חדשות

תקלה טכנית או טעות מנתח? הצרות המשפטיות של יצרנית הרובוט "דה וינצ'י"

לאחרונה הוגשו נגד היצרנית עשר תביעות עקב תקלות שהתרחשו במהלך ניתוחים שונים. ההערכה המקובלת: התקלות נגרמו עקב שימוש לא נכון במערכת החדישה מצד המנתחים - ולא בגלל תקלות טכניות ברובוט עצמו

הרובוט "דה וינצ'י" (צילום: חברת דובר מכשור רפואי ומדעי)
הרובוט "דה וינצ'י" (צילום: חברת דובר מכשור רפואי ומדעי)

עשר תביעות משפטיות הוגשו ב-14 החודשים האחרונים כנגד יצרנית רובוט הניתוחים "דה וינצ'י" עקב תקלות חמורות שאירעו במערכת, במהלך ניתוחים שבוצעו בבתי חולים בעולם - כך דיווחו אתרי החדשות של כתב העת המדעי "ניו-סיינטיסט" ואתר -Bloomberg Businessweek 

מעל 2,500 מערכות רובוטיות כאלו, שעלות כל-אחת מהן 1.7 מיליון דולר, מופעלות כיום בבתי חולים בעולם (בכלל זה גם בישראל) ובאמצעותן בוצעו בעשור האחרון מעל 1.5 מיליון ניתוחים שונים. נוכח התקלות השונות הודיע ה-FDA כי יקיים בדיקה של הנושא, כולל עריכת סקר בקרב כירורגים שמפעילים את הרובוטים.

על-פי הדיווחים, בשנת 2007, בבית חולים בעיר אלסט, בלגיה, נסדקה חלק מזרוע הרובוט במהלך ניתוח לחולה סרטן ערמונית. הנזק לזרוע הרובוט היה כה משמעותי, שהמנתחים נאלצו להרחיב את החריר המקורי שבוצע בגופו של המנותח כדי להוציא את הזרוע הפגועה. "ניו-סיינטיסט" ציטט בנושא זה את כתב העת הרפואי Journal of Robotic surgery.

אבל זהו כאמור  אינו המקרה היחיד. להלן רשימת תביעות משפטיות (בגין אחריות מוצר) אחרות שעמן מתמודדת יצרנית "דה וינצ'י" לאחרונה: תביעה כל כך שהרובוט גרם לפגיעה בכבד ובטחול במהלך ניתוח לב; תביעה על נזק רקטלי בניתוח ערמונית; ותביעה אחרת לגרימת בקע ואגינלי לאחר כריתת רחם.

כן הוגשו תביעות של מטופלים על כוויות שלא במכוון, שנגרמו להם מחלקי המכשיר. דוברת חברת "Intuitive Surgical" מקליפורניה, יצרנית דה וינצ'י, סירבה להגיב לתביעות אבל ציינה שאין עלייה במקרי מוות או בתופעות שליליות אחרות עקב השימוש במערכת הרובוטית וכי "הראיות הקליניות מוכיחות שהמערכת בטוחה לשימוש הרבה יותר מפרוצדורת הניתוחים הפתוחים המסורתיים ונושאת עמה הרבה יתרונות למטופל".

ההערכה המקובלת היא שהתקלות השונות נגרמו עקב שימוש לא נכון במערכת החדישה מצד המנתחים עצמם, ולא בגלל תקלות טכניות ברובוט עצמו.  בהקשר זה, "ניו סיינטיסט" ציטט כתבה ששודרה ברשת CNBC האמריקנית ולפיה היו כירורגים שהתאמנו על המערכת רק יומיים.

נושאים קשורים:  חדשות,  רובוט דה וינצ'י
תגובות