גלאוקומה

בראי ההיסטוריה: טיפול בגלאוקומה בתחילת המאה ה-20

כריתה של ה-superior cervical gangilion כטיפול בגלאוקומה

01.05.2012, 08:23

חשיפת תיק רפואי של חולה גלאוקומה שטופל על ידי ד"ר הארווי קושינג (Harvey Cushing) בשנת 1905 שופכת אור על הטיפול בגלאוקומה באותה תקופה. ד"ר קושינג נחשב לאבי הנוירוכירורגיה המודרנית ומיוחסים לו גילויים רבים והמצאות ברפואה (כגון מדידת לחץ דם במהלך ניתוח, דיאטרמיה חשמלית להמוסטזיס ואוסף הסימפטומים המרכיבים את הסינדרום והמחלה הקרויים על שמו). בתיק שנחשף יש פרטים על ניתוח של חולה שנשלח אליו על ידי עמית למקצוע.

אותו חולה, גבר בן 56, נהג במקצועו, פנה לבי"ח Johns Hopkins בשל כאבים וירידה בראייה בעין ימין, וטופל על ידי ד"ר קושינג. החולה סיפר כי הוא טופל קודם לכן בחומר הקרוי Caistres, שמרכיביו אינם ברורים, ללא הטבה. לאחר מכן פנה לרופא אחר בשל התקף חריף של גלאוקומה וטופל באירידקטומיות בשתי עיניו. טיפול זה שיפר את מצבו למשך שנים אחדות. כ-3 שבועות טרם פנייתו לד"ר קושינג החל לסבול מכאבים ומירידה בראייה מימין. במהלך אשפוזו בביה"ח סבל החולה מכאבים משמעותיים בעין ימין, ועל כן ניתן לו "מורפיום בכמויות גדולות כדי שיוכל לישון". כמה ימים לאחר קבלתו נותח החולה לשם הסרה כירורגית של ה-superior cervical ganglion הימני. במהלך הניתוח נעשה חתך דרך שריר ה-sternocleidomastoid הימני. בוצעה דיסקציה קהה עד לכלי הדם הגדולים ועצב הוואגוס. ה-superior cervical ganglion שהיה ממוקם מתחת לבסיס הגולגולת נחתך באמצעות מספריים והחתך נסגר ללא צורך בניקוז.

לאחר הניתוח דיווח החולה על שיפור בכאבים למשך שבוע, אולם הכאבים חזרו טרם שחרורו מביה"ח. על פי אחד הדו"חות, החולה דיווח על "ראייה בהירה יותר" לאחר הניתוח. בסופו של דבר החולה שוחרר לאחר 36 ימי אשפוז. בדו"ח השחרור נרשם "ללא שיפור". כמה חודשים לאחר מכן, לבקשת ד"ר קושינג, כתב החולה מכתב לרופא ובו רשם כי חש הקלה בכאבים וכי הראייה "יציבה". ככל שידוע, ד"ר קושינג לא חזר על הניתוח במקרים אחרים.

מניפולציה של מערכת העצבים הסימפטטית תוארה עוד קודם לכן בסוף המאה ה-19. התוויות מקובלות כללו אפילפסיה, Goiter אקסופטלמי, נוירלגיה טריג'מינלית, גלאוקומה ואף אטרופיה אופטית. מאוחר יותר הטיפול הפך מקובל (עד היום) כטיפול בהיפרהידרוזיס. רופא בשם Jennesco ביצע ב-1896 61 כריתות של ה-superior cervical ganglion,י7 מתוכן בהתוויה של גלאוקומה, ומצא שהלחץ התוך עיני פחת והאישון הפך מכווץ.

חשיפת תיק רפואי זה, מלפני יותר מ-100 שנה, מאפשרת הצצה לידוע אז ולטיפולים המקובלים באותה תקופה למחלת הגלאוקומה.

ערך: ד"ר דידי פביאן

מקור:

Insight Into Glaucoma Treatment in the Early 1900s: Harvey Cushing's 1905 Operation: Latimer K. et al., Arch Ophthalmol. 2012 Apr;130(4):510-3.

נושאים קשורים:  גלאוקומה,  Superior cervical ganglion,  מחקרים
תגובות