חדשות

בעיות אספקה: בתי חולים בארה"ב נאבקים במחסור של תרופות

הבעיה נובעת מכך שבתי החולים נמנעים מלצבור מלאים גדולים מדי ויצרניות של תרופות גנריות סגרו קווי-יצור. הנושא הוצג בכנס החברה האמרקאית לאונקולוגיה קלינית

כלי התקשורת האמריקנים מדווחים היום כי בתי חולים רבים בארה"ב מתמודדים לאחרונה עם מה שמכונה שם: "נדירותן של תרופות". במלים אחרות, מחסור גדל והולך של תרופות, בעיקר גנריות.

הנושא הועלה בסוף השבוע בכנס השנתי של ה- American Society of Clinical Oncology שנערך בשיקגו. לבתי החולים בארה"ב יש בעיה באספקה קצרת-הטווח של כמה מאות תרופות וביניהן חומרי הרדמה, תרופות לטיפול בבחילות, ויטמינים, תרופות לטיפול בדלקות, כדורים נגד שלשולים וגם תרופות לטיפולים בלוקמיה ובסרטן שד.

מבחר תרופות (אילוסטרציה)

תרופות (אילוסטרציה)

סוכנות רויטרס ציטטה את מנהל שירותי הרוקחות בבית החולים "הנרי פורד" בדטרויט שמסר כי ספירת מלאי התרופות נעשית עתה על בסיס יומי כדי שלא להיקלע למחסור פתאומי.

גורמי הבריאות בארה"ב מאשימים את היצרניות שהתאחדו והתמזגו, כך שבתעשייה הזאת יש עתה מעט חברות לייצור תרופות גנריות, אף על פי שמספר התרופות שתקופת הפטנט שלהן מסתיימת, גדל בהתמדה. לכמה חברות תרופות יש בעיות ייצור ואחדות מהן אף סגרו קווי יצור או שהחליטו על הפסקת מוחלטת של ייצור, משום שהרווחיות בסוגים שונים של תרופות ירדה. בדיווח נמסר כי יצרניות תרופות גנריות, וביניהן "טבע" הישראלית ו-Hospira שבסיסה בארה"ב, הודיעו כי הן מקימות עתה מתקני ייצור חדשים כדי למנוע מחסור בעתיד.

בעבר כבר הורגש מחסור בכמה סוגי תרופות, הודו רופאים וגם בכירים בתעשיית התרופות בארה"ב, אך המחסור הזה נמצא בהסלמה בשנים האחרונות. בשנת 2006 היה מחסור זמני ב-56 סוגי תרופות ואילו בשנה שעברה כבר הגיע מספרן ל-250, כך על פי נתוני ה-FDA.

בעקבות המצב הזה בתי החולים נמצאים ב"דריכות יומית", הם אפילו זנחו שימוש במחשבים בביצוע המעקב אחר מלאי התרופות ועברו לרישום ידני. בתי החולים עורכים ספירה יום-יומית של הכדורים ופונים לבתי חולים שכנים בבקשות לסייע במקרים דחופים על-ידי אספקה מיוחדת. כן מבצעים עובדים סריקות יום-יומיות באינטרנט כדי לאסוף מידע על כל בעיית אספקה פתאומית. מסיבה זאת שירותי רוקחות שונים חולים ממהרים לבצע רכישות מלאי הרבה מעבר לנדרש, גם כדי שלא להיקלע לבעיה – אך למעשה הם מחריפים כך את המחסור.

לדיווח המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  טבע,  מחסור בתרופות,  החברה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית
תגובות