אינטרנט

רוצים להתקבל להתמחות? שימו לב לפרופיל שלכם בפייסבוק

בסקר שנערך בארה"ב, 9% מבתי הספר לרפואה ומתכנית ההתמחות דיווחו על שימוש ברשתות חברתיות במסגרת תהליך בחירת המועמדים המתאימים. 19% ערכו חיפוש באינטרנט על המועמדים

14.11.2012, 16:43

השימוש ברשתות חברתיות שכיח כיום מאוד בקרב צעירים. 75% מבני 18–24, ו-57% מבני 25–34 בארה"ב מדווחים על שימוש כזה. הדבר מאפשר גישה למידע אישי על המשתמשים. כמה מחקרים מצאו כי מעסיקים, ועדות קבלה למכללות ואפילו המשטרה משתמשות באתרי הרשתות החברתיות על מנת לאסוף מידע. תהליך הקבלה לבתי הספר לרפואה ולתכניות התמחות הוא תחרותי ביותר. במחקר זה נעשה ניסיון להעריך את השימוש באתרי רשתות חברתיות בתהליך זה.

פרופיל בפייסבוק (אילוסטרציה)

פרופיל בפייסבוק (אילוסטרציה)

בסתיו 2009 הועבר סקר אינטרנטי אנונימי לנציגים המעורבים בתהליך הקבלה ל-130 בתי הספר לרפואה בארה"ב, וכן לאדמיניסטרטורים של 4,926 תכניות ההתמחות הרשומות בארה"ב. 600 שאלונים הוחזרו – מתוכם 46 של מגיבים המעורבים בקבלה לבתי ספר לרפואה בלבד, 511 של מעורבים בקבלה לתכניות התמחות בלבד, ו-43 של כאלו שדיווחו על מעורבות בשניהם.

ל-15% מבתי הספר לרפואה ותכניות ההתמחות יש פרופיל ברשת חברתית כלשהי – בעיקר פייסבוק. ל-51% מהמגיבים יש פרופי אישי, בעיקר בפייסבוק (ב-97% מהמקרים) אך גם ב-LinkedIn (ב-22% מהמקרים) וב-Twitter (ב-13%).

64% מהמגיבים חשו שתהליך חיפוש מידע על המועמדים  ברשתות חברתיות מוכר להם במידת מה או במידה רבה. רק 9% דיווחו כי עשו שימוש באתרי רשתות חברתיות במסגרת תהליך הערכת המועמדים. 19% דיווחו כי ערכו חיפוש כלשהו באינטרנט במסגרת תהליך ההערכה.

15% מהמגיבים דיווחו על תכניות לעתיד לגבי שימוש באינטרנט, ו-14% על כוונה לשימוש ברשתות חברתיות במסגרת תהליך הערכת המועמדים. 29% הגיבו לשאלות אלו באופן ניטראלי. 23% מהמגיבים סברו כי על בתי ספר לרפואה ותכניות התמחות לעשות שימוש כזה באינטרנט, ו-20% סברו כך לגבי רשתות חברתיות. 40% היו ניטראליים לגבי שאלות אלו. רק 19% סברו כי מדובר בהפרה של פרטיות המועמדים. המחברים מסיקים כי השימוש באינטרנט וברשתות חברתיות במסגרת תהליך הערכת המועמדים צפוי להתגבר בעתיד.

53% מהמגיבים סברו כי מקצועיות ברשת צריכה להיות שיקול בקבלה לבית הספר לרפואה או לתכנית התמחות, וכי התנהגות בלתי מקצועית (כגון חברות בקבוצות, תמונות או הערות מפוקפקות) צריכה להשפיע לרעה על סיכויי הקבלה. רק 5% הביעו חוסר הסכמה עם הצהרה זו. למרות זאת, רק 4% דיווחו כי החליטו שלא לקבל מועמד בגלל התנהגות בלתי מקצועית שאותרה במסגרת חיפוש באינטרנט, ו-3% בגלל התנהגות בלתי מקצועית באתרי רשתות חברתיות.

החוקרים מסכמים כי רשתות חברתיות משפיעות על תהליך בחירת המועמדים לבית הספר לרפואה ותכניות התמחות, אך לא קיימים קריטריונים ברורים להתייחסות למידע שנאסף בדרך זו. הנחיות רשמיות לגבי התנהגות מקצועית ברשתות החברתיות עשויות לסייע למועמדים להימנע ממכשול זה בדרך לקבלה.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Schulman et al.; Influence of social networking websites on medical school and residency selection process, Postgrad Med J. 2012 Nov 8. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  אינטרנט,  רשתות חברתיות,  פייסבוק LinkedIn,  Twitter,  מחקרים
תגובות