חדשות

מחקר בוולפסון: האם צורת הלידה משפיעה על התפקוד המיני של היולדת?

פרופסור שמואל לוריא, רופא נשים בכיר ב'וולפסון': "לידה וגינאלית איננה פוגעת ביחסי המין. אין עדיפות לניתוח קיסרי בהקשר זה"

כתב העת Archives of Gynecology and Obstetrics פרסם ב-16 באפריל דיווח על מחקר חדש שבוצע במרכז הרפואי 'וולפסון' בחולון בו נבדק האם לצורת הלידה יש השפעה על תפקודן המיני של היולדות. לצורך המחקר נבחנו חמש קבוצות: נשים לאחר לידה וגינאלית רגילה ללא חיתוך חיץ, נשים לאחר לידה וגינאלית רגילה עם חיתוך חיץ, נשים לאחר לידה מכשירנית, נשים לאחר ניתוח קיסרי בחירום ונשים לאחר ניתוח קיסרי אלקטיבי. התפקוד המיני לאחר הלידה הוערך באמצעות שאלון: 6 שבועות, 12 שבועות ו-24 שבועות לאחר הלידה, וכן באמצעות תזמון תחילת קיום יחסי המין.

במסגרת המחקר נמצא כי התפקוד המיני של היולדות השתפר ככל שחלף הזמן מהלידה. עם זאת, לא היה הבדל משמעותי בתפקוד המיני בין קבוצות הלידה השונות לאחר הלידה. בדומה לכך, גם בהערכת ששת תחומי התפקוד המיני המוצגים בשאלון - חשק, עוררות מינית, סיכוך, אורגזמה, סיפוק וכאב - לא נמצא הבדל משמעותי בין קבוצות הלידה השונות לאחר הלידה.

פרופסור שמואל לוריא, רופא בכיר באגף הנשים והיולדות ב'וולפסון' ועורך המחקר אמר כי המציאות שהובילה למחקר היא שיעור בלתי מבוטל של בקשות לעבור ניתוח קיסרי ללא הוריה רפואית. כך למשל, ב-'וולפסון' נרשם שיעור הניתוחים הקיסריים מסך הניתוחים בעשור האחרון על % 5.5.

פרופסור שמואל לוריא (צילום: ברק נונוא. בי"ח וולפסון)

פרופסור שמואל לוריא (צילום: ברק נונוא. בי"ח וולפסון)

פרופ' לוריא: " אחת הסיבות המביאות נשים לבחור בלידה קיסרית הוא הפחד כי הלידה הוגינאלית תפגע בתפקוד המיני לאחר הלידה. בנוסף, השמועה אומרת שהניתוח הקיסרי יכול להגן מפני ירידה בתפקוד המיני לאחר לידה מאחר והוא מונע מעבר התינוק בתעלת הלידה ובכך מונע נזק אפשרי. בדקנו בספרות ומצאנו מספר מאמרים שבדקו באופן חלקי את השפעת צורת הלידה על התפקוד המיני לאחר הלידה. לכן החלטנו לבצע מחקר מקיף שיכלול בדיקה לגבי כל צורות הלידה האפשריות. מחקר כזה בהיקף ובעומק הוא ייחודי ולא נעשה בעבר בשום מקום. כיום אנו יכולים להרגיע את הנשים ולהסביר להן שלידה וגינאלית רגילה לא פוגעת ביחסי המין לאחר הלידה".

Samuel Lurie et al., | Sexual function after childbirth by the mode of delivery: a prospective study (pdf)

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי וולפסון,  לידה טבעית,  לידה מכשירנית,  ניתוחים קיסריים,  פרופסור שמואל לוריא
תגובות
מירב שרון
29.04.2013, 17:15

לא רק שזה לא מזיק נהפוכו, ללדת לידה וגינלית יכול אף במקרים לא מועטים להועיל. יש נשים שסובלות מוסטיבוליטיס/וסטיבולודיניה/וולוודיניה (דלקת במבוא של הנרתיק שגורמת לכאבים בעת קיום יחסי מין), ותמיד מסבירים לאותם הנשים שידעו שלאחר לידה הבעיה נפתרת. וזה מאוד מעודד את הנשים שניסו לפתור את הבעיה בכל מיני דרכים וזה עדיין לא עבר להם.