צריכת אלכוהול

מחלת הכבד השומני – האם מותר לצרוך מעט אלכוהול?

במחקר רטרוספקטיבי נמצא כי בקרב טופלים שאובחנו כסובלים מ-NAFLD, אלו שצרכו אלכוהול בכמות מתונה היו בסיכון מופחת להתפתחות steatohepatitis בהשוואה לאלו שלא שתו אלכוהול כלל

12.09.2012, 22:43

מחלת הכבד השומני (NAFLD - Non Alcoholic Fatty Liver Disease) היא מחלת הכבד הנפוצה בעולם המערבי. רק מיעוט הסובלים ממני מפתחים פגיעה חמורה יותר – steatohepatitisי(NASH – Non Alcoholic Steatohepatitis), המגבירה את הסיכון לתמותה עקב שחמת הכבד.

גורמי הסיכון המטבוליים ל-NAFLD זהים לגורמי הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית, ונמצא כי הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית בקרב הסובלים מ-NAFLD גדול יותר, כך שלמעשה הסיכון של הסובלים מ-NAFLD לתמותה קרדיווסקולארית גדול פי שניים מהסיכון לתמותה עקב מחלת הכבד. עוד נמצא כי צריכת אלכוהול מתונה מפחיתה את הסיכון לתמותה עקב מחלת לב קורונרית ומשפרת גורמי סיכון קרדיווסקולאריים. מחקר זה נערך על מנת לברר את השפעתה של צריכת אלכוהול מתונה על מטופלים הסובלים מ-NAFLD.

מדובר במחקר שכלל משתתפים משני מחקרים קודמים שערך ה-NASH clinical research network – אחד מהם מחקר קוהורט והשני מחקר קליני. במחקרים אלו נאספו גם נתונים לגבי צריכת האלכוהול של המשתתפים. נכללו רק משתתפים שדיווחו כי אינם שותים אלכוהול כלל, ומשתתפים שדיווחו על שתייה מתונה (עד שני משקאות בכל פעם שצרכו אלכוהול, ללא אירועי שתייה התקפית של אלכוהול בכמות רבה, וללא צריכת אלכוהול כבדה בעברם).

נכללו 252 משתתפים שלא צרכו אלכוהול כלל (מתנזרים), ו-331 משתתפים שצרכו כמות מתונה של אלכוהול. אבחנה היסטולוגית של NASH נמצאה אצל 69.8% מהמתנזרים ו-53.2% מהצרכנים המתונים, כך שבהשוואה למתנזרים נמצא סיכון מופחת לאבחנת NASH בקרב צרכנים מתונים (adjusted OR 0.49, 95%CI 0.33-0.72).

כמו כן, נמצא כי בקרב צרכנים מתונים הסיכון ירד עם העלייה בצריכת האלכוהול – בהשוואה למשתתפים שלא שתו אלכוהול כלל, בקרב אלו ששתו עד פעם בשבוע נמצא סיכון יחסי של 0.54 (95%CI 0.38-0.79) ובקרב אלו ששתו מעל פעמיים בשבוע נמצא סיכון יחסי של 0.24 (95%CI 0.10-0.55).

החוקרים מסכמים כי על פי התוצאה צריכה מתונה של אלכוהול קשורה בסיכון מופחת לאבחון NASH בקרב הסובלים מ-NAFLD. סביר להניח כי מטופלים ללא שחמת הסובלים מ-NAFLD ונוהגים לצרוך אלכוהול בכמות מתונה אינם נמצאים בסיכון מוגבר להתקדמות המחלה, אם כי לא ניתן בשלב זה להסיק לגבי השפעה מגנה של צריכת אלכוהול מתונה. יש צורך במחקרים פרוספקטיביים על מנת לגבש המלצות בנושא.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Dunn et al.; Modest alcohol consumption is associated with decreased prevalence of steatohepatitis in patients with non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD), J Hepatol. 2012 Aug;57(2):384-91

נושאים קשורים:  צריכת אלכוהול,  NAFLD,  מחלת הכבד השומני,  steatohepatitis,  מחקרים
תגובות