חדשות

המחסור החמור ברופאים בפגיות נמשך

דוחות שפורסמו לרגל "יום הפג" מצביעים על כך שתמותת הפגים הזעירים בישראל גבוהה עד פי שניים מזו בארה"ב ועל כך שרמת הזיהומים הנרכשים גבוהה ב-50% בהשוואה למדינות מערביות

דו"חות של האיגוד הישראלי לאונטולוגיה, היחידה לחקר בריאות האישה והילד במכון גרטנר, המרכז הלאומי לבקרת מחלות ועמותת לה"ב (למען הפגים בישראל) וכן סקירה של משרד הבריאות, שכולם הופצו אמש (יום ב') לתקשורת לרגל "יום הפג", מצביעים על כך שיש מחסור מתמשך וחמור ברופאים, אחיות ומיטות טיפול נמרץ ליילוד. המחסור המיידי מוערך בכ-180 רופאים נאונטולוגים ועוד כ-150 רופאים מומחים ומתמחים למחלקות התינוקות הבשלים. כמו כן חסרות במחלקות הללו כ-700 אחיות וכ-240 מיטות אשפוז. מצב זה מצביע על חוסר התאמה למגמת העלייה שחלה בילודה בישראל בחמש השנים האחרונות.

כן מצביעים הדו"חות על היקף תמותת הפגים בישראל. אחת הסיבות לתמותת פגים היא שיעור גבוה של זיהומים נרכשים בפגיות. מסקירה השוואתית שפרסם משרד הבריאות בנושא עולה כי מאז 2006 הסתמנה עלייה מסוימת בשיעור הפגים שנולדו בקרב הקהילה האתיופית והאוכלוסייה הערבית.

תינוק בפגיה (אילוסטרציה)

תינוק בפגיה (אילוסטרציה)

דלקות ריאה הן הביטוי החמור ביותר לתחלואת פגים. 12.5% מהם חוזרים לאשפוז במהלך 5 השנים הראשונות לחייהם, פי 5 מיילודים שנולדו בזמן. מ-2008 ועד 2011 הסתמנה עלייה בתמותת פגים. שיעור התמותה עלה מ-15.6% ל-18.1% בתקופה הנ"ל. שיעור התמותה של פגים שמשקלם נמוך מ-750 גרם גבוה משיעורם במערב, ואף כפול מאשר בארה"ב, נאמר בדו"ח.

עוד מצביעים הדו"חות על כך שכ-90% מהפגים בארץ אינם זכאים למעקב התפתחותי ולליווי מקצועי . אלו שנולדו במשקל של מעל 1,500 גרם, ללא קשר לשבוע ההיריון, מקבלים מעקב במסגרת רפואת הילדים הכללית בקהילה, אך זו איננה מספקת מענה מקיף לצורכיהם המיוחדים. דרושים להם טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ורופאים מומחים. פגים שנולדו לאחר השבוע ה-34 להיריון מטופלים במחלקת היילודים הבשלים ומשוחררים לרוב לאחר 48–72 שעות (בשל עומס בפגיות). הם אינם מקבלים העשרה תזונתית, ליווי והדרכה מקצועית המתאימה לפגים. הדו"חות מצביעים על היעדר שיפור משמעותי במספר הפגים הזכאים להגנה מפני RSV (הגורם לדלקת ריאות נגיפית קשה), על היעדר זכאות למימון ממשלתי של חיסון לפגים שנולדו לאחר השבוע ה-32 להיריון ועל היעדר כיסוי ביטוחי, כיוון שיש חברות ביטוח המסרבות באופן גורף לספק ביטוח פרטי לפגים.

בעקבות הדו"חות אמר פרופסור שאול דולברג, יו"ר האיגוד לנאונטולוגיה: "אפשר היה למנוע חלק ניכר מהפגיעות המסכנות את בריאות הפגים (בעיות חירשות, ראייה ושיתוק מוחין) על-ידי הוספת רופאים ואחיות ושיפור בתשתיות".

עם זאת משרד הבריאות טוען כי הוא פעל למתן תוספות ותמריצים לרופאים וכן להגדלת התקציב, ולכן חל שיפור במצב הפגיות. נוספו מתמחים למערכת בהיקף חסר תקדים הנמצא בשיא של כל הזמנים, ונוספו עשרות תקנים לאחיות. מדו"ח המשרד עולה כי פגים הם הקבוצה הגדולה ביותר של ילדים בסיכון לנכות התפתחותית ופיזית. תינוקות שנולדו לפני השבוע ה-32 להיריון נמצאים בסיכון הגבוה ביותר, אך גם אלו שנולדים בשבועות 36-33 נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה ולתמותה. גם במדינות המפותחות מדווח בשנים האחרונות על עלייה בשיעור הלידות המוקדמות, המיוחסת לעלייה בגיל האם בלידה, למספר גדול יותר של הריונות כתוצאה מטיפולי פוריות ולמספרים גבוהים של התערבויות בסוף ההיריון.

מסמכים רלוונטיים:

דו"ח מסכם 2010 (pdf)

פגים 2012: תמונת מצב (pdf)

דו"ח מצב הפגים 2012 (pdf)

נושאים קשורים:  חדשות,  מחסור ברופאים,  פגיות,  נאונטולוגיה,  רפואת יילודים ופגים
תגובות