חדשות

משרד הבריאות: הבדיקות לאיתור אנמיה יוקדמו לגיל 9 חודשים

הסיבה לפרסום ההנחיות החדשות היא עלייה בשיעור האנמיה בקרב תינוקות בישראל

משרד הבריאות הפיץ בימים האחרונים הנחיות חדשות לרופאים ולטיפות חלב, ולפיהן יש לערוך לתינוקות בדיקות דם לאיתור אנמיה כבר בגיל 9 חודשים ולא בגיל שנה. זאת נוכח עלייה בשיעור האנמיה שהסתמנה באחרונה בקרב תינוקות בישראל. אם תאובחן חריגה בבדיקה יורו להורים לתת ברזל לפעוטות עד גיל שנה וחצי. על ההנחיות חתומה ד"ר ליזה רובין, מנהלת היחידה לאם, לילד ולמתבגר במשרד הבריאות.

משרד הבריאות מסר כי מחקרים מצביעים על קשר בין עיכובים התפתחותיים מוטורים וקוגניטיביים לבין אנמיה בגיל הינקות, אם כי הנושא שנוי במחלוקת. כיום נערכות הבדיקות לאיתור הבעיה בגיל שנה. לפי ההנחיות החדשות, אם לא תימצא עדות לאנמיה בגיל תשעה חודשים, יונחו ההורים להפסיק לתת ברזל בגיל שנה.

על פי ההנחיות יש להתחיל במתן שלוש טיפות ברזל בגיל ארבעה חודשים, כפי שנהוג עד כה, ללא קשר לסוג המזון שצורך הפעוט. מגיל חצי שנה יש להגדיל את המינון לשש טיפות עד גיל שנה וחצי. "לתינוקות שלא נמצאה אצלם עדות לאנמיה או חוסר בברזל ניתן להפסיק את מתן תוסף הברזל בגיל שנה", קובע הנוהל. אם יש ספק לגבי אנמיה או חוסר בברזל, על הרופאים להנחות את ההורים להמשיך במתן הטיפות עד גיל שנה וחצי.

"הארץ" מסר בהקשר זה כי על-פי נתונים השוואתיים שפרסם המכון הלאומי לחקר מדיניות בריאות, יש בישראל פערים בית קופות החולים בשיעור התינוקות שעוברים בדיקות המוגלובין לזיהוי אנמיה בגיל שנה: בקרב בנים בגיל שנה, שיעור הבדיקות עומד על 89.5% בכללית, 58.6% במכבי, 69.2% במאוחדת ו-72.3% בלאומית. ובקרב הבנות - 88.8% בכללית, 60.6% במכבי, 69.2% במאוחדת ו-72.5% בלאומית.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  אנמיה
תגובות