חדשות

חוקרים משיבא הובילו גילוי מחלה חדשה הפוגעת במערכת החיסון

ראש צוות המחקר הוא ד"ר רז סומך; על התגלית מדווח היום ב-NEJM; בפרויקט השתתפו גם רופאים מחברון, מגרמניה ומה-NIH

צוות רופאים וחוקרים במרכז הרפואי שיבא בראשות רופא הילדים ד"ר רז סומך פירסם הבוקר (יום ה') ב- New England Journal of Medicine דיווח על כך שגילה מחלה חדשה הפוגעת במערכת החיסונית. ילדים החולים בה לוקים בזיהומים קשים, מסכני חיים. במחקר היו שותפים תלמידי המחקר עתר לב ועמוס סימון וכן הרופא ד"ר אוסמה אטאוונה מחברון, המומחה לרפואת ילדים פרופסור כריסטוף קליין ממינכן וחוקרים מה-NIH.

מימין: עתר לב, ד"ר רז סומך ועמוס סימון (צילום: שיבא)

מימין: עמוס סימון, ד"ר רז סומך ועתר לב (צילום: שיבא)

בהודעה שפירסם צוות המחקר נמסרו הפרטים הבאים: עבודת המחקר החלה לפני כשנתיים; תחילה כתצפית על שבעה חולים בעלי התבטאות קלינית דומה וייחודית, שהייתה שונה מכל מחלה ידועה עד כה. תוך שימוש בכלי מחקר גנטיים מתקדמים, אותר אזור בגנום של אותם חולים המשותף לכולם ובהמשך זוהה גן חדש, שלא היה ידוע עליו עד כה כגורם למחלה. בהמשך זוהו שינויים שחלו בגן הזה הגורמים לתמונה הקלינית. הגן משתתף בתהליכים מרכזיים של הגנת הגוף מפני זיהומים.

מרגע איתורו של הפגם הגנטי, החלה עבודת מעבדה ארוכה ויסודית במעבדתו של ד"ר סומך. משאותר הפגם הביולוגי והתפקודי שאותו גורם הגן, ניתן היה להסביר את התסמינים הקליניים שפיתחו הילדים החולים. בהמשך נעשו ניסיונות לתקן את הגן הפגום בתאים חולים ולהשרות את ביטויי המחלה בתאים בריאים. כן נעשה שימוש במודל של חיית-מעבדה כדי להדגים ליקוי קליני דומה לאחר פגיעה באותו הגן. כמודל נבחרו דגי זברה.

פגיעה בגן הגורם למחלה הראתה בבירור את הפגיעה שחלה בתאי הדם הלבנים וכתוצאה מכך לכשל החיסוני בתגובה (או היעדר תגובה) לזיהום חיידקי שפלש לגוף החולה.

התגובה החיסונית היא בדרך כלל מרובת שלבים. לדברי ד"ר סומך, "פגם בכל אחד מהשלבים עלול להביא לחוסר יכולת של המערכת החיסונית להתמודד עם זיהומים וכך לסכנת חיים ממשית".

תחילה נשלח למערכת החיסונית האות על התהוות הדלקת ועל מיקומה. בתגובה מגייסת המערכת החיסונית תאים מהדם הפריפרי ובעיקר ממוח העצם כדי להגיע למקום הזיהום. תהליך ייצור התאים במוח העצם הכרחי. בהמשך מתחילה יציאה של תאים ממוח עצם והם נעים בזרם הדם לכיוון אזור הדלקת. סמוך למקום הדלקת הם יתחילו להאט בתנועתם תוך כדי הצמדות לדופן כלי הדם, עד עצירה מלאה.

מכאן יתחיל תהליך של נדידת התאים ממש לאזור הזיהום. כשמגיעים התאים לאזור הזיהום הם מתחילים בתהליך האנדוציטוזיס ("בליעה תאית") - כלומר בליעת המזהם לתוך בועית קטנה, הפאגוזום. זהו תהליך של קליטת חומר אל תוך התא תוך כדי התקפלות של קרום התא כלפי פנים וסגירת ההתקפלות כשלפוחית. רק במצב הזה מוכן החיידק הפולש לעבור להרס מלא בתוך האנדוזום. ההרס של החיידק מבוצע בתהליכים חמצוניים בדופן הבועית הגורמים לשחרור חומרים לחלל הבועית. כך מתרחש עיכול המזהם עד חיסולו. חלבונים רבים משתתפים ביצירת התהליך הזה בתוך הפגוזום - לצורך הרס החיידק ולצורך מחזור חלבונים שונים כדי שישמשו מחדש באותו תהליך.

במחקר הצליחו החוקרים לאתר את הגן השייך לתהליך האנדוציטוזיס - VPS45 והוא מתפקד בעיקר במחזור חלבונים אחרים. שינוי גנטי בגן הזה הביא ליצירת חלבון לקוי, בעל תפקוד ירוד וחוסר יכולת להתקשר לחלבונים אחרים.

החוקרים הוכיחו גם את הכשל במחזור חלבונים אחרים ובעיקר בחלבון Integrin B1. כתוצאה מכך לקו החולים בזיהומים חיידקים חוזרים ומסכני חיים.

נתגלה עוד כי לחלבון VPS45 תפקיד מפתח ביצרת תאי הדם הלבנים במוח העצם ופרט לפגם התפקודי (כאשר גן זה פגום) יש גם פגם כמותי ביצירת תאי הדם הלבנים.

ד"ר רז מסר כי הטיפול המקובל במצב כזה הוא השתלת מוח עצם, פרוצדורה המחייבת מציאת תורם מתאים, טיפול אינטנסיבי טרם ההשתלה, המלווה בסיבוכים רבים לאחריה.

בעקבות התגלית מנסה צוות המחקר לפתח טיפול אחר, ביולוגי, שימנע את הצורך בהשתלה מוח עצם בחולים הלוקים במחלת חסר הגן VPS45.

היחידה של ד"ר סומך בשיבא נתמכת בידי קרן מחקר למרכזי מצוינות קלינית בתחום מחלות החסר החיסוני (Jeffrey Modell Foundation). את ההכרה קיבלה היחידה לפני כשנתיים. מעבדתו של ד"ר סומך עוסקת בזיהוי מוקדם, אפיון וטיפול במחלות חסר חיסוני ראשוניות. המעבדה היא חלק מהמרכז לחקר הסרטן המנוהל בידי פרופסור גידי רכבי.

לקריאת המחקר:

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1301296

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלות חסר חיסוני,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
לירז אברהם
09.06.2013, 15:13

החתירה למצוינות והבנת התהליכים מביאה תוצאות לשיפור הבריאות

סומך שאול
02.08.2013, 09:14

אנו מאותה משפחה מפוארת ואני גאה על כישורך בענף הרפואה והמחקר.