חדשות

דעות הרופאים לגבי השמנת יתר משפיעות על העצות שהם מעניקים למטופליהם

מחקר באמצעות שאלונים לרופאי משפחה בארה"ב העלה כי 86% מהם מאמינים כי צריכת יתר של מזון היא הגורם המרכזי להשמנת יתר

כתב העת Preventive Medicine פרסם בחודש שעבר תוצאות מחקר שנערך בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת ג'ונס הופקינס ולפיו הדעות והאמונות של רופאים לגבי הסיבות להשמנת יתר עשויות להשפיע על העצות והטיפול שהם מעניקים למטופלים שלהם. המחקר בחן שאלה זו לגבי רופאי רפואה ראשונית והיחסים שביניהם לבין מטופליהם. כן נבחנה במחקר התכיפות שבה רופאים שלחו את מטופליהם לקבל ייעוץ בנושאי תזונה. רופאים שמאמינים כי צריכת יתר של מזון היא הסיבה המרכזית לתופעת השמנת היתר, נטו באופן מובהק יותר מאחרים לייעץ למטופלים לגבי הרגלי תזונה אחרים, מתונים יותר.

השמנת יתר (אילוסטרציה)

השמנת יתר (אילוסטרציה)

"מצאנו כי רופאי משפחה שמאמינים כי אכילת יתר היא גורם חשוב מאוד בהופעת השמנת יתר נטו לספק עצות למטופליהם לצמצם בגודל מנות המזון שצרכו, ולנסות לעקוב אחר הביצוע. כמו כן נטו רופאים אלו יותר מאחרים לייעץ למטופלים להימנע מצריכה של רכיבים תזונתיים עתירי קלוריות, גם כשמדובר בבישול, ולהפחית בצריכת משקאות קלים ממותקים.

פרופסור שרה בלייך, המחברת הראשית של המחקר, הצביעה על הצורך לשפר את חינוכם הרפואי של רופאי רפואה ראשונית בכל הנוגע לגורמים להשמנת יתר. המחקר המליץ על שורה של מהלכים אסטרטגיים שעל הרופאים לנקוט כדי להביא מטופלים עם בעיית משקל יתר לקבל ייעוץ תזונתי בתכיפות גבוהה וגם להתמקד בעצות נקודתיות לרופאים עצמם כיצד לחלוק את הידע שלהם עם המטופלים ביתר קלות.

המחקר התבסס על ניתוח שאלונים שנשלחו ל-500 רופאי משפחה ברחבי ארה"ב. השאלונים בחנו את הדעות והאמונות של הרופאים לגבי הסוגיה הזאת. כן נבחנו בהם שאלות שעסקו בדעותיהם של הרופאים לגבי הסיבות להשמנת היתר. השאלות נגעו גם בצריכת יתר של מאכלים ופריטי מזון מסוימים, הרכבם הקלורי, מסעדות ומזללות, צריכת סוכר, גנטיקה, היסטוריה משפחתית או פגם מטבולי.

86% מהרופאים הדגישו כי צריכת יתר של מזון היא גורם חשוב מאוד בהופעת השמנת יתר. 62% דיווחו שאכילה במסעדה וגם צריכת פריטי מזון מהיר במזללות נחשבות בעיניהם כגורם חשוב מאוד בהופעת השמנת יתר ו-60% קישרו זאת לצריכת יתר של סוכר במשקאות ובמאכלים ממותקים. מעטים הצביעו על הגורם הגנטי, על היסטוריה משפחתית ועל פגם מטבולי כגורם חשוב בהשמנת יתר.

נושאים קשורים:  חדשות,  תזונה,  השמנת יתר,  חילוף חומרים
תגובות