דעות

בחן את עצמך: כיצד לבחור התמחות?

תגובה למאמרו של פרופ' שי אשכנזי בעיתון "הרפואה" - כיצד לבחור התמחות?

לאחרונה פורסם בעיתון "הרפואה" מאמרו של פרופ' שי אשכנזי, יו"ר המועצה המדעית, "כיצד לבחור התמחות רפואית?" (כרך 152, חוברת 3, מרץ 2013).

במאמר ניתן תיאור של הגורמים המשפיעים על בחירת ההתמחות ומספר המלצות כיצד לשפר את תהליך קבלת ההחלטה בעניין זה.

במאמר מצוינת אפשרות של "בחן את עצמך", באתר האינטרנט של בית הספר לרפואה של אוניברסיטת וירג'יניה. המבחן כולל 130 שאלות הנענות בסולם מ-1 ל-5. השאלות חוזרות על עצמן לא מעט, אם כי המבחן מהיר ובסופו מקבלים דירוג היררכי של ההתמחויות המתאימות לאדם.

להלן דירוג ההתמחויות שאני קבלתי על סמך התשובות שנתתי (13.4.2013). ככל שהציון יותר גבוה, כך ההתאמה הנטענת טובה יותר למקצוע הספציפי.

דירוג ההתמחויות

המבחן הוא לדעתי מוגבל למדי כי בצד עמדות כלליות של האדם ובצד נטיות ליבו (לניתוחים, מחקר, הנהגת אנשים, שיחה עם אנשים וכו'), המבחן אינו לוקח בחשבון את המאפיינים של האדם האם הוא רוצה-יכול לעבוד עם ילדים, האם הוא מתעניין ברפואת חלל..., האם הוא נוטה לעבוד עם אנשים מרותקים למיטה או האם למשל הוא אוהב לעשות בדיקה נוירולוגית....
נראה שכדאי היה לשלב במבחן גם את התחושה במהלך הקלרקשיפ במקצועות השונים.

ל"בחן את עצמך" לבחירת התמחות

ומה אתם חושבים? נשמח לשמוע את דעתכם בחלק התגובות

נושאים קשורים:  דעות,  בחירת התמחות,  פרופ' שי אשכנזי
תגובות
קולגה
22.04.2013, 22:17

יש די הרבה בעיות אבחנתיות בתוכנה הזו. לפי המבחן הייתי אמורה להיות רופאת עור, שזה משהו שרחוק ממני כרחוק מזרח ממערב. לפני ההמלצה על התמחות בפסיכיאטריה עמדו גם רפואת ילדים וכירורגיה קולו-רקאלית.
איזה מזל שאני פסיכיאטרית שמחה בחלקי שלא מתחרטת לרגע.

רופא
23.04.2013, 10:09

אין ספק שמסקנת הכותב מדויקת. לא יתכן בחירת מקצוע לחיים מבלי לקחת בחשבון את תכונותיו של המועמד, הקשר למטופלים, היכולת לתקשר איתם וכול תכונות האופי הנוספות.
אכן רצוי לנסות ולמצא מערכות שתבדוקנה את המועמד מול מגוון התפקידים האפשריים