בריחת שתן

midurethral sling: יעיל במניעת בריחת שתן לאחר ניתוח לתיקון צניחה

במחקר מבוקר אקראית נמצא כי שימוש ב-midurethral sling הוביל לשיעור נמוך יותר של stress incontinence לאחר ניתוח לתיקון צניחה בגישה נרתיקית, אך היה כרוך ביותר תופעות לוואי

19.07.2012, 08:26

ניתוחים לתיקון צניחה של איברי האגן הם שכיחים. צניחה של איברי האגן מלווה במקרים רבים בבריחת שתן, ובמקרים שבהם היא אינה מלווה בבריחת שתן מתפתחת בריחת שתן לאחר הניתוח אצל כרבע מהנשים. בשנת 2006 הדגים מחקר CAREי(the Colpopexy and Urinary Reduction Efforts) כי הוספת bladder neck suspension בניתוחים לתיקון צניחה המבוצעים בגישה בטנית, מובילה לירידה בסיכון להתפתחות בריחת שתן.

כיום מרבית ניתוחי תיקון הצניחה מבוצעים בגישה נרתיקית, והשימוש ב-urethral sling החליף את השימוש ב-bladder-neck suspension. מנתחים רבים מחדירים midurethral sling בכל הניתוחים בגישה נרתיקית או במקרים שבהם מאובחנת בריחת שתן במבחן שיעול לפני הניתוח, על סמך הרחבה של תוצאות מחקר CARE. מחקר OPUSי(Outcomes Following Vaginal Prolapse Repair and Midurethral Sling) בחן את יעילותה ואת בטיחותה של החדרת midurethral sling בניתוחים לתיקון צניחה של איברי האגן המבוצעים בגישה נרתיקית.

המחקר נערך בשבעה מרכזים רפואיים, וכלל משתתפות שתכננו לעבור ניתוח בגישה נרתיקית לתיקון צניחת איברי האגן, ללא סימפטומים של בריחת שתן. המשתתפות הוקצו אקראית לקבוצה שבה בוצעה החדרת midurethral sling ולקבוצת פלסבו שבה בוצעו חתכי דמה (sham incisions).

337 משתתפות עברו רנדומיזציה, ו-327 השלימו את המעקב. שלושה חודשים לאחר הניתוח, שיעור הנשים שסבלו מבריחת שתן או שעברו טיפול עקב בריחת שתן היה 23.6% בקבוצת ה-midurethral sling לעומת 49.4% בקבוצת טיפול הדמה (adjusted OR 0.31, 95%CI -.19-0.50, P<0.001). שיעור סימפטומי בריחת השתן או מבחן שיעול חיובי היו נמוכים יותר בקבוצת ה-midurethral sling, אולם שיעור הטיפול בשל בריחת שתן היה דומה בשתי הקבוצות. ה-NNTי(number needed to treat) לגבי החדרת midurethral sling על מנת למנוע מקרה אחד של בריחת שתן לאחר 3 חודשים היה 3.9 (95%CI 2.8-6.5).

לאחר 12 חודשים שיעור בריחת השתן או הטיפול עקב בריחת שתן היה 27.3% בקבוצת ה-midurethral sling לעומת 43.0% בקבוצת טיפול הדמה (adjusted OR 0.48, 95%CI 0.30-0.77, P=0.002). ה-NNT היה 6.3 (95%CI 3.9-18).

בתום המחקר שיעור תופעות הלוואי החמורות היה דומה בשתי הקבוצות, אולם שיעור מקרי ניקוב שלפוחית השתן במהלך הניתוח, הזיהומים בדרכי השתן, הדימומים המשמעותיים והתרוקנות בלתי שלמה של השלפוחית בששת השבועות הראשונים לאחר הניתוח היו גבוהים יותר במידה מובהקת בקבוצת ה-midurethral sling. ניקוב השלפוחית תוקן בכל המקרים במהלך הניתוח ללא סיבוכים ארוכי טווח.

אצל 33.5% מהמשתתפות (111 משתתפות מתוך 331 שנבדקו) מבחן prolapse reduction test היה חיובי לפני הניתוח. לגבי משתתפות אלו, 29.6% מאלו שנכללו בקבוצת ה-midurethral sling לעומת 71.9% מאלו בקבוצת טיפול הדמה סבלו מבריחת שתן לאחר 3 חודשים. בקבוצה זו החדרת midurethral sling הייתה יעילה יותר מאשר בקרב משתתפות שהמבחן שלהן היה שלילי מבחינת שיעור בריחת השתן לאחר 3 חודשים, אך לאחר 12 חודשים לא נמצא הבדל מובהק.

החוקרים מסכמים כי החדרת midurethral sling במהלך ניתוח בגישה נרתיקית לתיקון צניחה של איברי האגן הורידה את הסבירות לבריחת שתן 3 חודשים ו-12 חודשים לאחר הניתוח, אולם העלתה את הסיכון לסיבוכים. יש ליידע נשים המתכננות לעבור ניתוח כזה לגבי שני היבטי הטיפול.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Wei et al.; A Midurethral Sling to Reduce Incontinence after Vaginal Prolapse Repair, N Engl J Med. 2012 Jun 21;366(25):2358-67

נושאים קשורים:  בריחת שתן,  midurethral sling,  מחקרים,  צניחת איברי אגן
תגובות