חדשות

זעם במערכת הבריאות בעקבות פרסום טיוטת חוק ההסדרים

בין השאר קובעת טיוטת החוק מינוי חשב מטעם האוצר לכל בית חולים "שרק הוא יורשה לנהל את הכספים". לפי הטיוטה תסתיים כהונתם של מנהלי שיבא, איכילוב, פורייה ואסף הרופא

טיוטת השינויים בחוק ההסדרים שהופצה אמש בכוונה להגישה לאישור הממשלה במאי ממשיכה לייצר תסיסה וזעם במערכת הבריאות. מהנוסח שהופץ מסתמנת מחלוקת קשה בין האוצר למשרד הבריאות כמעט בכל נושא.
על-פי המסתמן, לא רק כהונתם של פרופסור גבי ברבש (איכילוב) ופרופסור זאב רוטשטיין (שיבא) אמורה להסתיים גם זאת של פרופסור יעקב פרבשטיין (מנהל פורייה) וד"ר בני דוידזון (אסף הרופא).
הראשון מכהן 24 שנים בתפקיד והאחר 12. הכוונה על-פי מנסחי הצעת החוק היא שמנהל בי"ח ממשלתי יכהן מעתה רק 6 שנים, עם אפשרות להארכה ל-4 שנים נוספות בלבד. כן מוצע שכאשר מנהל יסיים כהונתו הוא לא יוכל לחזור לתפקידו כרופא באותו מוסד.

עדכון: לפי דיווחים שונים, נסוג אמש האוצר מהצעה זאת לאחר שהופתע מעוצמת התגובה.

מדיווחים אחרים עולה גם כי בכוונת האוצר למנות חשב מטעמו לכל בית חולים ממשלתי והוא היחיד שינהל את מערך הכספים בו. כמו כן יש כוונה להגביל בתי חולים ממשלתיים בקבלת תרומות ואלו יהיו כפופות לקריטריונים ולאישור מנהל משרד הבריאות (כשמדובר בתרומה שיועדה לבינוי). פרופסור ברבש אמר ל"ידיעות אחרונות"כי הצעת החוק עלולה לבטל משמרת שנייה בבתי החולים הממשלתיים, מה שיצור תורים ארוכים של חולים לקבלת טיפול ולהפנייה של חולים רבים למערכת הפרטית. עוד הזהיר כי המהלך הוא בגדר "סירוס הניהול והשליטה בתוך בתי החולים, הכנסת בתי החולים לפשיטת רגל ופיטורי אלפי עובדים.

טיוטת הצעת החוק כפי שהוגשה מהווה מכה לבתי החולים הציבוריים וההגבלות המוצעות בה משמעותן הגבלות גם על צוותי הרופאים בכל הקשור לעבודה אחר הצהריים. יש גם כוונה לקבוע מדדים חדשים לתעריף יום אשפוז. בנוסף, יש כוונה להטיל  מגבלה על "מכבי" ו"הכללית" בהפניית חולים לבתי חולים פרטיים. המטרה היא לצמצם בהוצאה הלאומית על רפואה פרטית.

עוד עולה מהטיוטה - כוונה לקבוע תיקרת צריכה של שירותי אשפוז אותם יוכלו קופות החולים להפנות את המבוטחים לקבל בבתי החולים הפרטיים. כמו כן, יש כוונה לא להתיר התחשבנות של חולה מול רופא פרטי שמטפל בו בבית חולים פרטי וזו תיעשה רק בתיווך בית החולים עצמו.

נושאים קשורים:  חדשות,  חוק ההסדרים
תגובות
רינה דוידה
26.04.2013, 16:08

אולי היגיע הזמן להגביל את מספר שנות כהונתו של מנהל בית חולים ומנהלי המחלקות? כמו שבכל סקטור אחר מנהלים אינם מכהנים לא הגבלת זמן, עד לפנסיה!