חדשות

שתי פרוצדורות חדשניות ולא פולשניות במרכז למחלות כבד בשיבא

בשיבא הוכנסו לשימוש בדיקת פיברוסקאן לא פולשנית משולבת באולטרה-סאונד להערכת נזק לכבד ובדיקה לכימות השומן התוך-כבדי

פרופ' זיו בן ארי (באדיבות דוברות שיבא)

פרופ' זיו בן ארי (באדיבות דוברות שיבא)

שתי פרוצדורות חדשניות לא פולשנית לסריקת כבד הוכנסו לשימוש במרכז החדש למחלות כבד בשיבא, שמנהלת פרופסור זיו בן-ארי. משיבא נמסר היום (יום ד') כי המרכז פועל על פי קונספט חדשני המאגד תחת קורת גג אחת טיפול כוללני, אשפוז יום שבו מופעל ציוד רפואי מתקדם ומעבדה משוכללת. המרכז מספק שירותים קליניים, אמצעים לאבחון וטיפולים מהמתקדמים בעולם.

שתי הפרוצדורות החדשניות הן בדיקת פיברוסקאן משולבת, המספקת מידע על חומרת הנזק הכבדי של חולים במחלת כבד כרונית ומשולב בה אולטרה סאונד של הכבד, וכימות השומן התוך-כבדי לחולים במחלת כבד שומני.

מחלת כבד כרונית יכולה להיגרם מסיבות שונות, כמו נגיפים (הפטיטיס B ו-C), כבד שומני, צריכת אלכוהול מופרזת, תרופות ומחלות כבד אימונולוגיות ומטבוליות. אצל מטופלים הסובלים ממחלת כבד כרונית, מתפתחת הדלקת בכבד, ועם השנים רקמת הכבד הבריאה נעשית צלקתית ואיננה מתפקדת (פיברוזיס). ריבוי הצלקות בכבד עלול להוביל להתפתחות שחמת הכבד.

הרופאים המטפלים במחלות כבד מתמקדים תחילה בדלקת ובשלבים הראשונים של ההצטלקות, כאשר ניתן עדיין למנוע התפתחות שחמת. לכן יש חשיבות רבה לקביעת מידת ההצטלקות (הפיברוזיס הכבדי).

עד לאחרונה השתמשו הרופאים המומחים בביופסיית כבד, שהיא בדיקה פולשנית, לקבלת מידע חיוני זה. את בדיקת הפיברוסקאן המשולבת והלא פולשנית שהוכנסה לשימוש בשיבא, מבצעת רדיולוגית מומחית ואפשר באמצעותה לכמת בדייקנות את דרגת הפיברוזיס הכבדי. המכשיר הסורק בודק את האלסטיות של הכבד. בשל השילוב עם אולטרה-סאונד של הכבד, מושג בבדיקה אחת מידע רב על מצבו של הכבד, והרופאים יכולים לקבל החלטות מדויקות לגבי הטיפול שיידרש למטופליהם.

הבדיקה  לכימות השומן התוך כבדי המשולבת מספקת נתונים על דרגת ההשמנה הכבדית. גם היא איננה פולשנית ומבוססת על אולטרה-סאונד.

מחלת הכבד השומני היא אחד הגורמים העיקריים למחלת כבד כרונית, והיא מחלת הכבד הנפוצה ביותר בעולם המערבי. שכיחותה מגיעה ל-15%–30% מכלל האוכלוסייה המערבית וצפויה לעלות עם העלייה בשכיחות השמנת היתר. הכבד השומני נובע מהצטברות עודפי שומן, שלא מתפרק, בכבד. עם השנים, אצל כ-20% מהמטופלים, השומן המצטבר בכבד גורם לדלקת כרונית, ובשלבים מתקדמים יותר לצלקות/פיברוזיס ושחמת הכבד. שחמת הכבד עלולה לגרום לאי-ספיקת כבד ומצריכה השתלת כבד. לעתים רחוקות היא הסיבה לסרטן ראשוני של הכבד. מחלת הכבד השומני כרוכה גם בתחלואה של הלב ושל כלי הדם.

נושאים קשורים:  חדשות,  בדיקת פיברוסקאן לא פולשנית,  כימות השומן התוך-כבדי,  המרכז הרפואי "שיבא",  פרופ' זיו בן-ארי
תגובות