חדשות

מחקר ב"ייל": פער בהשקעה הכספית בלימודי רפואה ראשונית בין גברים לנשים

המחקר גם מעלה את השאלה אם מבחינה כלכלית כדאי לנשים ללמוד רפואה בהשוואה ללימודי physician assistants

במחקר שנערך בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת "ייל" האמריקנית, נמצא כי נשים שהולכות ללמוד רפואה משום שהן מאמינות שיהיה זה מקצוע מתגמל מבחינה כספית, טועות. המחקר פורסם בשבוע שעבר בכתב העת Journal of Human Capital.

החוקרות, קיית צ'ן וג'ודית שבלייה, ציינו כי לאחר שמתחשבים בעלויות הגבוהות הכרוכות בלימודי רפואה, לרבות ההוצאות האישיות בהשתלמויות, בסטאז', בהתמחות ובאימון, רוב הנשים שמתחילות את הקריירה שלהן בתחום הרפואה הראשונית (primary-care doctors) עשויות לגלות כי היו יכולות להשתכר הרבה יותר אילו למדו להיות רק physician assistantsי(PA), מקצוע ביניים שאיננו קיים בישראל. למי שעובד במקצוע זה סמכויות גדולות יותר מאלו שיש לאחות-בכירה אבל פחותות במידת מה מאלו של הרופא. מדובר עם זאת במקצוע שבו השכר גבוה יחסית.

מחקר ב"ייל": יש פער בהשקעה הכספית בלימודי רפואה ראשונית בין גברים לנשים (אילוסטרציה)

מחקר ב"ייל": פער בהשקעה הכספית בלימודי רפואה ראשונית בין גברים לנשים (אילוסטרציה)

המחקר בחן את פערי השכר השעתי בין גברים לנשים במקצוע הרפואה הראשונית לבין שכרם של ה-PA. המסקנה הייתה שרוב הרופאות אינן עובדות מספיק שעות כדי לכסות את הוצאותיהם להשגת הרישיון, בהשוואה להוצאות של ה-PA. השווי הממוצע הכולל של ההשקעה נטו (מה שמכונה NPV) לרופא גבר הגיע ל-2.3 מיליון דולר ול-PA רק ל-1.9 מיליון. עבור נשים הפער היה חסר משמעות: 1.67 מיליון דולר להשגת רישיון ברפואה ראשונית מול 1.68 מיליון להשגת רישיון PA.

נשים נוטות לעבוד פחות מגברים בשלב הראשון של הקריירה הרפואית שלהן. בטווח הגילים 35-31 גברים רופאים עובדים בממוצע 50 שעות שבועיות ונשים רופאות – 40. הפער הזה נשמר עד גיל 55.
נשים משקיעות יותר ברכישת המקצוע. אבל עורכות המחקר הדגישו כי נשים אינן מעריכות בתחילת ההכשרה כי יהיה עליהן לקצץ בשעות העבודה כדי לטפל בילדיהן.

להודעה לתקשורת על המחקר

נושאים קשורים:  חדשות,  רפואה ראשונית,  שכר שעה
תגובות