חדשות

אבחון דלקות בנרתיק בתוך דקה באמצעות טכנולוגיה ישראלית חדשה

חברה ישראלית פיתחה בדיקה מהירה לזיהוי נכון של מקור הדלקות המטרידות נשים רבות; הטכנולוגיה דומה לזו המזהה חומרי נפץ בשדות תעופה

חברת הזנק (סטארט־אפ) ישראלית בעיר ערד פיתחה טכנולוגיה ייחודית לאבחון מהיר ומדויק של שלושת הסוגים השכיחים של דלקות הלדן: BV הנגרמת על ידי חיידקים אנאירוביים, פטרת הנגרמת על ידי פטרייה וטריכומונס הנגרמת על ידי טפיל. עקב הדמיון בתסמינים של שלוש דלקות אלו, קיים קושי בקביעת אבחנה נכונה, והפתרון המקובל של משלוח דוגמא לתרבית במעבדה מיקרוביולוגית מעכב את האבחנה וגם אינו מדויק, במיוחד לאבחון BV.

בעיה נוספת, המוכרת לנשים רבות ולרופאים המטפלים בהן, היא של דלקות חוזרות ונשנות. הסיבה העיקרית היא אבחון לא נכון, הגורר בעקבותיו טיפול לא מתאים שעלול במצבים מסוימים (כמו מתן אנטיביוטיקה לטיפול בפטרת) אף לעודד את התפתחות הדלקת הנשנית.

לפי השיטה שפותחה על ידי חברת 3QBD, המטוש (קיו־טיפ) המשמש בבדיקה שגרתית ללקיחת דגימה לא־פולשנית ולא מכאיבה מההפרשה הלדנית מוכנס למכשיר, ותוך דקה אחת מתקבלת תוצאת הבדיקה המאששת או שוללת קיום דלקת הלדן, ובנוסף היא מאפשרת להבחין בין שלושת הסוגים הנפוצים.

הטכנולוגיה הננקטת לרוב לגילוי וזיהוי של חומרי־נפץ מוסלקים או סמים אסורים, עברה הסבה ליישום רפואי־קליני המאפשר את ביצוע האבחנה. המדענים הישראלים גילו כי המיקרואורגניזמים המחוללים את הדלקת מפרקים חומצות אמיניות ופפטידים, ומפרישים חומרים הנקראים אמינים ביוגניים, וכי לכל אחת מהמחלות הזיהומיות הללו יש "טביעת אצבע" ייחודית.

המכשיר מודד למעשה את תכולת האמינים הביוגניים בדגימה, ואלגוריתם מתוחכם מפענח את הספקטרום ומציג תוך דקה את האבחנה הנכונה. ניסויים קליניים בהיקף גדול שנערכו בישראל ובארה"ב, ואשר פורסמו בעיתונות הרפואית והמדעית, הצביעו על הדיוק הגבוה של השיטה.

המכשיר, הנקרא VG-Test, נמכר בינתיים במספר מדינות באירופה, אפריקה, אסיה ואוקיאניה, ונמצא בכמה מרכזים של רפואת נשים בישראל.

ערך: איתן ישראלי, עיתון "הרפואה"

נושאים קשורים:  חדשות,  אבחון,  דלקת נרתיק,  3QBD
תגובות