ivermectin

טיפול חדש נגד כינים

קרם Ivermectin לשימוש מקומי נמצא יעיל כטיפול לכיני ראש

12.11.2012, 06:01

הידבקות בכיני ראש גורמת מצוקה לילדים ולהוריהם. בשל התפתחות עמידות לחלק מהטיפולים המקובלים (permethrin, pyrethrins) וחששות לגבי בטיחות או ריח בלתי נעים של טיפולים אחרים (lindane, malathion), יש צורך בפיתוח טיפולים חדשים. שני טיפולים חדשים אושרו לאחרונה על ידי ה-FDA לטיפול בכינים (benzyl alcohol, spinosad), ושניהם מצריכים שני טיפולים. בשל סיכוי גבוה להתפתחות עמידות גם אליהם (שכן הם פעילים נגד כינים רק בשלבים מסוימים במחזור חייהן), יש צורך בטיפולים נוספים.

Ivermectin הוא טיפול פומי מקובל נגד זיהומים בנמטודות. אתר הפעולה שלו שונה מזה של טיפולים קוטלי כינים מסורתיים. בכמה מחקרים נמצא כי ivermectin יעיל כטיפול נגד כינים in vitro, וכן כטיפול פומי. במחקר זה נבחנה יעילותו של קרם ivermectin 0.5% לשימוש מקומי (Sklice, חברת Sanofi Pasteur).

טיפול בכינים (אילוסטרציה)

טיפול בכינים (אילוסטרציה)

המחקר הוא שילוב של שני מחקרים רב מרכזיים מבוקרים אקראית. גויסו משתתפים בריאים מעל גיל 6 חודשים, שזוהתה אצלם כינמת (איתור מעל שלוש כינים בבדיקה). המשתתפים נדרשו לא להשתמש בטיפול אחר, לסרק את השיער במסרק סמיך, להסתפר או לבצע טיפול כימי בשיער במהלך שבועיים. כל משתתף קיבל אריזה לשימוש חד פעמי, שהכילה ivermectin או vehicle (ששימש כטיפול ביקורת), והתבקש למרוח את הקרם באופן יסודי על שיער יבש, ולשטוף את השיער לאחר המתנה של 10 דקות. נוכחות כינים נבדקה יום לאחר הטיפול, 7 ימים לאחר הטיפול ו-14 יום לאחר הטיפול.

נכללו 765 משתתפים. שיעור המשתתפים שלא נמצאה אצלם כינמת היה גבוה יותר בקבוצת ivermectin. יום אחד לאחר הטיפול היו שיעורי המשתתפים שאינם נגועים בכינמת 94.9% בקבוצת ivermectin לעומת 31.3% בקבוצת הביקורת. 7 ימים לאחר הטיפול היו השיעורים 85.2% בקבוצת ivermectin לעומת 20.8% בקבוצת הביקורת, ו-14 יום לאחר הטיפול היו השיעורים 73.8% בקבוצת ivermectin לעומת 17.6% בקבוצת הביקורת (P<0.001 לגבי כל ההשוואות).

תופעות הלוואי השכיחות ביותר היו גרד, אקסקוריאציה ואריתמה. שכיחות וחומרת תופעות הלוואי היו דומות בקבוצת ivermectin ובקבוצת הביקורת.

החוקרים מסכמים כי ivermectin יעיל נגד כיני ראש בטיפול מקומי יחיד, ללא צורך בסירוק במסרק צפוף. מדובר בתרופה הידועה כבטוחה, בהתבסס על הניסיון בשימוש פומי.

המחקר נערך במימון חברת Topaz Pharmaceuticals/Sanofi Pasteur.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Pariser et al.; Topical 0.5% Ivermectin Lotion for Treatment of Head Lice, N Engl J Med. 2012 Nov;367(18):1687-93

נושאים קשורים:  ivermectin,  כינים,  כיני ראש,  כינמת,  Sklice,  מחקרים
תגובות