חדשות

סורוקה: אריאל שרון עבר בדיקת הדמיה תפקודית של המוח באמצעות מערכת חדישה

ד"ר אילן שלף מנהל מכון ההדמיות בבית החולים: "ראינו בזמן הבדיקה תגובה מטבולית במוחו של ראש הממשלה לשעבר"

המרכז הרפואי סורוקה בבאר-שבע סיפק אמש (יום א') פרטים על בדיקת ההדמיה התפקודית של המוח ומיפויו בעזרת מערכת ה-fMRI שעבר ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון במכון הדימות בבית החולים.

את הבדיקה החדשנית ביצעו פרופסור אלון פרידמן ראש המרכז למדעי העצב באוניברסיטת בן-גוריון, ד"ר צבי גנאל וד"ר גליה אבידן מאותו מרכז וכן ד"ר אילן שלף מנהל מכון הדימות בסורוקה, ארז פרויד דוקטורנט במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון ופרופסור מרטין מונטי מהמחלקה לנוירוכירורגיה ופסיכולוגיה באוניברסיטת UCLA. האורח מארה"ב הוא שפיתח את שיטות ההדמיה באמצעות מערכת ה-fMRI. זוהי מערכת דיגיטלית המבוססת על טכנולוגיה חדשה המאפשרת המרה מיידית של האות האנלוגי שהמוח משדר למידע דיגיטלי. טכנולוגיה זו שיפרה משמעותית את איכות התמונה ואת מהירות הסריקה בהשוואה ל-MRI אנלוגי.

פרופ' אלון פרידמן וד"ר אילן שלף על רקע מכשיר ה-fMRI בסורוקה (צילום: דני מכליס. התמונה באדיבת דוברות סורוקה ואונ' בן-גוריון)

פרופ' אלון פרידמן וד"ר אילן שלף על רקע מכשיר ה-fMRI בסורוקה (צילום: דני מכליס. התמונה באדיבת דוברות סורוקה ואונ' בן-גוריון)

שרון עבר שבץ מוחי בינואר 2006, שקע בתרדמת ונמצא בשש השנים האחרונות ביחידת השיקום בשיבא, שם נקבע כי הוא מצוי ב"רמת הכרה נמוכה" ( Minimal consciousness). ביום חמישי שעבר הועבר שרון לסורוקה לצורך הבדיקה המיוחדת, שמטרתה לאמוד את מידת הפעילות המוחית שעודנה קיימת אצלו ואת איכותה בעזרת שיטת ההדמיה המתקדמת שפותחה בארה"ב.

סריקת המוח נמשכה כשעתיים. החוקרים הציגו לשרון, שהוכנס לתוך תא מערכת ה-fMRI, תמונות של בני משפחתו, השמיעו לו את קולו של בנו גלעד, וגם ביצעו גרייה חושית של מגע. כל זאת בהשוואה לתגובות שהתקבלו כאשר הוצגו תמונות והושמעו צלילים אחרים. מטרתה של סדרת בדיקות אלו היא להעריך אם ובאיזו מידה מוחו של שרון מגיב לגירויים חיצוניים. התוצאה הייתה שנמצאה פעילות מוחית משמעותית, כך נמסר מבית החולים, בכל אחת מהבדיקות הללו ובאזורים המוחיים המתאימים. התוצאות הדגימו את דבר קיומו של עיבוד מידע חושי במוחו של שרון. כן נערכו בדיקות שמטרתן לאמוד את רמת המודעות של שרון לסביבה. העדויות שהצטברו משלב בדיקה זה הן חלשות מכדי להסיק מסקנה ברורה בנושא.

פרופסור מונטי ציין: "מידע מהסביבה החיצונית מגיע לאזורים מוחיים מתאימים במוחו של שרון. עם זאת, העדויות אינן חד-משמעיות לגבי מידת המודעות שלו לסביבתו". ד"ר שלף הוסיף כי "סוג המחקר הזה נמצא היום בחזית המדע. הוא היה המניע העיקרי לרכישת מערכת ה-fMRI המתקדמת הזאת על ידי המרכז הרפואי סורוקה ואוניברסיטת בן-גוריון". עלות המכשיר (מדגם INGENIA T3 של חברת "פיליפס") כ-3 מיליון דולר והוא כיום יחיד במינו והמתקדם מסוגו בישראל. רכישתו התאפשרה תודות למימון משותף של שירותי בריאות כללית, המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה ותרומתם של הארווי ומירי כץ מיוסטון, טקסס, ג'ייקוב שוחט מניו ג'רזי, קרן סקירבול מניו יורק ועמותת שוחרי אוניברסיטת בן-גוריון מטקסס.

ד"ר גנאל, שיזם את פרויקט המחקר, הדגיש את רצון משפחת שרון להשתמש בטכניקות שנרכשו כמנוף למחקר עתידי וככלי שישמש בעתיד משפחות אחרות שיקיריהן שרויים במצב דומה. פרופסור פרידמן הוסיף: "יש חשיבות לכך שטכניקות אלו יהיו זמינות בישראל לחולים רבים המוגדרים כנמצאים בתרדמת. ידע לגבי סוג הגרייה החושית המגיע למוח חיוני למשפחות ולצוות הרפואי התומך, כדי להיטיב את התקשורת עם החולים". ד"ר אבידן:"סוג זה של מחקר פותח צוהר להבנה עמוקה יותר של סוגיות בסיסיות הנוגעות בבסיס המוחי של המודעות האנושית".

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר כי במהלך 6 השנים שבהן שוהה שרון במערך השיקומי בבית החולים הוא נמצא מגיב לגירויי קול וראייה ומסוגל להשיב באופן לא עקבי בתנועת עיניים ואצבע, אולם מצבו נותר ללא שינוי גם בשנה האחרונה. הבדיקה חיזקה את כל האבחנות הקודמות לגביו שנעשו בשיבא.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "סורוקה",  fMRI,  הפקולטה לרפואה באוניבסריטת בן-גוריון,  אריאל שרון,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
אני רק שאלה...
29.01.2013, 08:46

ולמה זה חשוב ?
למה זה מועיל ?
חוץ מלבזבז כספי ציבור... ???

מדוע כל איש רגיל כבר מזמן היה "מורדם" לנצח בתואנה כזו או אחרת ? רק שרון זוכה לשימור ממושך ??? מדוע ? מה ההצדקה האתית או המקצועית ?

כירורג
29.01.2013, 18:42

כמה שאתה צודק...
אבל מדובר רק !!! במחקר - הציבור עוד עלול להבין מהכתבה שכרגיל לא שמה את הדגש המקצועי הנכון כי אין לכל מה שלמדים מסוג זה של בדיקה, שום (אבל שום!!!) יישום מעשי על הטיפול בשרון או החלטות קליניות לגבי המשך הטיפול בו.

נ.נ.
30.01.2013, 08:29

תשובה למגיב הראשון.
מכיוון שהמדינה מממנת את כל הטיפול במר שרון, ובמקביל ממשיכה להעניק למשפחתו את משכורתו/פנסיה מבלי לנכות ממנה את הוצאות הטיפול בו אפילו - יש למשפחה סיבה חשובה מאד להילחם על 'שימורו' בחיים בכל מחיר שאותו כלל הציבור משלם.

אגב אם מחפשים עוד מועמדים לסריקה דומה לשם 'הרצת' הצעצוע החדש - בית החולים בו אני עובד ישמח להמליץ עליהם.