ממוגרפיה

הסיכון לחזרת סרטן שד כמעט מוכפל כשרקמת השד צפופה

כך נמצא במחקר שהוצג אתמול בכנס האירופאי השמיני לסרטן השד; לדברי החוקרים יש להביא בחשבון את צפיפות השד בקביעת התכנית הטיפולית

22.03.2012, 18:00

צפיפות השד ניתנת למדידה כמותית בבדיקת ממוגרפיה, כיחס שבין אזורי רקמת השד (אפיתל ורקמת תמיכה – סטרומה), לבין כלל רקמת השד, הכוללת גם אזורי רקמת השומן. לדברי ד"ר לואיז אריקסון, מה- Karolinska Institutet בשטוקהולם, הצפיפות יורדת עם הגיל (בכ-2% לשנה), ויורדת משמעותית לאחר המנופאוזה (בכ-10%). כמו כן, הצפיפות שונה מאישה לאישה.

ד"ר אריקסון ושותפיה ערכו מחקר שבחן את הקשר בין צפיפות רקמת השד לבין סיכון לחזרה של סרטן השד. תוצאות המחקר הוצגו אתמול (רביעי, 21.3.2012) בכנס EBCC-8 (הכנס האירופאי השמיני לסרטן השד) שנערך בווינה.

תאי סרטן השד תחת המיקרוסקופ (אילוסטרציה)

תאי סרטן השד תחת המיקרוסקופ (אילוסטרציה)

במחקר נכללו 1,774 משתתפות בגיל הבלות (גילאי 74-50), שאובחנו כחולות בסרטן השד בשבדיה בין השנים 1995-1993. ד"ר אריקסון מדווחת על הבדלים משמעותיים בצפיפות השד בין משתתפות המחקר – הצפיפות הממוצעת הייתה 18%, אולם נעה בין פחות מ-1% לבין 80%-75%. על-פי תוצאות המחקר, בנשים בעלות צפיפות שד גבוהה מ-25% הסיכון לחזרה של הגידול – חזרה מקומית בשד או בבלוטות הלימפה – כמעט הוכפל.

הסיכון לגרורות מרוחקות והסיכון לתמותה לא הושפעו מצפיפות השד. כמו כן לא נצפתה השפעה של צפיפות השד על מאפייני הגידול - לא נמצא קשר בין הצפיפות לבין שכיחותם של גידולים חיוביים לרצפטורים מסוג מסוים, למשל.

סביבה נוחה להתמרה סרטנית
המנגנון באמצעותו משפיעה הצפיפות על הסיכון אינו ברור. לדברי ד"ר אריקסון ייתכן ומדובר בעלייה במספר תאי רקמת השד, שמגבירה את הסיכון להתפתחות סרטן, וייתכן שמדובר בשינוי ביחס בין רקמת הסטרומה לבין כלל רקמת השד. לדבריה, נראה כי הצפיפות המוגברת יוצרת סביבה נוחה יותר להתמרה סרטנית.

ד"ר אריקסון מסכמת, כי על פי תוצאות המחקר יש להביא בחשבון את צפיפות השד בקביעת התכנית הטיפולית – הצורך בטיפול אדג'וונטי או תדירות המעקב. כמו כן לדבריה יש להביא בחשבון את צפיפות השד כבר בתהליך בדיקת הסקר.

פרופ' דיוויד קמרון מאוניברסיטת אדינבורו, יו"ר כנס EBCC-8, סבור כי המחקר הוא בעל חשיבות מחקרית יותר מאשר קלינית, שכן הוא מעלה שאלות לגבי המנגנון בו צפיפות רקמת השד משפיעה על הסיכון לחזרה של הגידול, אולם לא ברור אילו שינויים בהחלטות הקליניות דרושים בנוכחות צפיפות מוגברת.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

להודעה המלאה: ECCO

נושאים קשורים:  ממוגרפיה,  סרטן שד,  נשים,  breast density,  שד,  מחקרים,  צפיפות שד
תגובות
עדו
25.03.2012, 08:01

מצער מאד אבל האמת היא שמאז שנות הששים של המאה הקודמת לא נעשתה פרחצת דרך משמעותית בחקר, במניעת ובטיפול בממאירויות לסוגיהן ולמיניהן.
במקרה של ממאירות שד ניתן בהחלט למנוע אותה עי' הסרה ניתוחית אלקטיבית של השדיים
אצל אשה בריאה שנשללה אצלה נוכחות של ממאירות שד.