צנתור

צנתור דחוף של הקרוטיד בחולי שבץ משפר ציון NIHSS

סקירה רטרוספקטיבית שהוצגה בפגישה השנתית ה65 של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה הדגימה את היעילות והבטיחות של צנתור של עורק הקרוטיד הפנימי בחולי שבץ בתוך 9 שעות

19.03.2013, 15:11

במחקר נסקרו התיקים הרפואיים של מטופלים שהגיעו לבית החולים בתוך 9 שעות מהופעת תסמיני שבץ איסכמי חריף עקב חסימה מלאה או תפקודית של העורק התרדמני הפנימי הצווארי (cervical internal carotid artery [ICA]‎) עם וללא תסחיפים תוך-גולגלתיים. החולים עברו הנחת תומכן (סטנט) דחופה ולאחריה רה-ווסקולרזיציה מכנית או תרופתית של החסימה התוך-גולגלתית.

מבין 11 החולים (5 גברים, גיל ממוצע 65 שנים) שטופלו בבית החולים בשל בעיה זו במשך קרוב ל3 שנים, 6 סבלו במקביל מחסימה של הICA התוך-גולגלתי או השל הmiddle cerebral artery.‏ 5 סבלו מחסימה מלאה של הICA הצווארי ושישה סבלו מהיצרויות טרום-חסימתיות. הזמן הממוצע עד לביצוע הפעולה עמד על 4 שעות ו-18 דקות, ומיד לאחריה קיבלו כל החולים abciximab תוך עורקי במינון ממוצע של 11.4 מ"ג.

שבץ איסכמי (אילוסטרציה)

שבץ איסכמי (אילוסטרציה)

ציון NIHSS‏ (National Institutes of Health Stroke Scale) הממוצע השתפר מ15.2 (טווח 8-22) בקבלה ל - 5.09 (0-17) בשחרור. שמונה חולים שוחררו לשיקום ושלושה שוחררו לביתם, כשכולם פרט לאחד, הציגו שיפור בצורת ירידה של 4 נקודות ויותר בציוןNIHSS.

לא נצפו דימומים תסמיניים כל שהם או עליה בציון NIHSS טרם הפעולה.

לאור היעילות הפחותה של תרומבוליזה תוך-ורידית במקרי שבץ איסכמי על רקע חסימת ICA סיכמו החוקרים כי הנתונים מרמזים שניתן לבצע פעולה זו ברמה מקבלת על הדעת של בטיחות ויעילות.

מקור:
American Academy of Neurology (AAN) 65th Annual Meeting
תקציר S02.002

נושאים קשורים:  צנתור,  שבץ,  תומכן,  stroke,  קרוטיד,  carotid,  מחקרים
תגובות