שפעת

חום במהלך ההיריון קשור בסיכון מוגבר לאוטיזם ולעיכוב התפתחותי

במחקר שנערך בקליפורניה נמצא קשר בין חום של האם במהלך ההיריון לבין סיכון מוגבר מוגבר לאוטיזם או לעיכוב התפתחותי

21.06.2012, 23:48

מחקר CHARGEי(Childhood Autism Risks from Genetics and Environment) הוא מחקר מסוג מקרה ביקורת, שנועד לבחון את הגורמים הגנטיים והסביבתיים המובילים להתפתחות אוטיזם והפרעות התפתחותיות. במחקר זה נבחנה השפעתו של חום של האם במהלך ההיריון ושל שפעת במהלך ההיריון. המחקר כלל ראיונות עם הוריהם של 538 ילדים שאובחנו כסובלים מהפרעה השייכת לספקטרום האוטיסטי (ASD – Autism Spectrum Disorders) ושל 163 ילדים שאובחנו כסובלים מעיכוב התפתחותי, ללא אבחנה של אוטיזם. כמו כן נכללה קבוצת ביקורת של 421 ילדים שהתפתחותם תקינה. כל הילדים התגוררו בקליפורניה, ארה"ב, והראיונות נערכו כשהילדים היו בני 2–5 שנים.

היריון (אילוסטרציה)

היריון (אילוסטרציה)

המחקר נערך באמצעות שאלונים טלפוניים סטנדרטיים, שכללו שאלות לגבי אירועים שונים וחשיפה לגורמים שונים לפני ההיריון, במהלכו ובמהלך הילדות המוקדמת. בין השאר נשאלו ההורים לגבי תחלואה של האם בשפעת במהלך ההיריון, מועד המחלה וטיפול תרופתי. כמו כן נשאלו לגבי עליית חום ללא גורם ברור.

באנליזה מרובת משתנים נמצא כי אמהות של ילדים שסבלו מ-ASD דיווחו על חום במהלך ההיריון בשכיחות גבוהה פי 2 מאשר אמהות של ילדים שהתפתחותם תקינה (weighted OR=2.12, 95%CI 1.17-3.84). גם לגבי עיכוב התפתחותי נמצאה שכיחות מוגברת של חום (wOR=2.50, 95%CI 1.2-5.2).

נטילת תרופות להורדת החום הפחיתה את הסיכון הכרוך בעליית החום במהלך ההיריון. בהשוואה לאמהות ללא עליית חום במהלך ההיריון, אצל ילדים של אמהות שנטלו תרופות להורדת חום לא נמצא סיכון מוגבר ל-ASDי(wOR = 1.30, 95%CI 0.59-2.84) ואילו אצל ילדים של אמהות שלא נטלו תרופות להורדת החום נמצא סיכון מוגבר (wOR = 2.55 95%CI 1.30-4.99). לגבי הפרעות התפתחות שאינן מספקטרום האוטיזם לא נמצא שינוי הקשור בנטילת תרופות להורדת החום.

לא נמצאה שכיחות מוגברת של שפעת בקרב אמהות לילדים הסובלים מ-ASD או מהפרעה התפתחותית.

החוקרים מסכמים כי הממצאים מצביעים על שכיחות גבוהה יותר של עליית חום עקב גורם כלשהו במהלך ההיריון בקרב אמהות של ילדים הסובלים מהפרעה השייכת לספקטרום האוטיסטי, וכן בקרב אמהות של ילדים הסובלים מהפרעה התפתחותית בהשוואה לאמהות של ילדים שהתפתחותם תקינה.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Zerbo et al.; Is Maternal Influenza or Fever During Pregnancy Associated with Autism or Developmental Delays? Results from the CHARGE (CHildhood Autism Risks from Genetics and Environment) Study, Journal of Autism and Developmental Disorders 2012 May 5. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  שפעת,  הספקטרום האוטיסטי,  חום,  תרופות להורדת חום,  הפרעות התפתחות,  מחקרים
תגובות