חדשות

מחקר חדש: אמפתיה מצד הרופא מעלה את סבילות המטופל לכאב

המחקר מבוסס על קבוצת מדגם קטנה מאוד, אך תוצאותיו הודגמו באמצעות MRI שהתמקד בפעילות האינסולה

צוות חוקרים מתחום הרפואה באוניברסיטת מישיגן בארה"ב מצא כי מערכת היחסים בין רופא למטופל נבנית על בסיס אמון ואמפתיה, שלא רק מקלה על כאביו של המטופל, אלא גם משנה את תגובות המוח לעקת דחק (סטרס) ומגבירה את הסבילות לכאב.

מחקרים רפואיים קודמים הראו כי כאשר הרופאים קשובים למטופליהם הם אכן עושים אותם שמחים יותר וגם הטיפולים יעילים יותר. עד היום המנגנון הזה לא היה ידוע, מסבירים עורכי צוות המחקר מאוניברסיטת מישיגן (MSU) ובראשם הפרופסור לרדיולוגיה איסידורוס סרינופולוס (Issidoros Sarinopoulos). המחקר שהוביל הוא הראשון מסוגו והוא התמקד בפן הנוירו-ביולוגי שביחסים בין רופא למטופל. "הוכחנו שבמערכת הזאת קיים בסיס ביולוגי" הבהיר ראש הצוות.

אמפתיה מצד הרופא מעלה את סבילות המטופל לכאב (אילוסטרציה)

אמפתיה מצד הרופא מעלה את סבילות המטופל לכאב (אילוסטרציה)

המחקר מבוסס על שאלונים שהוצגו למטופלים (נבחרו באופן אקראי), על שני סבבי ראיונות עם הרופאים ועל סריקת מוח ב-MRI.

בפגישות עם הרופאים, שוחחו עמם המטופלים באופן חופשי הן על ההליך הרפואי שהוצע להם, והן על עיסוקיהם, על עבודתם ועל נושאים פסיכולוגיים וגורמים חברתיים המשפיעים על בריאותם. הייתה גם קבוצת ביקורת שהופעלה במתכונת שונה: המטופלים שאלו רק שאלות ספציפיות בנושאים קליניים, תרופות וכיו"ב.

אלו מבין המטופלים שהשיחות שלהם עם הרופאים היו ממוקדות בהם, במצבם, בתחושותיהם וגם בנושאים אחרים דיווחו אחר כך על שביעות רצון גדולה יותר מאלו שהשיחות שלהם עם הרופאים התמקדו רק בתרופות ובפרוצדורות הטיפול או בהיסטוריה של מחלתם.

המטופלים נשלחו לסורק MRI אחרי הפגישות עם הרופאים ולאחר שקיבלו שוק חשמלי קל וסביל – אפקט דומה לכאב בעקבות דקירה במחט IV. הסריקה נעשתה כאשר הם התבוננו בתמונת הרופא שנאמר להם כי הוא זה שיפקח על הפרוצדורה שאליה נשלחו. הסורק מדד פעילות באינסולה (Anterior Insula) – אזור המוח שמתריע על כאב.

צילומי הסורק הראו כי אלו שהשיחה עם הרופא לפני כן התרכזה בהם, כלומר כאשר הרופא הפגין קשב ותשומת לב, חוו פעילות נמוכה יותר של האינסולה, במיוחד כאשר הוצגה לפניהם גם תמונת הרופא המוכר להם מהשיחה הקודמת ולאו דווקא פניו של רופא אחר. הניסוי התבסס על קבוצת מדגם קטנה מאוד של 9 נשים, מסר עורך המחקר - ולכן יש לחזור עליו על מדגם גדול יותר כדי לאשרר את הממצאים. כן יידרש מחקר להבנת המנגנון הזה, כשמדובר ביחסים בין רופא למטופל.

תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת Patient Education and Counseling. נמסר כי הוא חלק מפרויקט גדול יותר שמוביל הפרופסור לרפואה רוברט סמית מ-MSU כדי ליצור סטנדרטים שלפיהם המטופל יוצב במרכז הקשר בין רופא למטופל ולמדוד את היעילות שלהם.

להודעה לתקשורת של MSU על המחקר הראשוני

נושאים קשורים:  חדשות,  MRI,  כאב,  יחסי רופא מטופל
תגובות
ד"ר טלי מרק
05.12.2012, 21:38

הרעיון מבורך, אבג רוח ההזדהות האנושית והאמפתיה קצת מתערפלות לי כשמתחילים בסוף לדבר על סטנדרטים. איכשהו אני מאמינה שמי שהוא אדם תומך חם וסימפטי, שום סטנדרט לא יוסיף לו, ומי שהוא אדם רע ציני ואגוצנטרי - אבוד לו. צריך רק למצוא את הדרך לנווט את הקבוצה השנייה למקצוע אחר....