דעות

מכתב פתוח לפרופ' סהר: רופאים כמוך שווים כל שקל

מכתב לפרופסור גדעון סהר, שיאן השכר במגזר הציבורי: "הלוואי שיהיו לנו עוד מומחים רבים שיסכימו לרדת לפריפריה ולבצע שם את עבודת הקודש שאתה עושה ברפואה הציבורית"

14.01.2013, 12:48

לכבוד פרופ' גדעון סהר, מנהל מחלקת כירורגיית חזה לב בבית חולים סורוקה, באר שבע.

שלום רב.

איננו מכירים אישית, אך כמו כל אזרחי ישראל, נתקלתי השבוע בשמך כשיאן השכר במגזר הציבורי, המשתכר 107 אלף שקל ברוטו בחודש. סביר להניח שאין זה נעים לראות את שמך ואת תמונתך מתנוססים בתקשורת בעניין זה, אבל רציתי לאחל לך ולמערכת הבריאות (שאני נמנה על חלק ממנה): ירבו כמותך בישראל. הלוואי שיהיו לנו במדינתו הקטנטונת עוד כמה פרופסורים כמוך, מומחים בעלי שם שיסכימו לרדת לפריפריה ולעשות שם עבודת קודש, כפי שאתה עושה בפרקטיקה הציבורית.

כמי שמצוי בנבכי המערכת, אני יודע שהיית יכול להרוויח יותר אילו היית בוחר לנתח גם בשוק הפרטי. ברור שרשימת ההמתנה אצל כוכב כמוך הייתה ארוכה ומכובדת בכל תנאי ובכל מצב. אתה ודאי מכיר את האמרה שמסתובבת בבתי חולים, ולפיה העולם נחלק לשניים: אלו שמגיעים לקרדיולוגים ואלו שלא מספיקים. אז מבין אלו שמספיקים, אין ספק ששפר גורלו של מי שמגיע לידך. אני יודע שלא פעם אתה נמצא בבית החולים עד שעות הערב המאוחרות, והנשכרים מכך הם החולים. לא רק אלו שאתה מנתח, אלא גם הרבים האחרים שאתה נמצא בשבילם שעות ארוכות במחלקה כדי לחוות דעה על מצבם ועל אופן הטיפול בהם. כפי שאמר לך השבוע בשיחת טלפון סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, אתה זכאי לכל שקל, בדין ולא בחסד. אתה מצדיק כל אגורה ואגורה ממשכורתך.

מתוקף היותי מתנדב אצל חתן פרס ישראל הרב אלימלך פירר, וכמי שייעץ בשנים האחרונות לסגן שר הבריאות, אני מכיר היטב את כל תחלואי מערכת הבריאות, הן מצד החולים והן מצד המוסדות. כל שנותר לי הוא להצר על כך שהמערכת אינה יכולה להרשות לעצמה שעוד רופאים רבים ישתכרו כמוך. בעקבות עבודת הקודש שהם עושים, סביר שמערכת הבריאות הייתה עוברת תיקון משמעותי הן מבחינת היקף השעות שהרופאים היו משקיעים בעבודתם, והן מבחינת שדרוגו הראוי של מעמדם. כאשר אני רואה את תלושי השכר של חלק מעמיתיך אני בוש ונכלם. מגיע להם יותר, הרבה יותר. שנים רבות נדרשות על מנת להגיע למעמד של רופא בכיר, שנים של לימודים מפרכים ושל עבודה קשה. העיסוק ברוב תחומי הרפואה גם דורש תעצומות גוף ונפש.

משיחותיי הרבות עם רופאים בכירים בישראל, אני יודע שאילו המערכת הייתה מאפשרת להם להשתכר בצורה מכובדת יותר, הם היו מעדיפים להשקיע את מלוא מרצם בפרקטיקה הציבורית, מבלי להיאלץ לחפש מקורות פרנסה נוספים.

אילו היה הדבר תלוי בי, הייתי עושה הכול כדי שמיטב הרופאים יעבדו אך ורק במערכת הציבורית. בעבר הציע סגן השר ליצמן להקים שר"פ בבתי חולים ציבוריים, בדיוק במתכונת שבה אתה עובד. המתווה שהוצע הוא העסקת רופאים מובילים באופן בלעדי בבתי חולים ציבוריים. עד הצהריים יבוצעו ניתוחים לאלו שאין ידם משגת לרכוש ביטוח משלים או פרטי, ואחר הצהריים יבוצעו ניתוחים לאלו שיש בידם ביטוח נוסף. במילים אחרות, "אחד תמורת אחד". על כל ניתוח פרטי יבוצע ניתוח ציבורי. ומי יוצא נשכר מכך? כולם, ובעיקר החולים, שייהנו מרופא מומחה מוביל הזמין לתת מענה לבעיותיהם בכל שעות היום. גם מערכת הבריאות הציבורית תרוויח רבות, מה גם שהעבודה סביב השעון תמקסם את השימוש בציוד הטכנולוגי בבתי החולים, שעומד כיום מיותם במשך שעות מדי יום ביומו.

אולם אנשי האוצר מתנגדים להצעה באופן גורף. הם טוענים שהיצע גורר ביקוש, ושהצעד יגדיל את התוצר הלאומי לנפש בנושא בריאות. בניסיון לשכנעם הצעתי להפעיל את המהלך באופן מדורג, ולהתחיל בתחומים כמו אונקולוגיה, קרדיולוגיה, נוירוכירורגיה ואולי גם אורתופדיה. הרי איש לא ימציא לעצמו גידול בראש רק משום שיש מנתח טוב בבית חולים ציבורי, בדיוק כפי שאיש לא יסתום לעצמו את העורקים כדי לזכות בניתוח לב.

באחד הוויכוחים הסוערים עם אנשי האוצר הם מילאו את פי מים בטענה "מצטערים, ככה הנחו אותנו לחשוב". מול טענה שכזו לא היה לי מה לומר. אני מקווה מאוד שבקדנציה הבאה האסימון ייפול במקומות הנכונים, ושלפחות פיילוט כזה ייצא לדרך. אי אפשר לזעוק על ההתפתחות ברפואה הפרטית ובמקביל לחסום אפשרות לקבלת טיפול מטובי הרופאים במגזר הציבורי.

בינתיים, חבל לי, פרופ' סהר, שאנחנו יכולים להתגאות רק בפרופסורים בודדים כמוך. המערכת הרפואית תהיה בריאה הרבה יותר כשבראש טבלת השכר הציבורי יככבו עוד מאות רופאים כמוך.

*פורסם לראשונה בשבועון "סופהשבוע"

נושאים קשורים:  דעות,  שכר הרופאים,  פרופסור גדעון סהר
תגובות
דניאל
14.01.2013, 17:18

בניגוד למשיכת רופאים בכירים לפריפריה שמקטינה את חוסר השיוויון, השר"פ רק יגדיל אותו.
אין ספק שצעדים שיביאו למעבר של רופאים בכירים לפריפריה ולהשארתם של הרופאים במערכת הציבורית בשעות אחר הצהריים הינם צעדים מבורכים. בניגוד מוחלט לכך, השר"פ ייצור מצב שמשאבי המערכת הציבורית השייכת לכלל אזרחי המדינה ינוצלו על ידי אלה שיוכלו להרשות לעצמם את השר"פ. יתרה מזאת, בעיניי יהיה קשה מאוד לרופאים הבכירים לא להתייחס לכך שחלק מהמטופלים במחלקה בחרו אותם באופן ספציפי ותיגמלו אותם על כך (תהליך טבעי לחלוטין שבא לידי ביטוי כל יום בפערים בין המערכת הציבורית למערכת הפרטית). כך שלמחרת בבוקר הם ימצאו את עצמם שוכבים לצד אלה שידם אינה משגת ויזכו ליחס מועדף מהרופאים אותם הם בחרו.

רופא שמבין דבר או שניים
14.01.2013, 19:09

קראתי ולא האמנתי: כתבת "כמי שמצוי בנבכי המערכת, אני יודע שהיית יכול להרוויח יותר אילו היית בוחר לנתח גם בשוק הפרטי" - הדבר לא פחות ממקומם! וכי אתה, מנחם, באמת חושב שפר" סער לא עובד בנוסף במערכת הפרטית ומשתכר גם שם? או ליתר דיוק בהרצליה מדיקל סנטר? התשובה – בודאי שכן! וכיצד יחושו מאות רופאים שמרוויחים לכל היותר עשירית, או חמישית או רבע (ברוטו, וגם זאת למעטים ולבכירים ביותר במערכת) ביחס למשכורתו של פר" סער? מרביתם עובדים אף הם קשה מאוד הן בפריפריה או במרכז הארץ ולא בהכרח "חוגגים" במערכת הפרטית. והאירוניה הגדולה היא בכך שחוסר השוויון המשווע הנ"ל בהשתכרות מתנהל בתחומי "שירותי בריאות כללית" שחרטה על דיגלה (ובצדק) את עיקרון השוויון בין מטופליה ורופאיה. כנראה שאין גבול לציניות בדרך הצגת העניין.

הרצל
14.01.2013, 19:32

גם להשתכר משכורת עתק, גם לעבוד באופן פרטי, גם להתגורר במרכז הארץ וגם לזכות במחמאות על התנדבות וציונות, זה בהחלט מעיד על כישרון גדול, שצריך לטפח (בעיקר כשמדובר ב״פריפריה״ שרחוקה שעה ממרכז תל-אביב). כה לחי!

מדינה מוזרה
15.01.2013, 00:38

רב אמור לעסוק בעינייני דת במקום קבלנות רפואית.

קורא ציני
16.01.2013, 15:05

אדון גשייד יודע על מה הוא מדבר כשהוא יוצא להגנת הפרופסור. גשייד עובד בכמה משרות - יועץ של ליצמן, עיתונאי בעיתון החרדי המודיע, יחצן של הרב פירר, עובד במערכת הבחירות של אגודת ישראל ועוד. לא כל הג'ובים רשמיים אבל הם אמיתיים וקיים ניגוד' אינטרסים בולט. אז של נעליך גשייד כשאתה מדבר אל רופאים פשוטים לא היי-סוסאייטי ולא מהליגה של הכוכבים, ולא ממקורבי הרב פירר, רופאים פשוטים שנותנים את הנשמה בלי לקבל תמורה הולמת

שירי
17.01.2013, 10:12

אני ממש לא משתכנעת. עיני לא צרה במשכורות גבוהות של אנשים אחרים, אבל יש גבוה ויש גבוה. 107 אלף ש"ח מקופת הבריאות הציבורית - למה?! למה, זה מוצדק לקבל משכורות עתק במערכת שעובדות בה אחיות בשכר מינימום כמעט?! למה זה מוצדק לחשוב שאם אתה מוכן לעשות את הדרך הארוכה מתל-אביב לבאר-שבע (שעה, כן?) מגיע לך שכר כפול משכרו של ראש הממשלה?!
זאת מערכת הבריאות הציבורית, היא ציבורית כי הוא ממומנת מכספי הציבור, ואדם שמתפרנס מכספי הציבור צריך להבין שיש מחיר אישי שעליו לשלם על הערכים שלו. ואם ההסבר הוא שאחרת הוא יפנה למערכת הפרטית - אז אין כאן שום ציונות, ואין שום סיבה להלל את שמו...
פוסט מגעיל ומושחת.

סימון
17.01.2013, 16:06

עצוב לי שרופא השיעור קומה כזה יחד עם הרופאים האחרים במשק משתכרים כל כך מעט. בזמן שכל ילד יוצא יחידת מחשבים בצה"ל מתחיל בשכר של 40-50 אלף שקל, שלא נדבר על שכר הבכירים במשק. טוב חייבים לתת להם את הקרדית שהם עוסקים בהצלת נפשות.
עושה רושם שעם ישראל עדיין לא הבין איפה צריך להשקיע את הכסף.
מה שמתריד אותי זה צרות עיניים.
מאחל לך שתרוויח הרבה ובכבוד.

איילה ניר
18.01.2013, 07:34

מכירה אישית את פרופסור סהר, רופא בחסד ששהשתן לא עלה לו לראש.
מדבר בגובה העיניים,איכפתניק,חרוץ ,נעים הליכות ומקצועי ביותר . (שלא אצתרך, אך אם הייתי צריכה התערבות כרורגית לבבית הייתי נותנת את ליבי בידיו)
לגבי הכסף שיהנה ,אם משהו החליט שהוא שווה את השכר עבור תרומתו למערכת , פרופסור סהר אינו צריך להתנצל על כך,התענות לא צריכות להיות אליו.
פרופסור סהר עושה את הכי טוב שהוא יכול ויודע,האם ניתן לאמור את המשפט הזה על מקבלי ההחלטות ?

anna
29.01.2013, 21:46

אני חושבת שזה בושה לספור כסף בכיס של מישהו.דבר שני,אני רוצה לראות את אילה ששואלים למה פרופ.סהר מקבל הרבה כסף,כאשר הם או קרוביהם הצתרחו (חס וחלילה)לניתוח לב.לכו תחפסו מומחה ברמה כזאת וגם אישיות מיוחדת כזאת.מבחינתי ,הוא שווה הרבה יותר !
במקום לקשקש על משכורת של רופאים,תבדקו כמה מקבלים כל מיני פקידים שבאמת לא ברור מה עושים לציבור ומדינה.

ד"ר שופמן אמי
07.02.2013, 19:57

צרות העיין של התקשורת עוברת כל גבול.פרופסור סהר אם היה מנתח באסותה היה מרויח פי 20

אני מכיר אותו מקורס קצינים .מדובר באדם משכמו ומעלה .יש לי חמלה עמוקה כלפי הקנאים