חדשות

חשופים בצריח: סיכון להתפתחות קרישי דם בקרב עובדים בישיבה ממושכת

מוולפסון דווח על מנופאי בן 39 שפיתח קרישי דם בעורק הריאה עקב ישיבה ממושכת בתא המנוף. בימים אלה מציינת החברה הישראלית לקרישת דם את חודש המודעות למניעת קרישי דם

עד היום היה ידוע כי ישיבה ממושכת ליד מחשב או בטיסה ארוכה מעלה את הסיכון להתפתחות קרישי דם. אולם כעת מסתבר כי גם בענף הבנייה יש מקצועות החשופים לסכנה: בשבוע שעבר אושפז בוולפסון גבר בריא בן 39 שעבד כמנופאי באתרי בנייה ביבנה ובאשדוד. הגבר פיתח קריש דם שהוביל לתסחיף ריאתי חמור, כתוצאה מישיבה ממושכת (16-12 שעות) כמעט ללא תזוזה בתא המנוף שהוא מפעיל.

מקרה דרמטי זה התרחש, מתברר, בדיוק במהלך חודש המודעות למניעת קרישי דם החל עתה במדינות מערביות רבות והמקודם בישראל בידי החברה הישראלית לקרישת דם. על-פי נתוניה האחרונים של החברה (משנת 2007), כ-12 אלף איש מתים בבתי חולים בארץ מדי שנה מסיבוכים הנובעים מקרישי דם; כ-45 אלף מאושפזים עקב כך, ומהם 25 אלף במחלקות פנימיות, 9,000 באורתופדיות ו-כ-8,000 במחלקות כירורגיה.

קריש דם (אילוסטרציה)

קריש דם (אילוסטרציה)

"הארץ" מדווח הבוקר (יום א') על פרטי המקרה שטופל ביחידה לטיפול נמרץ בוולפסון: המנופאי סבל באחרונה מקשיי נשימה. עבודתו במנוף התנהלה בגובה 60 מטר, ומשך עלייתו לתא התארך ל-25 דקות בשל קוצר נשימה. עם ההחמרה במצבו הגיע לבית החולים.

ד"ר אשר וינרד, מנהל המחלקה ההמטולוגית בוולפסון, מסר לעיתון כי הישיבה הממושכת וללא תזוזה בתא המנוף, גם כשמדובר באדם בריא ללא מחלות רקע, הובילה להתפתחות קריש דם שחסם שני כלי-דם בריאות, משום שנתקע בנקודת הפיצול לשניים של עורק הריאה. בצילום הדמיה אובחנו החסימות. מצב החולה יוצב באמצעות טיפול תרופתי דחוף להמסת קריש הדם וכעת מתבצע מעקב באולטרה-סאונד לב אחר מצב החולה.

עוד מדווח העיתון, כי בדצמבר 2006 מסר המרכז הרפואי שיבא על מקרה ראשון בישראל של התפתחות קריש דם בעקבות ישיבה ממושכת מול מחשב של גרפיקאי בן 33 מתל-אביב וב-2007 דווח על שני מקרי מוות של נשים צעירות. באחד המקרים הייתה זו בסטודנטית כבת 22 שלא זזה מכיסאה שעות רבות בתקופת בחינות, אבל היה לה גם גורם סיכון גנטי להתפתחות קרישי דם. נוסף על כך, נטילת גלולות למניעת הריון מעלה את הסיכון להתפתחות קריש דם.

נושאים קשורים:  חדשות,  רפואה פנימית,  קריש דם,  טיפול נמרץ,  המטולוגיה,  החברה הישראלית לקרישת דם,  המרכז הרפואי וולפסון
תגובות