דעות

זעקת מערכת הבריאות: איך הגענו לאן שהגענו?

שאננות, קוצר ראות, התמקדות בצרות ההווה ועצימת עין לתכנון ארוך טווח דרדרו את מערכת הבריאות הציבורית בישראל אל סף תהום

עם ישראל אמר את דברו. הסלידה מהתבניות הפוליטיות הישנות יוצרת הזדמנות לשינוי אמיתי בחלוקת המשאבים הלאומיים. במערכת הבחירות נדחק הדיון על נושא הבריאות לשוליים הלא רלבנטיים, אולם כעת, כשמתחילים החיים האמיתיים, הגיע הזמן לפרוש את זעקת מערכת הבריאות החבוטה עשורים רבים.

חוק הבריאות הממלכתי - החוק הסוציאלי המהווה מודל עולמי לשירותי בריאות אוניברסליים - מקרטע מאז הושמט הבסיס הכלכלי למימונו בחוק ההסדרים של 1996. בחסות החוק המסורס מבחינה כלכלית, הונח היסוד לאי-שוויון הנוצר על-ידי הביטוחים המשלימים של קופות החולים, שהם צינור החמצן של הקופות להישרדות. בחסות החוק נוצרה מציאות מעוותת, שבה כ-6 מיליארד שקלים המתגלגלים בביטוחים המשלימים מגיעים למוסדות פרטיים בלבד המכילים רק כ-15% מסך מיטות האשפוז בישראל. זה קורה בשעה שמערכת האשפוז הציבורית, הזועקת למשאבים, מנועה מלהשתתף בזכות המוקנית בביטוח המשלים לחוות דעת שנייה ובבחירת מנתח.

רפואה מונעת - ריצת האמוק של העשורים האחרונים להפרטת השירותים החיוניים הובילה לכך שהרפואה המונעת - אותו מרכיב חיוני לבריאות הציבור שהיה אחד ההישגים הגדולים של מערכת הבריאות בישראל והמהווה תשתית למצוינותה - הופרטה אף היא. בדיקות התפתחות, חיסון האוכלוסייה ושירותי בריאות לתלמיד הוצאו ממשרד הבריאות, וחברות פרטיות החייבות לפעול על-פי פרמטרים כלכליים ולא בהכרח על-פי טובת האוכלוסייה, מפעילות היום שירותים אלה. את ההשפעה על בריאות האוכלוסייה נראה עוד שנים רבות, ולא בטוח שניתן יהיה להחזיר את הגלגל לאחור.

מערך האשפוז הציבורי - בשנת 2011 היו בכל מדינת ישראל 14,771 מיטות בבתי החולים. זה אחד השיעורים הנמוכים בעולם של מיטות לאוכלוסייה - 1.89 מיטות לכל אלף נפש. אנו מתהדרים בהשתייכותנו למועדון האקסקלוסיבי ה-OECD (ארגון המדינות המפותחות). ובכן, השיעור הממוצע של מיטות לאוכלוסייה במדינות ה-OECD הוא 3.4 לכל אלף תושבים. כדי להגיע לשיעור מיטות זה בישראל - עלינו להוסיף היום, כשאוכלוסיית המדינה נעה סביב 8 מיליון תושבים, עוד 14,000 מיטות אשפוז.

הזדקנות האוכלוסייה - קצב הזדקנות האוכלוסייה בישראל הוא השלישי בעולם. על פי נתוני מכון ברוקדייל תהפוך ישראל ממדינה צעירה שבה רק 10% מהאוכלוסייה מעל לגיל 65, למדינה שבה שיעור בני 65 ומעלה יהיה 12% ב-2020 ו-14% ב-2030, גידול של כ-93% בהשוואה למצב ב-2007. יחד עם הנתון המדהים של התארכות תוחלת החיים בישראל העומדת כיום על 81.6 שנים, יילך ויעלה שיעור הנזקקים לטיפול סיעודי בישראל מבין הקשישים, שהוא הגבוה מבין מדינות ה-OECD. על פי דו"ח מצב המדינה של מכון טאוב, כ-50% מהנטל הכלכלי באשפוז הסיעודי נופל כיום על הכיס הפרטי ועל הביטוחים הפרטיים בהשוואה ל-0% אחוזים בצרפת, איסלנד, צ'כיה והולנד. אין מנוס מהקצאת משאבים מסיבית ומהפיכת האשפוז הסיעודי לנגיש לכל אזרחי ישראל.

המשאב האנושי - מחסור ברופאים ובאחיות. תוך חמש שנים יפרשו לגמלאות כרבע מרופאי ישראל. תוך עשר שנים יפרשו כמחצית מרופאי ישראל. על מנת למלא את החלל, יש צורך בהכשרת כ-900 רופאים מדי שנה. לאחר פתיחת בית הספר לרפואה בצפת, פתיחת מסלולים מקוצרים, והגדלת מספר הסטודנטים בכל מחזור, נגיע בשנים הקרובות ל-550 בוגרים מדי שנה. ההסתמכות על הסטודנטים הלומדים בחו"ל, מציאת פתרונות יצירתיים למעבר בחינות הרישוי בישראל ללא התפשרות על רמת הרופא היא האתגר העכשווי. יש להכריז על משימה לאומית שבמסגרתה יוכשרו 900 רופאים לשנה בישראל, תימנע יציאת טובי בנינו ללימודי רפואה בחו"ל, ותובטח חזרתם לארץ לאחר מכן על מנת לספק את הצרכים הבסיסיים של אזרחי ישראל.

המשאב האנושי - הקרב היומיומי בין מערכת הרפואה ה"משלימה" למערכת הרפואה הציבורית על המשאב האנושי, מסתיים כיום לצערי בכישלון המערכת הציבורית. הפער הכלכלי בין השתכרות הרופא במערכת הציבורית, לבין השתכרותו במערכת המאפשרת גישה לכספי הביטוחים המשלימים הוא אדיר. כתוצאה מכך, במקום שהרופא ישקיע את אותן שעות ארוכות שבהן הוא מטפל בחוליו מחוץ למערכת הציבורית, במקום עבודתו הראשי, הוא נאלץ לנדוד החוצה. חייבים לחשוב מחוץ לקופסה על מנת לאפשר לרופאים להישאר צמודים למטופליהם במערכת הציבורית.

שאננות, קוצר ראות, התמקדות בצרות ההווה ועצימת עין לתכנון ארוך טווח דרדרו את מערכת הבריאות הציבורית בישראל אל סף תהום. הקידמה, השיפור ברמת החיים ובאיכות החיים נעצרים בכניסה לחדר המיון, שם ממתינים 6 ואפילו 12 שעות לקבלת סעד. הזקנה עדיין שוכבת במסדרון ליד חדרי השירותים בכניסה למחלקה הפנימית, חשופה לעין ללא חמלה. עם כל ההדחקות שכולנו עושים, עם התחושה ש"לנו זה לא יקרה" ו"אנחנו מוגנים" - גם בני מעמד הביניים והוריהם יזכו לתנאים אלה כאשר יגיעו היום או בעוד שנה לקבלת טיפול בבתי החולים הציבוריים. מחאת מעמד הביניים יצרה זעזוע במערכת הפוליטית, ובכנסת הקרובה יחלו לשרת 52 חברי כנסת חדשים. הנה לכם דגל להרים.

*פורסם לראשונה ב-ynet

נושאים קשורים:  דעות,  מערכת הבריאות הציבורית,  בתי חולים ציבוריים,  רפואה פרטית
תגובות
רופא
03.02.2013, 18:52

אתה וחבריך בהר"י תרמתם לא מעט לזילות הרפואה, לפגיעה במעמד הרופא, לקידום הרפואה הפרטית ולהרס הרפואה הציבורית, הצרה שרק עכשיו נפל לכם האסימון, אחרי שאנחנו כבולים בהסכם גרוע עד 2020........

מומחה
03.02.2013, 21:31

אין ברירה , צריך לפתח גם רפואה פרטית ולא רק בתחום כירורגי אלה לפתוח בתי חולים פרטיים עם מחלקות פנימיות וטפול נמרץ . המדינה לא תבנה 14000 מיטות אישפוז , בשביל זה צריך לבנות 7 בתי חולים בגודל של שיבא , מאיפה תיקח כסף .

מנהל מחלקה
03.02.2013, 21:32

זאביק ידידי
טול קורה מבין עיניך
אתה וחבריך בהנהגת הרי שותפים מלאים לביזיון הזה
תתפטרו ויוכל להתחיל תהליך ההבראה של המערכת השבורה הזו

גל יום-טוב, סתם רופא
03.02.2013, 23:26

בניגוד לקודמי לא אגיד אתם אשמים. אנו כולנו , רופאים, אחיות, וכל העוסקים במקצועות הפארא-רפואה שותפים לעיוולת. שנים הסכמנו לעבוד בתת-תנאים, בתת-משכורת, ולקבל כל כמות של חולים שישיטו עלינו. המשכנו לחנך דורות של סטודנטים ומתמחים בנוסף על תפקידנו, ולא שיקפנו להם אף-פעם את האסון שהם יהיו ממשיכי דרכו. במוסריותנו האין-סופית גרמנו לכך שהמערכת לעולם תהיה "מובנת מאליה" ולא "הורדנו את השלטר" ולו פעם אחת. בשביתת המתמחים האחרונה בפעם הראשונה (מאז שביתת הרופאים לפני כשלושים שנה) נעשה מהלך מסוג זה ,התפטרות המונית, וזו הפעם הראשונה שמישהו הקשיב.

אבל יש גם לאמר דבר בגנות העם היושב בציון - העם הזה בצורה בה הוא בוחר את נבחריו, ממית בעצם את כל מה שניתן להגדיר ציבורי - הרפואה הציבורית לא לבד, גם תחבורה ציבורית יעילה אין, גם המים הציבוריים עולים כסף רב וממומנים מהכיסים הפרטיים, וכך גם התרבות הציבורית, החינוך הציבורי וכו'

אנו אנשי הרפואה בתמימותנו ובורותנו מאמינים, שאם נמליך עלינו אנשי כספים, ומבינים בפוליטיקה למינהם, נושיע את הרפואה הציבורית; למיטב הבנתי - לא מיני ולא מקצתי, הרפואה הציבורית לא תתאושש עד שלא יקרה שינוי מערכות מהותי כאן.

דר' רוטמן
04.02.2013, 08:10

יופי שנזכרתם!!
אבל המערכת הציבורית חיסלנו אותה אנחנו כולנו בעצמנו כאשר רופאים רבים בחרו להשתמש במערכת הציבורית לבניית שם וקידום מקצועי ואת המערכת הפרטית לעשיית כסף רב.
ככה גדל דור מלאכותי של רופאים "כוכבים" (המרחאות על כל משמעותן) בניצוחם של אנשי דת ועסקני בריאות בכירים המשמן את גלגלי עשיית הכסף הן ברפואה הפרטית והן ברפואה הציבורית תוך כדי קיפוח של הרופאים הטובים באמת.
רק הפרדה מוחלטת של הרפואה הפרטית מהציבורית עם איסור מוחלט על רופא לעבוד במקביל בשני המערכות תביא לפיתרון הבעיה ותצמיח רפואה ציבורית חזקה וטובה אשר תתגבר על הרפואה הפרטית.
כי הבעייה זה אנחנו הרופאים ולא מישהו אחר.....

דר' רוטמן
04.02.2013, 08:52

מצא את ההבדלים מהתגובה הקודמת:

יופי שנזכרתם!!
אבל המערכת הציבורית חיסלנו אותה אנחנו כולנו בעצמנו כאשר רופאים רבים בחרו להשתמש במערכת הציבורית לבניית שם וקידום מקצועי ואת המערכת הפרטית לעשיית כסף רב.
ככה גדל דור מלאכותי של רופאים "כוכבים" (המרחאות על כל משמעותן) בניצוחם של רבנים, מנהלי מערכות בריאות בכירים ומולים עיתונאים המשמנים את גלגלי עשיית הכסף הן ברפואה הפרטית והן ברפואה הציבורית תוך כדי קיפוח של הרופאים הטובים באמת.
רק הפרדה מוחלטת של הרפואה הפרטית מהציבורית עם איסור מוחלט על רופא לעבוד במקביל בשני המערכות תביא לפיתרון הבעיה ותצמיח רפואה ציבורית חזקה וטובה אשר תתגבר על הרפואה הפרטית.
כי הבעייה זה אנחנו הרופאים ולא מישהו אחר…..

ד"ר גורגי-ארדיטי רינה
04.02.2013, 11:37

רק במידה ונתיחס לנבחרים שלנו קריא :שרים, חברי כנסת,יועצים ,מנכלים, עתונאים וכו וכו כאחד העם,ולא נקרקר סביבם.היינו
ניתן להם לחכות 3-4 שעות במיון,מיטה בפרוזדור וכו.
אולי אז ירד האסימון לנבחרים שלנו ,ויבינו שמערכת הבריאות הצבורית הגיעה לפי תהום.

בהגיעם לקבל טיפול הם זוכים ליחס מועדף ,
וכפועל יוצא הם גם לא חשים על בשרם את מצוקת הצבור
הם בלאו הכי זוכים למירב הטפול והשרות
אזי מדוע שיהיו להוטים לשנות דברים.?

דר ראול גינסברג
28.02.2013, 14:42

קראתי את מכתבך לאטר דוקםורס אונלי ואפשר להגיד שהיתי מופתה.סגן יו"ר ארגון רופאי המדינה עולה בכתב בעיות של מערכת הבריאות בלי להגיד מילה על רשלנות האירגון הרופאים, חרי שמות בלי לזקור אפילו במילה אחד שענאנות הפעולות שהרי לא ניסה אפילו לינגוע במסא ומטן שניחל עם המדינה כדי להתיב את מצב הכספי של הרופים בכלל ו לרופאים המדינה בפרט. מה חתם דר אידלמן עם האוצר? חסכם על השחר ? לא ! אבל אל שעון נוכחחות כן! שום מילה על רפואה מונעת, כלום על האישפוז ומצוקתו, כלום על ההיזדקות האוכלוסיה ובין אלא גם הזדקנות הרופים וצורך להתיב את מסכורתו של הרופא כדי שלא לעזוב את הארץ ולחפס עבודה בחו"ל. ומה עם הגימלה של הרופים? במיוחד רופאי המדינה שאין לא לכולם יש קרנות פנסיה. מדועה לעבוד כן בארץ? אני חושב שאחרי שנדמהשיש היתוררות והרופאים רוצים שינוי גם בשחר וגם בתנעי עבודה, הגיא הזמן לצאת למעבק מחדש ולדרוש כודם כל התפתרות חנחלה חרי ועם חרי חדש לצאת לשביתה עם דרישות משולבות , לא רק שחר אלא גם שינוי של המערכת הבריאות כולה!