חדשות

שני רופאים ינהלו את המרפאה החדשה לאבחון ולטיפול בסינקופה בהלל יפה

הנוירולוג ד"ר ירון ריבר והקרדיולוג ד"ר מרק קזצקר יזמו את הקמת המרפאה לטיפול בהתעלפויות

שני רופאים מהמרכז הרפואי הלל יפה בחדרה, ד"ר ירון ריבר מנהל המחלקה הנוירולוגית וד"ר מרק קזצקר רופא בכיר ומנהל השירות לקוצבי לב במכון הלב, מונו למנהלי המרפאה החדשה לטיפול בהתעלפות (סינקופה).

המרפאה הרב-תחומית נפתחה בשבוע שעבר והיא ראשונה מסוגה בישראל. שני המנהלים הם אלה שיזמו את הקמתה. ד"ר ריבר מסר כי סינקופה היא אחד מהאירועים השכיחים ביותר, והיא קורית לכל אדם לפחות פעם עד פעמיים במהלך החיים. מדובר למעשה בהפסקה של זרימת דם למוח למשך שניות. 5%-3% מאירועים אלו מגיעים למיון. בישראל כ-20 אלף איש הסובלים מעילפון כרוני ועוד כ-10 אלפים חולים מדי שנה – 400 מהם סובלים מאירועי עילפון חוזרים שהסיבה להם אינה ידועה, למרות בירור מקיף.

ד"ר ירון ריבר וד"ר מרק קזצקר מונו למנהלי המרפאה החדשה לטיפול בהתעלפות (צילום: ציון יחזקאל. באדיבות: דוברות בית החולים הלל יפה)

ד"ר ירון ריבר וד"ר מרק קזצקר, מנהלי המרפאה החדשה לטיפול בהתעלפות בהלל יפה (צילום: ציון יחזקאל. באדיבות: דוברות בית החולים הלל יפה)

עוד מסר ד"ר ריבר כי ההתעלפויות התכופות הן אירוע טראומטי לחולה למשפחתו והן עשויות לרמוז על מצב רפואי חמור. שיעור התמותה בשנה בקרב חולים לאחר אירוע של סינקופה עומד כיום על 7.5% ומגיע עד 33% כשהסיבה קרדיאלית. 73% מהחולים הסובלים מהתעלפויות חוזרות סובלים גם מדיכאון ומירידה בתפקוד, ב-37% מהמקרים נפגעת פרנסתם וב-30% מהמקרים נפגע גם התפקוד המיני.

ד"ר קזצקר הוסיף: "ב-2009 פרסם האיגוד הקרדיולוגי האירופי הנחיות לגישה מיוחדת לנושא, ולראשונה איחד את כל הקווים המנחים לאבחנה ולטיפול בעילפון. אלא שהאבחנה הסופית עדיין מחייבת מומחיות בנוירולוגיה, לב, כלי דם וא.א.ג. לשם כך הקמנו את המרפאה".

עוד מסר ד"ר קזצקר כי "אם עולה החשד כי ההתעלפות היא תוצאה של הפרעות בקצב הלב, יישלח המטופל להשתלת REVEAL תת-עורי המנטר את קצב הלב גם מרחוק ומאפשר לגלות הפרעות קצב ולתת למטופל טיפול למניעת ההתעלפויות". כן תבצע המרפאה בירורים לגבי הפרעות במערכת העצבים האוטונומית, המאזנת את לחץ הדם ושולטת על תפקודים כמו השתנה, הזעה ותנועת מערכת העיכול.

בהפניה לאבחון ולטיפול יש להציג הפניה למרפאה מרופא המשפחה בצירוף טופס התחייבות של קופת החולים.

נושאים קשורים:  חדשות,  רפואת אף אוזן גרון,  התעלפות,  סינקופה,  ירון ריבר,  מרק קזצקר,  המרכז הרפואי "הלל יפה"
תגובות