אנטיביוטיקה

פלואורוקווינולונים והסיכון להיפרדות רשתית

חולים שנטלו פלואורוקווינולונים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח היפרדות רשתית לעומת חולים שלא נטלו פלואורוקווינולונים

13.04.2012, 23:05

פלואורוקווינולונים (FLUOROQUINOLONES) נמנים עם האנטיביוטיקות הנרשמות ביותר. זוהי אנטיביוטיקה רחבת טווח והיא מתפזרת היטב ברקמות, ועל כן נעשה בה שימוש במספר רב של זיהומים נרכשים בקהילה. האנטיביוטיקה אמנם נסבלת היטב, אך כמה תופעות לוואי אופייניות לה, כגון שינוי ברמות הסוכר בדם, הפרעות בקצב הלב ואירועים נוירו-פסיכיאטריים. פלואורוקווינולונים נקשרו גם לכמה תופעות לוואי בעיניים, דוגמת פרפורציה של הקרנית, נוירופתיה אופטית ודימומים ברשתית. תופעת לוואי מערכתית נוספת היא קריעת גידים, והדבר מעורר שאלות באשר לקשר בין האנטיביוטיקה לבין רקמת החיבור בעין.

מחקרים בחיות הדגימו כי פלואורוקווינולונים מובילים לניוון של הרשתית. כמה פרשיות מקרה בודדות מתארות קשר בין היפרדות הרשתית לבין שימוש בפלאורוקווינולון. הסברה המנגנונית שניתנה היא שהתרופה פוגעת בקולגן וברקמת החיבור שבזגוגית, ובשל כך מבנה הזגוגית נפגע. הדבר גורם להיפרדות של הזגוגית ולסיכון יתר להיפרדות של הרשתית.

היפרדות רשתית היא מצב חירום שיכול להוביל לאובדן ראייה בלתי הפיך. עד 40% מהחולים שחוו היפרדות רשתית יסבלו מפגיעה משמעותית בחדות הראייה למרות ניסיון תיקון באמצעות ניתוח.
כיוון שפלואורוקווינולונים הן אנטיביוטיקות שנעשה בהן שימוש תדיר, חשוב להבין את הפרופיל הבטיחותי הכולל של התרופה, כולל הסיכונים בכל הקשור לרקמות העין. מטרת מחקר זה הייתה לבדוק אם יש קשר בין נטילת פלואורוקווינולונים לבין הסיכון לפתח היפרדות רשתית.

המחקר נבנה כמחקר Nested case-control של חולים מקולומביה הבריטית בקנדה שנבדקו על ידי רופא עיניים בשנים 2000–2007. כל מקרי היפרדות הרשתית הוצאו מהמערכת הממוחשבת על פי קוד חדר ניתוח. עבור כל נבדק שסבל מהיפרדות רשתית נבחרו 10 מקרי ביקורת.

מתוך 989,591 חולים, 4,384 סבלו מהיפרדות רשתית בתקופת המחקר ו-43,840 נבחרו כביקורת. שימוש בפלאורוקווינולנים נמצא כגורם סיכון לפיתוח היפרדות רשתית (3.3% מקרים בקבוצה הנבדקת לעומת 0.6% בביקורת, adjusted rate ratio [ARR] 4.50,i95% CI, 3.56-5.70). הסיכון הכולל לפתח היפרדות רשתית היה 4 ל-10,000 איש לשנה (number needed to harm = 2,500). לא נמצא קשר בין השימוש באנטיביוטיקה מסוג β-lactam לבין הסיכון לפתח היפרדות רשתית (ARR 0.74, 95% CI, 0.35-1.57).

החוקרים הסיקו כי חולים שנוטלים פלואורוקווינולונים באופן פומי נמצאים בסיכון גבוה לפתח היפרדות רשתית ביחס לקבוצת ביקורת שלא נטלה פלואורוקווינולונים, אם כי הסיכון הכולל נמוך.

ערך: ד"ר דידי פביאן

מקור:

Oral Fluoroquinolones and the Risk of Retinal Detachment: Etminan M. et al., JAMA. 2012;307(13):1414-1419.

נושאים קשורים:  אנטיביוטיקה,  היפרדות רשתית,  פלואורוקווינולונים,  מחקרים
תגובות