חדשות

רופאים מישראל השתתפו במחקר רב-לאומי של תרופה ביולוגית לדלקת מפרקים אצל ילדים

פרופסור ריבה בריק מרמב"ם: "יש חשיבות רבה בגיוס ילדים למחקרים קליניים, משום שהפרמקוגנטיקה אצלם שונה מזו שאצל מבוגרים"

כתב העת NEJM פרסם בחודש שעבר את תוצאותיו של אחד המחקרים הבין-לאומיים הגדולים מסוגם שנערכו לאחרונה בהשתתפות 36 רופאים, חוקרים ועשרות בתי חולים מ-16 מדינות באירופה, צפון אמריקה ודרום אמריקה, וביניהם גם שלושה מרכזים רפואיים מישראל – רמב"ם, הדסה עין-כרם ומאיר. הרופאים הישראליים החתומים על הדיווח הם פרופסור ריבה בריק מנהלת מחלקת ילדים ב' ברמב"ם, ד"ר יעקב ברקון מהדסה וד"ר יוסף עוזיאל ממאיר. כולם רופאי ילדים המתמחים בראומטולוגיה.

פרופסור ריבה בריק (באדיבות דוברות רמב"ם)

פרופסור ריבה בריק (באדיבות דוברות רמב"ם)

המחקר עסק בתרופה הביולוגית החדישה CANAKINUMAB של נוברטיס, נוגדת ציטוקין IL1 שהוא אחד המרכיבים העיקריים הגורמים להופעת הדלקת במחלת דלקת מפרקים כרונית.

בשנים האחרונות חלה התפתחות מרשימה בהבנת המנגנונים הגורמים לדלקת מפרקים כרונית. כתוצאה מכך החלו חברות התרופות לפתח תרופות ביולוגיות ממוקדות לטיפול בהליך הדלקתי. תרופות אלו היו פריצת דרך משמעותית בטיפול בילדים שחלו בדלקת מפרקים כרונית. בעבר לא נמצא להם טיפול הולם וכתוצאה מכך חלקם סבלו מנכות כרונית ומעטים אף נאלצו לסיים את חייהם על כיסא גלגלים.

במחקר זה בחנו החוקרים את אחת מהתרופות הביולוגיות, שיתרונה הגדול הוא בכך שהיא ניתנת בזריקה תת-עורית אחת לחודש. נכון להיום זו התרופה היחידה הניתנת בשיטה הנוחה הזו. יעילותה עולה על כל תרופה שהרופאים השתמשו בה בעבר. התרופות שניתנו בעבר דיכאו את המערכת החיסונית בדרך לא ספציפית, ולכן גרמו ליותר תופעות לוואי והיו פחות יעילות בשיפור הסימפטומים.

התרופה הייחודית נבחנה במחקר הרב-מרכזי הזה על 128 ילדים ונערים (מגיל 2 עד 19). פרופסור בריק, מנהלת מרפאת הראומטולוגיה ילדים ברמב"ם, מסרה כי התרופה גורמת לשיפור מיידי במצבם של 80% מהחולים ולשיפור מתמשך של עד 3 שנים במצבם של 74% מהם. בעבר אחוזי ההצלחה בתרופות ציטוטוקסיות לא עלו על 40%-30%. פרופסור בריק ציינה עוד כי יש קושי בגיוס ילדים למחקרים קליניים, אך יש חשיבות רבה בגיוסם וובשימורם לכל אורך תקופת הניסוי, כיוון שהפרמקוגנטיקה אצל ילדים שונה מזו שאצל מבוגרים.

לדיווח ב-NEJM

נושאים קשורים:  חדשות,  תרופות ביולוגיות,  דלקת מפרקים כרונית,  ציטוקין IL1
תגובות