דיכאון

משחק מחשב לטיפול בדיכאון של מתבגרים

במחקר שנערך בניו זילנד נמצא כי משחק מחשב שמטרתו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי למתבגרים הסובלים מדיכאון יעיל כמו הטיפול המקובל

21.06.2012, 23:17

סימפטומי דיכאון הם תלונה שכיחה בקרב מתבגרים, וטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא הטיפול המועדף בדיכאון קל עד בינוני. עם זאת, מתבגרים רבים אינם מטופלים בשל מחסור במטפלים, וייתכן שגם בשל הימנעות של מתבגרים מטיפול "מסורתי".

אמצעי טיפול ממוחשבים הם נגישים יותר, ועשויים למשוך גם קהל יעד צעיר. טיפול ממוחשב נמצא יעיל בקרב מבוגרים, וכמה סקירות מצאו כי מדובר בטיפול מבטיח גם לגבי מתבגרים, אם כי לא נערכו עד כה מחקרים מבוקרים שבחנו טיפול מסוג זה.

דיכאון של מתבגרים (אילוסטרציה)

דיכאון של מתבגרים (אילוסטרציה)

במחקר זה, שנערך בניו זילנד, נבחן טיפול קוגניטיבי התנהגותי באמצעות משחק מחשב תלת-מימדי שזכה לשם SPARXי(Smart, Positive, Active, Realistic X-factor thoughts). מדובר במשחק פנטזיה שאמור להיות מהנה. השחקן בוחר בדמות (avatar) ועובר סדרה של אתגרים על מנת להחזיר את האיזון לעולם פנטסטי הנשלט על ידי יצורים בשם GNATsי(Gloomy Negative Automatic Thoughts). המשחק מורכב משבעה שלבים, וביניהם מתקשר המשחק עם "מדריך" על מנת להכניס את התוכן להקשרו הראוי, לספק מידע, להציב אתגרים בעולם המציאותי ולהעריך את ההתקדמות.

המחקר כלל משתתפים מתבגרים שפנו לסיוע רפואי עקב סימפטומי דיכאון (במרפאות ראשוניות, במרפאות לבני הנעורים או בשירותי ייעוץ בבתי ספר) ושגם המטפל סבר כי הם סובלים מסימפטומי דיכאון. ככלל צומצמו קריטריוני הניפוי, כך שייכלל מגוון רחב ומייצג של משתתפים. המשתתפים הוקצו אקראית לטיפול רגיל כנהוג בניו זילנד (במרבית המקרים בעיקר מפגשי ייעוץ) או לטיפול באמצעות SPARX. המחקר בחן היעדר נחיתות של טיפול באמצעות SPARX לעומת הטיפול הרגיל. תוצאות הטיפול הוערכו בעיקר באמצעות מדד The children's depression rating scale – revised, ובאמצעות שאלונים נוספים. המשתתפים עברו הערכה לפני תחילת הטיפול, אחרי השלמתו וכן שלושה חודשים לאחר השלמתו.

נכללו 187 משתתפים, מתוכם 170 השלימו את ההערכה לאחר תום הטיפול ו-168 השלימו הערכה נוספת לאחר 3 חודשים. שיעורי ההיענות לטיפול SPARX היו גבוהים – 86% השלימו לפחות ארבעה שלבים, 60% השלימו את כל 7 השלבים, ו-62% השלימו את כלל המשימות.

בקרב המשתתפים שהשלימו 4 שלבים ומעלה, הירידה הממוצעת ב-children's depression rating scale – revised הייתה של 10.32 נקודות, לעומת 7.59 נקודות בטיפול רגיל – הפרש של 2.73 נקודות לטובת טיפול באמצעות SPARXי(95%CI -0.31-5.77 P=0.079). גם בבחינת כלל משתתפי המחקר נמצא יתרון של 1.60 נקודות לטיפול באמצעות SPARXי(95%CI -1.21-4.41 P=0.264).

החוקרים מסכמים כי על פי התוצאות, הטיפול באמצעות SPARX יעיל לפחות כמו הטיפול הרגיל המקובל בניו זילנד, ולדבריהם הוא יכול לשמש כמרכיב הראשון בטיפול בגישה מדורגת למתבגרים הסובלים מסימפטומי דיכאון.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Merry et al.; The effectiveness of SPARX, a computerised self help intervention for adolescents seeking help for depression: randomised controlled non-inferiority trial, BMJ. 2012 Apr 18;344:e2598

לאתר SPARX

נושאים קשורים:  דיכאון,  טיפול קוגניטיבי-התנהגותי,  CBT,  מתבגרים,  משחקי מחשב,  מחקרים
תגובות