שתיית אלכוהול

חשיפה לצריכת אלכוהול בסרטים משפיעה על צריכת האלכוהול של בני נוער

במחקר שכלל 6,522 בני נוער נמצא כי מידת החשיפה לצריכת אלכוהול בסרטי קולנוע השפיעה על הסיכון לצריכת אלכוהול יותר מאשר דפוסי צריכת האלכוהול של ההורים

29.04.2012, 08:17

צריכת אלכוהול על ידי קטינים היא שכיחה, והיא גורם סיכון להתנהגות מינית מסוכנת, לפציעות ולתמותה במהלך גיל ההתבגרות, וכן להפרעות הקשורות לצריכת אלכוהול (alcohol abuse/dependence) בהמשך.

צריכת אלכוהול או סוגי משקאות מסוימים נראית ב-80%–95% מסרטי הקולנוע, ולרוב שתיית אלכוהול מוצגת בצורה חיובית. בעבר הודגם קשר בין צפייה בצריכת אלכוהול בסרטים לבין התחלה מוקדמת של צריכת אלכוהול. במחקר זה נבחנה ההשפעה של חשיפה לצריכת אלכוהול בסרטים על דפוסי צריכת האלכוהול של מתבגרים, לעומת השפעתם של גורמים אחרים – צריכת אלכוהול על ידי ההורים, זמינותם של משקאות אלכוהוליים בבית, שימוש במוצרים הנושאים תווית של משקה אלכוהולי (branded merchandise) ועוד.

אלכוהול (אילוסטרציה)

צריכת אלכוהול (אילוסטרציה)

המחקר נערך באמצעות שאלון טלפוני שנערך 4 פעמים במשך שנתיים ל-6,522 בני נוער בארה"ב (בני 10–14 בתחילת השתתפותם). המשתתפים נבחרו אקראית. החשיפה לצריכת אלכוהול בסרטים נבחרה על פי שאלון לגבי צפייה ב-50 סרטים שנבחרו אקראית (לגבי כל משתתף) מרשימה של מעל 500 סרטים מובילים מבחינת שיעור הצפייה בשנים האחרונות, וכימות החשיפה לצריכת אלכוהול באותם סרטים (על פי מספר דקות שבהן נראית צריכת אלכוהול). שיעור צריכת האלכוהול הוגדר על פי שאלות לגבי צריכת אלכוהול ללא ידיעת ההורים, צריכה של מעל 5 משקאות בבת אחת (binge drinking) אי פעם, וצריכה של מעל 5 משקאות ברצף בחודש האחרון.

התוצאה העיקרית של המחקר הייתה כי חשיפה מוגברת לצריכת אלכוהול בסרטים, שימוש בביגוד עם תווית של מוצר אלכוהולי וצריכת אלכוהול בקרב חברים, נוסף להתנהגות כללית שהוגדרה כ"sensation seeking” נמצאו קשורים בסיכון מוגבר הן לתחילת צריכת אלכוהול והן למעבר מצריכת אלכוהול לצריכת אלכוהול כבדה. לדוגמא, הסיכון היחסי למעבר מהיעדר צריכת אלכוהול לצריכת אלכוהול אי-פעם בקרב מי שנחשפו במידה רבה לצריכת אלכוהול בסרטים לעומת מי שנחשפו במידה מועטה היה 2.13 (95%CI 1.76-2.57), והסיכון היחסי למעבר מצריכת אלכוהול לצריכת אלכוהול כבדה היה 1.63 (95%CI 1.20-2.21).

תוצאה חשובה נוספת היא העובדה שצריכת אלכוהול על ידי ההורים (בתדירות של אחת לשבוע או יותר) וכן זמינותם של משקאות אלכוהוליים בבית נמצאה קשורה בסיכון מוגבר לצריכת אלכוהול אי פעם, אך לא בסיכון למעבר לצריכת אלכוהול כבדה.

החוקרים מסכמים כי בקרה של ההורים על צפייה בסרטים ועל שימוש בביגוד הנושא תוויות של מוצרי אלכוהול, עשויה להוריד את שיעור צריכת האלכוהול בקרב מתבגרים.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Stoolmiller et al.; Comparing media and family predictors of alcohol use: a cohort study of US adolescents, BMJ Open. 2012 Feb 20;2:e000543.

נושאים קשורים:  שתיית אלכוהול,  מתבגרים,  מחקרים
תגובות