סרטן הערמונית

האם יש מקום לטפל בסרטן הערמונית באמצעות ניתוח?

על פי מחקר PIVOT, שתוצאותיו הוצגו בכינוס האחרון של איגוד האורולוגים באירופה, ניתוח לטיפול בסרטן הערמונית אינו מאריך חיים

במקרים רבים סרטן הערמונית מתקדם בקצב אטי מאוד, כך שגם ללא טיפול רפואי המטופל יוכל להמשיך לחיות שנים רבות. אם כך, האם יש מקום לטפל בסרטן הערמונית באמצעות ניתוח?

The independant פרסם את תוצאותיו של מחקר PIVOTי(Prostate Intervention versus Observation Trial). זהו המחקר הגדול ביותר שעסק בשאלה זו. המחקר החל בשנת 1994 בארה"ב וכלל 731 משתתפים. תוצאותיו (לאחר 12 שנות מעקב) הוצגו בכנס של ה-European Association of Urology בפריס בפברואר השנה. המחקר השווה בין ניתוח לטיפול בסרטן הערמונית לבין מעקב בלבד, ולא נמצא בו הבדל מובהק בין שתי האפשרויות מבחינת משך השרידות. כלומר, על פי תוצאות המחקר ניתוח לטיפול בסרטן הערמונית אינו מאריך חיים.

אורולוג אנגלי שביקש להישאר בעילום שם מסר כי לאור תוצאות המחקר התגובה ההגיונית היחידה היא להימנע מטיפול במטופלים הסובלים מסרטן הערמונית, אולם חלק מהאורולוגים אינם ממהרים לאמץ גישה זו. ד"ר הולמס, ראש מחלקת המחקר בארגון סרטן הערמונית בבריטניה, מסרה כי מדובר בתוצאות מוקדמות של מחקר שנמשך עדיין, ויש להמתין לפרסום התוצאות המלאות. ד"ר Challacombe, אורולוג בכיר בבית חולים בבריטניה, מסר כי מרבית משתתפי המחקר מבוגרים יחסית (מעל גיל 67) וסובלים מגידולים בסיכון נמוך להתקדמות. כלומר, אלו מטופלים שבבריטניה כלל לא היה מוצע להם ניתוח, אלא טיפול ברדיותרפיה או מעקב.

לדיווח ב-The independant

נושאים קשורים:  סרטן הערמונית,  ניתוח,  מחקרים
תגובות
פרי
06.05.2012, 21:16

פ.ט. וולש הוריד לא מזמן משמעותית את הגיל בו הוא ממליץ לנתח את חולי סרטן הערמונית.
ריצרד אבלין הביע חרטה על גלוי בדיקת ה psa .
אבל הכסף המשיך לדבר. והוא הניע מאמרים תומכים.
ועוד ועוד מנותחים.והגיל עולה ומטפס.
ובאו זרועות הלפרוסקופ.
והגיעו מהחלל הטכנולוגי הרובוטים.
רובוטים ?
אולי עדיף לומר רובוטריקים ??

החברות לוחצות,הרופאים מרוויחים מצוין. אז למה לא לקדם ?

עדות ששמעתי אישית לפני שנים מדדלי דנוף,האורולוג הידוע בלוס אנג׳לס : כאשר סוף סוף הוכנס רובוט אורולוגי ל ucla היו כבר ארבעה בבית החולים סידר-סיני הפרטי...

אבל אולי זו תחילת הסוף,חזרה לשפיות.
מעל גיל 67 ( אל דאגה - הגיל המומלץ עוד ירד) ספק אם יש טעם לנתח את מרבית המקרים - כאמור לא הושג כל יתרון בעל משמעות בהארכת החיים.
עוד ועוד מאמרים ומסקנות שאינם קשורים ותלויים בשכר המנתח - והאורולוגיה המקובלת תעבור מהפך משמעותי.
לרווחת החולים שלא יאלצו לעבור ניתוחים בעלי תוצאות לא פשוטות.
ואולי יגיע היום בו נתייחס למרבית מקרי המטופלים בהם נמצאו תאים סרטניים בביופסיות כחולים במחלה כרונית שלא תמיד דורשת טפול כלשהו,או שנסתפק בטפולים אחרים פחות פולשניים.
אני צופה שיום זה יגיע,ולא רחוק היום.

עדו
07.05.2012, 09:19

ניתוח כאשר מאובחנת ממאירות - רק אם יש עדות ברורה לסיבוך/סיבוכים, כמו, למשל :
דימום שאינו פוסק בטיפול שמרני, חסימת מעי, עצירת שתן , לחץ פנימי על כלי דם/עצב/מערכת
פנימית , קרע של איבר וכו'.
לדעתי, כאשר מאובחן תהליך ממאיר - כבר קיים פיזור של גרורות מיקרוסקופיות שלא ניתן לאתר/לאבחן את קיומן האמצעים המעבדתיים העומדים לרשותנו כיום.
אך נשאלת שאלה מכיוון אחר - מניעתי : כריתת שדיים /ערמונית אלקטיבית טרם גילוי סרטן:
אברים אלה אינם חיוניים וחסרונם לא יפגע באריכות ימים .