סרטן המעי הגס

מרבית החולים בסרטן מתקדם אינם מבינים כי כימותרפיה לא תוביל לריפוי המחלה

על פי מחקר שנערך בארה"ב, שיעור גבוה מהחולים בסרטן גרורתי אינם מבינים שהטיפול הכימותרפי לא יוביל לריפוי מחלתם. סבירות גבוהה יותר להבנה נמצאה בקרב מטופלים שהיו שבעי רצון פחות מהתקשורת עם הרופא

11.11.2012, 08:15

כימותרפיה היא הטיפול המועדף כיום עבור מטופלים הסובלים מסרטן גרורתי של הריאות או המעי הגס, אך היא אינה מובילה לריפוי המחלה. הארכת החיים כתוצאה מהטיפול נמדדת בשבועות עד חודשים, והטיפול עשוי לספק הקלה מסוימת בתסמינים, אך כרוך בתופעות לוואי. על מנת לקבל החלטה מודעת לגבי הטיפול בכימותרפיה, על מטופלים הסובלים מסרטן גרורתי להיות מודעים לכך.

במחקר זה נעשה שימוש בנתוני מרשם נתונים מחקרי גדול בארה"ב (CanCORS), הכולל נתונים לגבי מטופלים המאובחנים כסובלים מסרטן המעי הגס או הריאות בחמישה אזורים בארה"ב. נכללו משתתפים שאובחנו כסובלים מסרטן המעי הגס או הריאה בשלב IV (כלומר, קיום גרורות בעת האבחנה), ובחרו לקבל טיפול כימותרפי. המשתתפים רואיינו טלפונית על ידי מראיין מקצועי לגבי מאפייניהם, תהליך קבלת ההחלטות, הטיפול הרפואי ותוצאותיו.

כימותרפיה (אילוסטרציה)

כימותרפיה (אילוסטרציה)

מתוך 1,274 מטופלים שרואיינו, אשר אובחנו כסובלים מסרטן גרורתי ונותרו בחיים בעת ביצוע הסקר, וששוחחו על האפשרות לטיפול כימותרפי עם רופא כלשהו, 1,193 מטופלים (93.6%) בחרו לקבל טיפול בכימותרפיה (710 סבלו מסרטן הריאה, 483 מסרטן המעי הגס).

מתשובותיהם של מטופלים אלו במהלך הראיונות עולה כי 69% מהסובלים מסרטן הריאה ו-81% מהסובלים מסרטן המעי הגס לא הבינו כי לא סביר שהטיפול יוביל לריפוי המחלה. מעל 20% מהסובלים מסרטן הריאה ומעל 30% מהסובלים מסרטן המעי הגס חשבו כי יש סבירות גבוהה מאוד לריפוי המחלה. 50% מהחולים בסרטן הריאה וכמעט 70% מהחולים בסרטן המעי הגס חשבו כי יש סבירות גבוהה מאוד להארכת חייהם כתוצאה מהטיפול.

גורמים שנמצאו קשורים בסיכון גבוה יותר לאי-הבנה היו אבחנה של סרטן המעי הגס לעומת סרטן ריאה, והשתייכות למוצאים אתניים מסוימים (שחורי עור, היספניים).

הסיכון לאי-הבנה היה נמוך יותר בקרב מטופלים שדיווחו על שביעות רצון נמוכה יותר מהתקשורת עם הרופא. בהשוואה למטופלים שדירגו את התקשורת בציון נמוך מ-80, הסיכון לאי-הבנה בקרב מטופלים שדירגו אותה בציון 80–99 היה 1.37 (95%CI 0.93-2.02), והסיכון בקרב מטופלים שדירגו אותה בציון 100 היה 1.90 (95%CI 1.33-2.71, P=0.002).

לא נמצא קשר בין ההבנה לגבי השפעתו הצפויה של הטיפול לבין מידת ההשכלה, המצב התפקודי, ומידת מעורבות המטופל עצמו בקבלת ההחלטה.

החוקרים מסכמים כי מטופלים רבים המקבלים טיפול בכימותרפיה עקב סרטן גרורתי אינם מבינים כי הטיפול אינו עתיד לרפא את מחלתם, והדבר פוגם ביכולתם לקבל החלטה מודעת המתאימה להעדפותיהם לגבי הטיפול. הרופאים יכולים להוביל לשיפור ההבנה, אך הדבר עלול לפגום בשביעות רצונו של המטופל מהרופא. יש לסייע לרופאים לפתח את היכולת לתקשורת כנה והוגנת, תוך שימור האמון וההערכה של המטופל.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Weeks et al.; Patients’ Expectations about Effects of Chemotherapy for Advanced Cancer , N Engl J Med. 2012 Oct 25;367(17):1616-25

נושאים קשורים:  סרטן המעי הגס,  סרטן,  סרטן ריאות,  גרורות,  כימותרפיה,  מחקרים
תגובות