חדשות

בדיקת עיניים חדישה יכולה לאבחן התקדמות של טרשת נפוצה

במחקר שנערך בנושא בהשתתפות 164 חולים נמצא כי אפשר לזהות התקדמות של המחלה באמצעות בדיקת עיניים בסורק חדיש

כתב העת Neurology מדווח כי בדיקת עיניים פשוטה ומהירה באמצעות Optical Coherence Tomographyי(OCT) עשויה לאפשר אבחון טרשת נפוצה (MS).

אתר ה-BBC, שדיווח על כך ציין כי צוות מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס העלה את הרעיון, אך הדגיש שיהיה צורך לבחון זאת באוכלוסיית נבדקים גדולה ובסדרת ניסויים קליניים ממושכת, בעיקר כדי לבחון את מעשיות הבדיקה ביום-יום.

יתרונה הגדול של הבדיקה הוא בכך שהיא יכולה להתבצע בכל מרפאת עיניים, בעזרת מכשיר המודד את עובי הרשתית. ניסוי ראשוני בנושא זה נערך בקרב 164 חולי MS. התברר כי אצל החולים שרקמת הרשתית שלהם דקה יותר, המחלה בשלב פעיל יותר. המעקב אחרי החולים נמשך שנתיים. רופאים שנתבקשו להגיב על ממצאי הדיווח ציינו כי הרעיון נראה להם מבטיח מאוד.

נושאים קשורים:  חדשות,  טרשת נפוצה,  רשתית
תגובות
ד"ר אביבה גל
15.01.2013, 19:22

ברצוני לחדד את הנאמר .
בעבודתי כניורואופתלמולוגית במרכז לטרשת נפוצה בתל השומר -OCT-עצבי ראיה ומקולה-מרכז הרשתית מבוצע במרבית החולים ב 4 השנים האחרונות, גם כבסיס בהגיעם למרכז וגם כמעקב לפי הצורך.
ממצאנו המתאימים לעבודה המצוטטת - הידקקות אחת משכבות הרשתית ( שכבת תאי הגנגליון ) ועיבוי שכבה אחרת ( השכבה הנוקלארית הפנימית-מתבטא בבצקת מיקרו ציסטית ),ובנוסף והבולט ביותר הידקקות עצבי הראיה ( RNFL )- מראים קורלציה עם התקדמות המחלה ( נגעים במוח, התקדמות הנכות הנמדדת ב EDSS ).
ללא ספק יש מקום לבצוע OCT במסגרת ברור ומעקב במטופלי טרשת נפוצה.