חדשות

ניסוי שנערך בישראל בדימות תפקודי של השד הוצג בקונגרס רפואי בווינה

הניסוי בוצע בשישה מרכזים רפואיים בישראל וביניהם שיבא, ונבחנה בו שיטת דימות שבה השד מצולם באינפרה-אדום

תוצאות ניסוי חדשני לגילוי סרטן השד שבוצע בישראל בשישה מרכזים רפואיים בישראל, ביניהם שיבא בתל-השומר, הוצגו בקונגרס האירופי לרדיולוגיה הנערך השבוע בווינה.

בניסוי נעשה שימוש בטכנולוגיה של Real Imaging, שאפשרה הדמיה תפקודית של השד. בטכנולוגיה זו השד מצולם באור אינפרה-אדום ללא קרינה מייננת וללא הפעלת לחץ.

ד"ר מירי סקלייר

ד"ר מירי סקלייר

בשיטת דימות זו מתקבלות מפות כלי הדם של השד בדומה לבדיקת MRI, אך ללא שימוש בחומר ניגודי. כדי להגדיל את רגישות השיטה, מתבסס הפענוח על מספר רב של פרמטרים תפקודיים המבטאים שינויים מטבוליים החלים בשד כתוצאה מגידול ממאיר. אלו מתגלים בתמונות ההדמיה. שיטה זו שונה באופן מהותי מעקרון הממוגרפיה, המבוססת על שינויים אנטומיים במבנה השד, ומניתוח התמונות בידי גורם אנושי.

השינויים המטבוליים בשד מקדימים את השינויים האנטומיים במקרה של גידול ממאיר, לכן שיטת הדימות שנוסתה, אמורה להוביל לגילוי סרטן שד בשלב מוקדם יותר מזה שמתגלה באמצעות ממוגרפיה.

ד"ר מירי סקלייר-לוי, מנהלת המרכז לדימות השד בשיבא מסרה כי בניסוי שבו השתתפו שישה מרכזים רפואיים בארץ, הושגה רגישות של למעלה מ-90% במדגם של 118 נשים חולות ובריאות. לפיכך הוגדרו התוצאות כמבטיחות והרופאים יכולים להמשיך ולבצע ניסויים נוספים. בשיבא שוקלים לערוך ניסוי בקרב נשאיות הגן BRCA, שכן הסיכוי שלהן לפתח סרטן שד גדול מאוד.

אחד היתרונות בטכנולוגיה החדישה הוא היכולת לקבל הערכת סיכונים להימצאותו של גידול ממאיר בשד. הדבר יאפשר לערוך בדיקות סקר בעתיד בצורה יעילה יותר ואולי אף לזמן נשים הנמצאות בסיכון גבוה לחלות בסרטן השד, לבדיקת סקר שתבוצע לעתים תכופות יותר מהמקובל כיום.

נושאים קשורים:  חדשות,  רדיולוגיה,  סרטן שד,  הדמיה תפקודית של השד,  המרכז הרפואי "שיבא",  פרופ' מירי סקלייר-לוי
תגובות
אילנה נאוי
31.12.2012, 16:36

לד"ר מירי את רופאה מעולה, הייתי רוצה להכנס לחקר זה , חליתי לפני שנתיים,

נילי פרידריך
03.02.2013, 13:34

מעוניינת להשתתף במחקר זה.
בטיפולו של פרופ׳ איתן פרידמן ופרופ׳ קטן
תודה על כל תשובה