דעות

הישגי הממשלה בתחום הבריאות? שלא יעבדו עליכם!

על הציבור בישראל לדרוש מכל מפלגה להציב את תחום הבריאות בחזית הקמפיין, ובהמשך לפעול לקידום הבריאות הציבורית בישראל לראש סדר העדיפויות הלאומי

רק פוליטיקאי שלא נזקק בעצמו לטיפול רפואי במסגרת ציבורית, לא ייתן לעובדות לבלבל אותו, ויציג מעין אידיליה מערכתית ו"מהפכה" בתחום הבריאות. בשבועות האחרונים, בזמן שמערכת הבריאות הציבורית קורסת לאיטה, מתגאה ממשלת ישראל מעל כל במה בהישגים "חסרי תקדים" במערכת הבריאות, ובמהפכה שלכאורה התרחשה בתחום הבריאות. מציאות מדומה שבינה ובין המצב השורר במערכת הרפואית הציבורית, אין ולא כלום. מבלי להפחית מהחשיבות של סבסוד מכשירי שמיעה, של ביטול אגרת טיפת חלב או של ההחלטה להעניק טיפולי שיניים חינם עד גיל 12 שנה, נראה שדווקא בתחום הבריאות, לממשלה הנוכחית, כמו גם לקודמותיה, אין הרבה במה להתפאר, אלא להפך.

בזמן שמערכת הבריאות הציבורית קורסת לאיטה, מתגאה ממשלת ישראל מעל כל במה בהישגים "חסרי תקדים" במערכת הבריאות, ובמהפכה שלכאורה התרחשה בתחום הבריאות. מציאות מדומה שבינה ובין המצב השורר במערכת הרפואית הציבורית, אין ולא כלום.

השחיקה התקציבית המתמדת, לצד דחיקת תחום הבריאות לתחתית סדר העדיפויות הלאומי הם שהובילו את הרפואה הציבורית בישראל למצב של אי ספיקה, תוך פגיעה קשה בציבור כולו. פגיעה שביטויים רבים לה, ובכלל זאת: תורים אין-סופיים לניתוחים, בדיקות או רופאים מומחים; מחסור חמור במיטות אשפוז; מחלקות וחדרי ניתוח המאוישים ברופאים מותשים לאחר שעות ארוכות של תורנויות; מחסור קריטי בכוח אדם (רופאים ואחיות); שחיקת המימון הציבורי; הגדלת אי השוויון במערכת הבריאות; ועוד. די ברשימה לא ממצה זו כדי לתהות – על איזו מהפכה בבריאות בדיוק מדובר? למותר לציין כי גם התוספות שהרפואה הציבורית זכתה לקבל בעקבות שביתת הרופאים היו בגדר מעט מדי ומאוחר מדי.

הרופאים והאחיות בישראל הם מהטובים והמקצועיים במדינות המערב, אולם לעתים נדמה שכל מאבק למען הרפואה הציבורית נדון מראש לכישלון. מדינת ישראל העבירה את מערכת הבריאות הציבורית לחצר האחורית, תוך שהיא מתעלמת כמעט לחלוטין מהמצוקות הקשות. מצוקות יום-יומיות שדוחקות את הרופאים והאחיות במערכת הבריאות הציבורית למצבים בלתי רצויים מבחינה רפואית, ובלתי ראויים מבחינה אתית ומשפטית. מצבים אשר פוגעים במטפלים ובמטופלים כאחד. כאמור, אם בעבר היה נהוג להמחיש את חומרת המצב בבתי החולים באמצעות דימוי ה"זקנה במסדרון", הרי שכיום הזקנה כבר אינה לבדה, והמחסור החמור במיטות אשפוז הוביל למצב שבו כולם נמצאים במסדרון. על מנת לתת מענה הולם למצוקת האשפוז, מדינת ישראל זקוקה לתוספת מיידית של אלפי מיטות אשפוז, ולא לתוספת צינית של 190 מיטות לשנה ל-5 שנים. כל עוד ממשלת ישראל תמשיך במתן פתרונות מסוג של "כיבוי שריפות", ולא תציג פתרון הולם והוליסטי לבעיות, אזרחי ישראל ייאלצו להסתפק ברפואה פחות איכותית ופחות בטיחותית.

בחירות 2013: דרוש שר בריאות במשרה מלאה

מדינת ישראל זקוקה לתוספת מיידית של אלפי מיטות אשפוז, ולא לתוספת צינית של 190 מיטות לשנה ל-5 שנים. כל עוד ממשלת ישראל תמשיך במתן פתרונות מסוג של "כיבוי שריפות", ולא תציג פתרון הולם והוליסטי לבעיות, אזרחי ישראל ייאלצו להסתפק ברפואה פחות איכותית ופחות בטיחותית

חרף העובדה שמשרד הבריאות הוא מהגדולים ומהחשובים שבמשרדי הממשלה, נראה שבשנים האחרונות חל פיחות במעמדו של המשרד, וביטוי ממשי לכך הוא היעדר שר בריאות במשרה מלאה, שר שתפקידו הראשוני הוא לייצג נאמנה את האינטרסים של מערכת הבריאות על רבדיה השונים, ובפרט במצבי משבר חסרי תקדים מהסוג שחוותה המערכת בתקופת שביתת הרופאים. דוגמה נוספת לשחיקה במעמד של תחום הבריאות בסדר העדיפויות הפוליטי אפשר לראות בדחיקתו של ד"ר חי-עם מחוץ לעשירייה הפותחת במפלגת "יש עתיד", דבר שככל הנראה הוביל לפרישתו של ד"ר חי-עם מהרשימה המתגבשת. כאמור, גם מאמציהם של סגן שר הבריאות, המנכ"ל וכל יתר צוות המשרד מוגבלים הם, שהרי מבחינה סטטוטורית, כוחו של סגן שר קטן משל יתר השרים. בהיעדר שר בריאות במשרה מלאה, נחלש כוחו של משרד הבריאות למול משרדי הממשלה השונים, ובראשם משרד האוצר. לפיכך, ראוי כי לכשתקום הממשלה החדשה ימונה בישראל שר בריאות במשרה מלאה.

לסיכום, על הציבור בישראל לדרוש מכל מפלגה, תהא השקפתה המדינית אשר תהא, להציב את תחום הבריאות בחזית הקמפיין, ובהמשך לפעול לקידום הבריאות הציבורית בישראל לראש סדר העדיפויות הלאומי. באחריותה ומחובתה של כל ממשלה עתידית, להציג פתרונות אמיתיים ומעשיים לחיזוק המערכת הרפואית הציבורית, פתרונות שיגובו בתקציבים ראויים, ושיתנו מענה הולם לצרכים המתפתחים והמשתנים של ציבור המטופלים בישראל.

נושאים קשורים:  דעות,  מערכת הבריאות הציבורית,  מחסור במיטות אשפוז
תגובות
רמי אדוט
18.11.2012, 09:21

יפה אמרת ויש עוד כמה דברים להוסיף
ניתן לצפות כאן בתמצית מסרים בנושא של המטה הציבורי לשוויון בבריאות תחת הכותרת: בוחרים בצדק חברתי בבריאות
http://www.equalhealth.org.il

רופא מותש
18.11.2012, 10:23

כ"כ מדויק ונכון.

כל הכבוד לך

רופא
22.11.2012, 11:32

צודק לגמרי !!!!