שפעת

עמידות של נגיפי שפעת לתרופות

במחקר זה מדווחים החוקרים על מוטציה בזן הנגיף 1N1H בקודון 275, המקנה לנגיף עמידות לטמיפלו

24.01.2013, 10:03

נגיפי השפעת מסוגלים להתפשט באוכלוסייה בצורת מגפות חובקות עולם. נגיפים אלה רוכשים לעתים עמידות לתרופות מקובלות, ולתופעה יש השלכות אפידמיולוגיות ורפואיות משמעותיות. קלסו והרט (Nature Med 2012;18:1470) התייחסו במאמרם לבעיה של רכישת עמידות לאוסלטמיוויר (טמיפלו) ולתכונת הכשירות של הנגיף, כלומר יכולתו של הנגיף להדביק, להתרבות ולהיות מועבר על ידי המאכסן.

חיסון נגד שפעת (אילוסטרציה)

חיסון נגד שפעת (אילוסטרציה)

המחברים דיווחו על מוטציה שהתרחשה בשנים האחרונות בזן הנגיף 1N1H בקודון 275, שם התחלפה החומצה האמינית היסטידין בטירוזין. מוטציה זו בגן הניוראמינדאזה מקנה לנגיף עמידות לטמיפלו. המחברים ציינו במאמרם, כי מוטציה זו הופיעה באוכלוסיות שונות, גם ללא טיפול בתרופה. תבחיני הכשירות לנגיף מעידים כי הנגיף שמר על כשירותו, ולמעשה הכיל מוטציות שהופיעו קודם למוטציה המתוארת ואפשרו לו לשמור על כשירותו. מדובר במוטציות בקודון 222 ו־234 בגן הניורואמינדאזה.

לתופעה זו יש השלכות בכל הקשור למעקב אחר זנים עמידים, לבקרה על חולים הסובלים מבעיות במערכת החיסון המטופלים בתרופות נגד שפעת, ולפיתוח תרופות חדשות נגד הנגיף.

טמיפלו הייתה התרופה הנבחרת עד כה לטיפול בשפעת, ועתה נמצאות בפיתוח ארבע תרופות נוספות. חשוב לזכור כי התרופות הן אמצעי אחד להילחם בשפעת, אך יש בידינו כלים נוספים, דוגמת בידוד וחיסונים.

ערך: איתן ישראלי, עיתון הרפואה

נושאים קשורים:  שפעת,  טמיפלו,  מחקרים
תגובות