מחלת כבד שומני לא-אלכוהולית

הקשר בין כבד שומני לתפקוד בלוטת התריס

במחקר שנערך בקוריאה נמצא כי היפותירואידיזם קשור לשכיחות מוגברת של מחלת הכבד השומני

11.07.2012, 08:36

להורמוני בלוטת התריס תפקיד חשוב במטבוליזם של ליפידים, לכן ייתכן שהיפותירואידיזם יכול להשפיע גם על התפתחות מחלת הכבד השומני (NAFLD – Non Alcoholic Fatty Liver Disease). באוכלוסיות מסוימות נמצא קשר בין תפקוד בלוטת התריס לבין היארעות NAFLD. מחקר זה בחן את הקשר בין NAFLD לבין רמות שונות של תפקוד בלוטת התריס.

בלוטת התריס (אילוסטרציה)

בלוטת התריס (אילוסטרציה)

משתתפי המחקר נבחרו מבין נבדקים שהגיעו למרפאה בסיאול, קוריאה, לבדיקה רפואית שגרתית. אותרו 2,324 משתתפים שסבלו מהיפותירואידיזם (שאינם מקבלים טיפול תרופתי, אינם צורכים אלכוהול בכמות גדולה ואינם סובלים ממחלת כבד ידועה או מסוכרת מסוג 1). קבוצת הביקורת כללה 2,324 משתתפים שנבחרו בהתאמה (מבחינת הגיל והמין) לקבוצת המשתתפים הסובלים מהיפותירואידיזם. כל המשתתפים עברו בדיקה אנתרופומטרית וכן בדיקה של תפקודי הכבד ובדיקת אולטרה-סאונד של הכבד.

62.4% מהמשתתפים היו נשים, והגיל הממוצע היה 48.6±11.8. אצל 94.2% מהמשתתפים בקבוצת ההיפותירואידיזם נמצא היפותירואידיזם תת-קליני, ואצל 5.8% נמצא היפותירואידיזם גלוי (overt).

שכיחות NAFLD וכן שכיחותה של בדיקת ALT לא תקינה הייתה גבוהה יותר בקרב הסובלים מהיפותירואידיזם תת-קליני, וגבוהה עוד יותר במקרים של היפותירואידיזם גלוי, גם לאחר שהובאו בחשבון גורמים נוספים שלגביהם נמצאו הבדלים בין שתי הקבוצות (כגון השמנה והסינדרום המטבולי).

באנליזה מרובת משתנים נמצא כי הסיכון היחסי ל-NAFLD בקרב הסובלים מהיפותירואידיזם (לעומת מי שנמצא אצלו תפקוד תקין של בלוטת התריס) היה 1.38 (95%CI 1.17-1.62). במקרה של היפותירואידיזם תת-קליני היה הסיכון היחסי 1.36 (95%CI 1.16-1.61) ובמקרה של היפותירואידיזם קליני היה הסיכון היחסי 1.71 (95%CI 1.10-2.66).

כמו כן נמצא קשר הפוך בין רמת Free T4 לבין שכיחות NAFLD, וקשר בין רמת TSH לבין שכיחות NAFLD.

החוקרים מסכמים כי על פי התוצאות יש קשר בין היפותירואידיזם לבין עלייה בשכיחות NAFLD, והקשר חזק יותר לגבי היפותירואידיזם גלוי מאשר לגבי היפותירואידיזם תת-קליני. הקשר קיים בנפרד מגורמי סיכון מטבוליים אחרים.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Chung et al.; Non-alcoholic fatty liver disease across the spectrum of hypothyroidism, Journal of Hepatology 2012 Jul;57(1):150-6.

נושאים קשורים:  מחלת כבד שומני לא-אלכוהולית,  בלוטת התריס,  TSH,  היפותירואידיזם,  מחקרים
תגובות