ethics

מענקי מחקר רפואי בשיטת ''כוכב נולד'': הכוח עובר אל הקהל הרחב

הנטייה לשתף את הציבור בבחירת הצעות שיזכו לקבל מענקי מחקר צוברת תאוצה. תומכי השיטה טוענים כי היא מסייעת להגברת המודעות למחקר רפואי בקהילה. מה אתם חושבים?

הצעות מחקר רבות ממתינות למימון, אולם המשאבים הזמינים מוגבלים. כיצד מתבצעת, אם כך, בחירת ההצעות שיזכו את המציעים שלהן במענקי מחקר? לרוב ההצעות נבחנות על ידי פאנל מומחים הבוחן את ההצעה ומגיע להסכמה כלשהיא בדלתיים סגורות. בבית החולים Bridham and Women's Hospitalי(BWH), המסונף לאוניברסיטת הרווארד, הוחלט לקבל את ההחלטה באופן שונה, בהשתתפות הציבור.

בשלב הראשון נבחנו הצעות מחקר בנושאי רפואה מותאמת אישית ואימונולוגיה מערכתית על ידי ועדות מומחים, ואלו בחרו בהצעות שיגיעו ל"חצי הגמר". בהמשך פנה כל אחד ממגישי ההצעות שהגיעו לשלב זה באופן אישי לחברי הוועדה לפיקוח על המחקר בבית החולים, וזו בחרה בשלוש הצעות שיגיעו ל"גמר".

מענק (אילוסטרציה)

מענק (אילוסטרציה)

ההצעה הזוכה נבחרה על ידי הציבור, באמצעות הצבעה באתר האינטרנט של בית החולים. כל אחד ממציעי שלוש ההצעות שהגיעו לגמר הכין קטע וידיאו וקטע כתוב המתאר את ההצעה לציבור הרחב. נרשמו כמעט 6,500 הצבעות וההצעה הזוכה הייתה הצעתו של ד"ר רוברט גרין, גנטיקאי קליני שמעוניין לבצע מחקר על מנת לבחון כיצד לשלב את הריצוף הגנומי בטיפול הרפואי השגרתי ביילודים בריאים.

ד"ר גרין סבור כי בדרך זו זכה להזדמנות לשתף את הציבור בעבודתו באמצעות המדיה החברתית ואתרים כגון Facebook. לדבריו זכה להשתתפות רבה מזו שציפה לה וקיבל הערות שסייעו לו (כגון הערה של רופא אחר שהביע חשש לגבי הבטים אתיים במחקר).

משתתף אחר שהגיע לגמר התחרות, ד"ר רוברט פלנג', ראומטולוג. הצעתו הייתה לבחון את החתימה המולקולרית של מטופלים הסובלים מ-rheumatoid arthritis בהשפעת טיפול מעכב interleukin 6. ד"ר פלנג' מסר כי אמנם לא זכה, אך הרוויח מהתהליך, שכן הצעתו סוקרה בחדשות המקומיות, וכך התאפשר לו לשוחח על עבודתו עם חברים ועם שכנים שאינם עוסקים במחקר.

ז'קלין סלאויק, מנכ"לית מכון המחקר של בית החולים, סבורה כי מדובר בדרך מוצקה מבחינה מדעית לבחירת ההצעה הזוכה, שכן כל ההצעות עברו את השלבים המסורתיים של בקרת עמיתים (peer review) לפני הגעתן לגמר. במקום להטיל מטבע, היא אומרת, הוחלט לבחור בשיטה שתשיג מטרה נוספת – מעורבות הקהילה והגברת המודעות למחקר בבית החולים.

ריצ'רד נקמורה, מנהל המרכז לביקורת מדעית בבתסדה, מרילנד, המפקח על תהליך בקרת העמיתים לגבי מרבית הבקשות למענרי מחקר המוגשות ל-NIH, סבור כי מדובר בגישה מעניינת, אם מעוניינים גם בהגברת מעורבות הציבור, אך לדבריו זו אינה השיטה שהיה בוחר לקביעת מידת ההשפעה המדעית של ההצעות השונות.

גם בהחלטה לגבי מענק מחקר נוסף, המוענק על ידי ממשלת קנדה, השתתף הציבור. כל אחד מ-68 המועמדים התבקש להכין קטע וידיאו לגבי הצעתו, והציבור הוזמן להביע את דעתו באמצעות "Like” באתר האינטרנט. הציבור לא היה הגורם הבוחר, אולם התגובה הציבורית הייתה חלק מהשיקולים של הועדה שבחרה לבסוף למי להעניק את המימון.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Dolgin E. Biomedical grant awarded by ‘American Idol’-style public vote, Nat Med. 2012 Dec 6;18(12):1721

נושאים קשורים:  ethics,  אתיקה רפואית,  מענק מחקר,  מחקרים
תגובות
דר' שחר
20.12.2012, 22:48

הסקירה של הנושא היתה מקבלת עומק, אם היתה התייחסות ליתרונות וחסרונות השיטה.
אין ספק שחשיפה כזו של הצעת מחקר חושפת את רעיונות החוקר למתחריו, והוא עלול לצאת נפסד מכך. זה יוביל לכך שיגישו הצעות שכבר באמצע העבודה שלהן וחשיפתן לא תזיק לחוקר.

מגי כהן בר
27.01.2014, 11:39

יש לי פריצת דרך למי אפנה ?