מחלת ריאות חסימתית כרונית

טיפול עצמי ב-COPD יעיל רק עבור מיעוט מהמטופלים

מחקר שבוצע בסקוטלנד בחן את יעילות הטיפול העצמי בקרב מטופלים הסובלים מ-COPD. רק מיעוט מהמטופלים הצליחו לבצע את הטיפול העצמי בהצלחה, אך עבורם טיפול זה היה יעיל

01.05.2012, 08:55

יש הוכחות לגבי יעילותו של טיפול עצמי באסטמה, אולם אין די מחקרים לגבי טיפול עצמי במחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease - COPD). מטרת הטיפול העצמי היא לשפר את יכולת המטופל להתמודד עם המחלה באמצעות זיהוי אירועי החמרה במחלה (exacerbations) בשלב מוקדם וטיפול מוקדם באירועים אלו, שכן הודגם כי טיפול מוקדם תורם לירידה בתחלואה ולעלייה באיכות החיים.

למחקר גויסו משתתפים הסובלים מ-COPD (על פי FEV1.0 מתחת ל-70% מהצפוי, וכן יחס FEV1.0/FVC <70%). לא נכללו משתתפים שסבלו גם מאסטמה, מאי-ספיקה של הלב השמאלי, ממחלה ממארת, מבלבול או מפגיעה בזיכרון.

המשתתפים חולקו לשתי קבוצות. בשתי הקבוצות בוצעה אופטימיזציה של הטיפול (התאמת הטיפול התרופתי, בדיקת טכניקת השימוש במשאף, הדרכה לגבי הפסקת עישון ושיקום ריאתי). לקבוצת הביקורת לא ניתן טיפול נוסף. משתתפי קבוצת המחקר הודרכו לגבי טיפול עצמי. בהדרכה הייתה התייחסות לזיהוי החמרות הקשורות בשינוי בצבע הליחה ונטילת טיפול אנטיביוטי, וכן לזיהוי החמרה בקוצר הנשימה ונטילת טיפול ב-prednisolone (במינון של 25 מ"ג).

ההדרכה כללה 4 מפגשים של 40 דקות עם אח בבית החולה בתדירות של אחת לשבועיים – ובהמשך מפגשי מעקב אחת ל-6 שבועות (או תדירות גבוהה יותר לבקשת המטופל) במשך 12 חודשים.

לאחר 12 חודשים, לא נראה הבדל בין שתי הקבוצות מבחינת המדד העיקרי שהיה שיעור האשפוז בשל החמרה ב-COPD או תמותה עקב COPD. השיעור היה 48% בקבוצת המחקר ו-47% בקבוצת הביקורת (HR 1.05; 95%CI 0.80-1.38; P=0.73).

אולם, 42% ממשתתפי קבוצת המחקר זוהו בתום 12 חודשי המחקר כ"מצליחים בטיפול עצמי" (successful self managers). בקרב משתתפים אלו, שיעור האשפוז או התמותה עקב COPD היה נמוך יותר מאשר בשאר קבוצת המחקר (27% לעומת 49%, HR 0.44; 95%CI 0.25-0.76; P-0.003). כמו כן, משך הזמן עד להחמרה הראשונה אצל משתתפים אלו היה ארוך יותר. משתתפים אלו נטו להיות צעירים יותר, ולחיות עם אדם נוסף (ולא לבדם).

נוסף לכך, נערכה השוואה בין קבוצת המשתתפים ה"מצליחים בטיפול עצמי" לבין משתתפי קבוצת הביקורת שהשלימו את מלוא המעקב, שכן אצל משתתפים אלו נמצא שיעור נמוך יותר של תמותה או אשפוז עקב COPD מאשר בכלל קבוצת הביקורת. גם בהשוואה זו נמצא יתרון למשתתפים ה"מצליחים" (HR 0.60; 95%CI 0.36-0.99; P=0.045).

החוקרים מסכמים כי ככלל טיפול עצמי אינו יעיל במניעת אשפוז או תמותה עקב COPD, אולם בקבוצת מיעוט של מטופלים שהוגדרו כ"מצליחים בטיפול עצמי" על פי יכולתם לזהות החמרות ולהשתמש בטיפול באופן נאות, נמצא סיכון מופחת לאשפוז ולתמותה. גורמים שנמצאו קשורים בהצלחה בטיפול עצמי היו גיל צעיר ומגורים עם אדם נוסף (ולא לבד).

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

מקור:

Bucknall et al.; Glasgow supported self-management trial (GSuST) for patients with moderate to severe COPD randomised controlled trial, BMJ. 2012 Mar 6;344:e1060.

נושאים קשורים:  מחלת ריאות חסימתית כרונית,  טיפול עצמי,  מחקרים
תגובות