דעות

הסכנה הטמונה בשינוי חוק זכויות החולה

שינוי חוק זכויות החולה בעקבות מקרה דורון נשר עשוי לגרום להפחתה מהותית בהגנה על אוטונומית המטופל

בעקבות מקרה דורון נשר, המועצה הלאומית לביואתיקה שוקלת להנהיג הנחיות המורות כיצד לנהוג במקרים בהם ברור כי נשקפת סכנה לחייו של אדם והוא אינו מסכים להתפנות לבית חולים. על פי הפרסומים עולה, כי לצורך הטיפול בסוגיה רגישה זו  "נתרם" חוק זכויות החולה שחוקק עוד בשנת 1996. אך האם חוק זה הוא המתאים להסתמך עליו? ומעבר לכך- האם באמת נדרש לגבש כללים חדשים שיגברו על זכותו האוטונומית של החולה על גופו?

חוק זכויות החולה קובע הוראות המאפשרות מתן טיפול ללא הסכמה המטופל ואף למרות התנגדותו. החוק מאזן בין הבעת הרצון של המטופל לקבלת הטיפול לבין הסכנה האורבת למטופל בגין חוסר הטיפול. על זה החוק מוסיף מערכת ביקורת ופיקוח: במקרה והמטופל לא יכול להביע את עמדתו, יש צורך באישור של שלושה רופאים. במצב שהמטופל מתנגד לטיפול, אמורה להכריע בעניינו ועדת אתיקה המונה משפטן, רופאים, פסיכולוג ואיש ציבור, שמחויבת לערוך שימוע למטופל ולהבין מדוע הוא מתנגד לטיפול.

חשוב להדגיש, כי טיפול שניתן שלא בהתאם לחוק, יאפשר הגשת תביעה מאוחרת על ידי המטופל, בין בגין תקיפה ובין אם בגין כליאת שווא (אם הוכנס בעל כורחו למוסד רפואי) ואף חטיפה.

"המקרה של מר נשר היה מקרה קיצון... שעומד בבסיס הרצון לשנות את האיזונים. אך האם אין חשש שאנו הולכים לקיצון השני?"

אין מדובר בדקדוקי עניות של משפטנים: ההוראות נועדו לאזן בין הסכנה הצפויה למטופל לבין אוטונומיית הרצון של המטופל. ככלל, מטופל רשאי להחליט שהוא אינו מעוניין בטיפול, וכן להחליט שהוא מעוניין בטיפול אחר, בין אם מדובר בטיפול השונה באופן מהותי (ולרבות טיפולים במסגרת רפואה אלטרנטיבית), ובין אם בטיפול על ידי גוף אחר (כגון במוסד רפואי אחר או אצל רופא אחר).

פרטי ההצעה כפי שפורסמו בעיתונות אמורים לנטרל חלק ניכר של האיזונים והבלמים, ולהסיט את מרכז הכובד של החוק, באופן שההגנה על אוטונומיית המטופל תופחת בצורה מהותית.

פגיעה זו באוטונומיית הרצון של המטופל, משתקפת בהעברת שיקול הדעת מרופאים האמורים לבדוק את מצבו של המטופל ואף בהעברת ה"שימוע בפועל", ככל שיהיה כזה, לפרמדיק. הפרמדיק הוא שישמע את המטופל, והוא יעביר את מה שנראה לו חשוב לרופאים או לוועדת האתיקה. ניתן להשוות מצב זה למצבו של עציר המבקש לטעון בפני בית המשפט; היעלה על הדעת שהשופט ישלח את המתמחה שלו לתא המעצר, על מנת שזה ישמע את העציר ולאחר מכן "ידווח" לשופט? מעבר לכך: בסופו של התהליך, הפרמדיק יחליט לאיזה בית חולים יש להסיע את המטופל, ובכך יפגע גם בזכותו של המטופל להחליט איזה רופא ומוסד רפואי יטפלו בו.

לצד שאלות אלה, צריך לשאול גם שאלה פרוזאית: מי ישלם בעד ההסעה הכפויה? כיום אנו נתקלים במצבים בהם אנשים עוברים תאונת דרכים או נופלים ברחוב, מעלים אותם על אמבולנס, ולאחר חודשים מתקבלת דרישת תשלום (ולעתים אף דרישה תקיפה עד מאוד, תוך איום בהליכי הוצאה לפועל). כאשר אדם עולה מרצונו על האמבולנס, מילא. הוא למעשה "הזמין" את השירות. אך כאשר הוא מתנגד: למה שהוא ישלם?

למותר לציין שאם חוק זכויות החולה אינו מאפשר טיפול בכפייה, גם נוהל של משרד הבריאות לא יוכל לעשות כן; יהיה צורך בשינויי חקיקה. אך צריך להסתכל על הפן העקרוני. אכן, המקרה של מר נשר היה מקרה קיצון, שזיעזע רבים. זעזוע זה עומד בבסיס הרצון לשנות את האיזונים ולו במחיר פגיעה באוטונומיית הרצון של המטופלים. אך האם אין חשש שאנו הולכים לקיצון השני? רק לאחר בדיקה מעמיקה כלל ניתן יהיה לדעת אם הפגיעה בזכויות המטופלים נחוצה וראויה.

נושאים קשורים:  דעות,  חוק זכויות החולה,  דורון נשר
תגובות
רופא בשוחות, רואה את הלבן בעיניים של החולים
27.05.2013, 15:19

אתה מה 'כפת לך. מה שלא יהיה החוק - תעשה קופה יפה מלתבוע אותי.

פעלתי לפי שיקול דעתי - אתבע על פגיעה בזכויות החולה ובאוטונומיה שלוץ
פעלתי לפי בקשת החולה - אתבע בטענה שהנ"ל לא היה כשיר.

בכל מקרה - אני נתבע ואתה גוזר קופון.

רופאה
28.05.2013, 08:24

אני בהחלט מסכימה שאין לפגוע באוטונומיה של החולה.
זכותו של כל אדם להחליט אם רצונו לקבל טיפול או שלא.
הבעיה, עו"ד פוזנר, שכשהאדם האוטונומי ייפגע בגלל סרובו לקבל טיפול, הוא יפנה לבית המשפט, שיאשים את הרופא בכך שלא נתן טיפול.
והועדה האמורה של שלושה רופאים אינה רלוונטית. כי אם האדם מבין את הענין על פי כל הערכה פסיכיאטרית - אין דרך (ובצדק) לכפות עליו קבלת טיפול. אבל בתי המשפט מתייחסים לכל המטופלים כאילו הם פסולי דין, ומקבלים את טענתם שלא הבינו את ההשלכות בזמן אמת.
וזה לא נכון. הם הבינו ובחרו אחרת. וזה מותר.
אבל אינם מוכנים לשאת בתוצאות בחירתם - וזו פשוט חוצפה.

מירב טל
28.05.2013, 08:29

שתי הארות -הערות .
לדעתי החוק במתכונתו מתיחס למצבים בהם המטופל בבית חולים או ו מרפאה בהם ניתן לאסוף מידית שלושה רופאים / ועדת אתיקה . מקרה "דורון נשר" חשף את חוסר התיחסות החוק בזמן חרום בהם שלושה רופאים לא בנימצא וכן ועדת אתיקה . לכן לדעתי המחוקק צריך ליחד סעיף למצבים כאילו ולנסח מתן הכרעה לפרמדיק יחד עם הגעה של רופא מד'א למקום . אם לא ניתן מחויב הפרמדיק להתיעץ עם רופא בכיר ולהחליט עימו ולתעד זאת וכן הכנת מסמך המחתים את קרובי המטופל הנימצאים במקום (אם נימצאים)על הסכמה בפינויו למרות התנגדות המטופל.
בועדת אתיקה יושבים עובדים סוציאלים רפואיים . העובדים הסוציאלים בבתי החולים ובקהילה הינם קלינים -רפואיים ומטפלים טיפול קליני וגם סוציאלי ומעורבים בכול הבעיות האתיות בכלל וכן בבעיות הנוצרות במערכת סביב חוק זכויות החולה.מדובר בדיסיפלינה מקצועית מאוד בעלת ידע מעמיק בכול הטיפול הביו-פסיכו-סוציאלי.

ד"ר בנדיקט סטיר פסיכיאטר
28.05.2013, 09:11

הנושא רלוונטי גם לאנשים במצב שהם מאימים להתאבד או שיש חשש כזה . במצב הנוכחי במידה ושיקול דעתו של המעעונין לא פגוע מאד ( פסיכוטי) . לא ניתן להכריחם להיות בטיפול כול שהוא . שינוי במידה ויעשה בנוהל ובטח בחוק ישפיע גם על בעיה זאת .

ד"ר יעל לבי-פינברג, פסיכיאטרית
28.05.2013, 22:56

ללא ספק מדובר כאן בדילמה, ומעצם טבעה, אין לדילמה תשובה "נכונה" או "לא נכונה". יש כל מיני מצבים, שצריך להתייחס לכל אחד ספציפית - כל מקרה לגופו.
הבעיה מתחילה כשמפרידים בין הגוף לנפש. יש חוק ספציפי לטיפול בנפגעי נפש, שכולל סעיפים המפרטים באלו מקרים ניתן לטפל באופן כפוי. אולם יש מצבים של מחלה גופנית בהם כושר השיפוט של האדם נפגע, והם נופלים בין הכסאות. כאן למשל קיימת שאלה, האם ניתן לפרש את החוק כך שמצב של דליריום הוא מחלה הפוגעת בכושר השיפוט? (לדעתי כן, השאלה כיצד השופטים יקבלו את זה...) למעשה בבתי החולים, כל הזמן ננקטים צעדים לטיפול כפוי באנשים הסובלים מדליריום, משום שקל יותר לעשות זאת כשאדם כבר מאושפז.
בעקרון לפי התיאור של מצבו של דורון נשר, על פניו הוא לקה בשבץ מוחי נרחב ולכאורה נפגע כושר שיפוטו. אולי היתה פגיעה חלקית במצב הכרתו (דליריום?) בכל אופן, לכאורה החולה בהכרה ומסרב לטיפול, כלומר יש כאן מצב מורכב שאכן קשה לדעת כיצד לטפל בו. חוק זכויות החולה מתייחס למקרים בהם ניתן לטפל גם ללא קבלת הסכמה מדעת, ובדרך כלל כאשר המטופל חסר הכרה, וזקוק לטיפול - ניתן לטפל בו ללא הסכמה מדעת. למעשה, החוק מציין כי ניתן לתת טיפול ללא הסכמה מדעת, כאשר "מצבו הגופני או הנפשי לא מאפשר הסכמה מדעת". כלומר, ייתכן שהיה צריך לבדוק את מצבו הנפשי של מר נשר, ואם אכן מצבו הנפשי לא איפשר הסכמה מדעת, לכאורה ניתן היה לטפל בו ללא הסכמתו. אולי אף בהוראת פסיכיאטר מחוזי (שבוודאי זמין יותר מוועדת אתיקה או שלושה רופאים, בוודאי כשאדם נמצא בביתו).
על כל פנים, אני מסכימה שבעייתי ביותר להטיל את כובד האחריות על הפרמדיק. ההחלטה והפעולה צריכה להיות של רופא. לפני שמשנים את החוק, אני סבורה שיש לדון בחוק הקיים ובפרשנות שלו, וייתכן שניתן להוציא הנחיות כיצד יש לנהוג במקרים כמו המקרה האומלל של משפחת נשר, שאינני מקנאה באיש מהנוכחים ובאף צד מן הצדדים בו. אני די בטוחה שגם במסגרת החוקים הקיימים (חוק זכויות החולה וחוק לטיפול בנפגעי נפש) ניתן לדון בסיטואציות שונות שעלולות לצוץ, ולהנחות את גורמי הטיפול השונים כיצד לנהוג.