חדשות

בדיקות דם מולקולאריות לנגיפי ההפטיטיס

בדיקת עמידות לטיפול האנטינגיפי החדש להפטיטיס סי (HCV)

בינואר 2013 הוכנסה לראשונה בארץ בדיקת עמידות לטיפול האנטינגיפי החדש במטופלים עם זיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס סי  (HCV). בדיקה זאת פותחה על ידי המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות ובשיתוף עם המרכז למחלות כבד שבמרכז הרפואי שיבא , תל השומר.

הצורך בבדיקות אלה התעורר לאחר שבתחילת 2012 הוכנסו לסל הבריאות שתי תרופות חדשות לטיפול ב- HCV גנוטיפ 1A ו- ,1B טלפרביר (Incivo ) ובוצפרביר (Victrelis). תרופות אלה פוגעות במעגל החיים של הנגיף (Direct Acting Antiviral Agents-DAAs) ושייכות לקבוצה מעכבי הפרוטיאזות הפועלת באתר ה – NS3/ NS4A של גנום הנגיף. תרופות אנטי נגיפיות אלו ניתנות אך ורק בשילוב עם זריקת פגאינטרפרון וטבליות ריבאוירין (הטיפול הסטנדרטי הישן). למרות שהטיפול יעיל, עלולה להיווצר עמידות למעכבי פרוטיאזות אלה ותוארו מוטציות בחלבון NS3 של הנגיף שהוכחו כמשרות עמידות לתרופות חדשות אלה.

במרכז למחלות כבד ב- "שיבא" נמצאים במעקב מספר רב של מטופלים עם זיהום כרוני ב- HCV, המקבלים את הטיפול האנטי נגיפי המשולש החדש (מעכבי הפרוטיאזה, פגאינטרפרון וריבאוירין) וכן רבים נוספים המשתתפים בפרוטוקולים מחקריים חדשים המשלבים את ה-DAAs ללא פגאינטרפרון . המרכז למחלות כבד פועל בשיתוף פעולה עם המעבדה המרכזית לנגיפים. במרכז הארצי לאימות בדיקות איידס שבמעבדה לנגיפים יש ניסיון רב שנים בבדיקות שונות לעמידות והתאמת נגיף ה-HIV לטפולים תרופתיים. בנוסף לכך שכיחות הדבקת נשאי HIV ב-HCV הינה גבוהה. על כן, פותחה במעבדה, לראשונה בישראל, בדיקת עמידות גנוטיפית ל HCV -. הבדיקה מבוצעת הן לפני התחלת הטיפול במעכבי הפרוטיאזה (DAAs) לצורך התאמת הטיפול התרופתי החדש למטופל והן במהלך הטיפול התרופתי, לצורך מעקב אחר יעילותו ובמקרים בהם מתפתח כשלון טפולי עקב Viral Breakthrough .

הבדיקה החדשנית מבוצעת בפלסמה של מטופל עם HCV שהעומס הנגיפי בדמו מעל IU/ml 1000, והיא מבוססת על אמפליפיקציה של איזור הפרוטיאז בעזרת פריימרים ייעודיים שפותחו בשיתוף פעולה עם חברת Genaphora . הרצף המתקבל מושווה לרצפי HCV ידועים ומוטציות עמידות מזוהות בעזרת שימוש באלגוריתמים מקובלים (Geno2Pheno). מצורפת דוגמת תשובה. בעתיד, לכשיכנסו לשימוש תרופות DAAs חדשות המכוונות לאתרים אחרים בגנום הנגיף, כמו הפולימרז הנגיפי, תותאם בדיקת עמידות גנוטיפית גם לאזורים אלה.

בנוסף לבדיקת העמידות לטיפול ב-HCV מתבצעות במעבדה לנגיפים בדיקות עמידות לטיפול בהפטיטיס B (זפיקס, הפסרה, סביבו, באראקלוד ,ויריאד), בדיקת עומס נגיפי כמותי להפטיטיס D ובדיקת PCR איכותית להפטיטיס E.

אנו מציעים שרות זה של בדיקות דם מולקולאריות לנגיפי ההפטיטיס לכל המרפאות, יחידות ומכוני גסטרו/כבד המטפלים במחלות אלה. ניתן לבצע את בדיקות הדם ישירות במרכז למחלות כבד ב"שיבא" (בתאום טלפוני עם האחות קרן 03-5307178 ) או להעביר בדיקת דם למעבדה המרכזית לנגיפים לאחר תיאום טלפוני עם האחות קרן. כל בדיקה תלווה בטופס מתאים עם פרטי החולה ונתונים הרלוונטים לבדיקה (מצורף). לצורך הבדיקה נדרשים 6 מ"ל דם מלא עם EDTA (מבחנות ספירה, פקק סגול). הדגימות צריכות להגיע למעבדה תוך 4-6 שעות מלקיחת דגימת הדם. לחלופין ניתן להפריד פלסמה ולהקפיא ב--20C עד ההעברה למעבדה בקרח יבש.

דוגמא לתשובה:

resistance analysis

להורדת טופס בקשה לבדיקה 

נושאים קשורים:  חדשות,  הפטיטיס C,  בדיקות דם,  בדיקות דם מולקולריות
תגובות