חדשות

סקר חדש מגלה: רוב הנשים בישראל הסובלות מאנדומטריוזיס מאובחנות באיחור

פרטי הסקר ומשמעויותיו יוצגו ביום 7 במארס בכנס שמקיים המרכז לאנדומטריוזיס בבית החולים שיבא בתל-בשומר ובו ידונו בסוגיות של אבחון אנדומטריוזיס ודרכי טיפול

אבחון נשים (אילוסטרציה)
אבחון נשים (אילוסטרציה)

סקר בקרב רופאים שנערך עבור המרכז הרפואי שיבא העלה כי נשים רבות בישראל מאובחנות על-ידם באיחור כסובלות מאנדומטריוזיס, וזאת אף על פי שהן סובלות מתסמינים אופייניים כמו כאבי מחזור קשים. את הסקר החדש ערך מכון המחקר "Pvalue" עבור המרכז לאנדומטריוזיס בשיבא, ופרטיו יוצגו ב-7 במארס בכנס בנושא זה שיתקיים במרכז הרפואי בתל-השומר.

הסקר נערך בקרב מדגם אקראי של 91 מומחים ברפואת נשים בקהילה. הוא מגלה כי 44% מהרופאים סבורים כי המחלה מאובחנת באיחור בישראל עקב מודעות נמוכה ו-18.6% חושבים שיש איחור הנובע מהיעדר בדיקה פשוטה ומהימנה למחלה. 25.6% מהרופאים סבורים כי בישראל, בשונה ממדינות אחרות בעולם, לא קיים איחור כזה ו-11.6% נוספים סבורים כי אין איחור בשל הרמה הגבוהה של הרפואה בישראל.

אבחון נשים (אילוסטרציה)

אבחון נשים (אילוסטרציה)

עוד עולה מהסקר שכמחצית מהרופאים מאמינים כי נגרם נזק לבריאות האישה בשל אבחון מאוחר של אנדומטריוזיס. הרופאים הצעירים מעריכים את האבחון המאוחר כמזיק יותר בהשוואה לרופאים בעלי ותק של יותר מ-11 שנים.

ד"ר דוד סוריאנו, מנהל המרכז לאנדומטריוזיס בשיבא אמר בעקבות ממצאי הסקר: "נשים רבות הסובלות מאנדומטריוזיס לא מקבלות כיום טיפול נאות עקב איחור באבחון. על הרופאים להגביר בדחיפות את המודעות למחלה. זהו הליך בלתי נפרד מזכויות החולה."

כ-70% מהרופאים שהשתתפו בסקר סבורים כי בשנים האחרונות נרשמה בישראל עלייה בשיעור הנשים הסובלות מאנדומטריוזיס. העלייה מיוחסת בעיקר לעלייה במודעות הרופאים לאיבחון המחלה. כ-60% מהרופאים דיווחו כי הם מטפלים מדי חודש בממוצע ב-5-3 נשים עם חשד לאנומטריוזיס ו-25% דיווחו על 6 עד 10 נשים המטופלות על-ידם בעקבות אנדומטריוזיס מדי חודש.

לגבי אישה בת 24, לא נשואה, המתלוננת על כאבי מחזור עזים הפוגעים באיכות חייה, שני שלישים מהרופאים שנשאלו כיצד יטפלו בה, הציעו כטיפול ראשון גלולות באופן רציף ו-27.5% היו נותנים לה גלולות באופן מחזורי. כטיפול שני, 31.1% מהרופאים הציעו להפנות אותה ללפרוסקופיה אבחנתית וטיפולית, 28.9% היו רושמים לה גלולות באופן רציף, 13.3% התקן תוך רחמי מסוג מירנה ו-12.2% היו רושמים תכשירים פרוגסטטיביים. אף על פי שמרבית הרופאים מטפלים באנדומטריוזיס בעזרת גלולות, הרי ש-80% מהרופאים סבורים על פי הסקר כי יותר מ-6% מן הנשים אשר מטופלות בגלולות לא זוכות להקלה.

פרופסור דניאל זיידמן, יו"ר החברה הישראלית לאמצעי מניעה, אמר בהקשר לכך: "אחת התועלות החשובות של גלולות למניעת היריון היא הקלה בתסמינים של אנדומטריוזיס ואולי גם מניעה של נזק מהמחלה, כולל פגיעה עתידית בפוריות האישה. לצערנו, תרופות חדשות המבוססות על פרוגסטינים חדשים לא נכנסו השנה לסל הבריאות ומצב זה מצמצם את מגוון התרופות שיכול הרופא להציע לנשים בישראל".

ד"ר דוד סוריאנו, מנהל המרכז לאנדומטריוזיס בשיבא: "נשים הסובלות מאנדומטריוזיס יכולות לקבל טיפול מיטבי - תרופתי, ניתוחי ואף פסיכולוגי ורפואה משלימה - שיקל משמעותית את התסמינים שלהן וימנע נזק בריאותי קשה. זאת בזכות הגישה הרב תחומית המוצעת על ידי הצוות המקצועי של המרכז המתמחה בטיפול באנדומטריוזיס."

ביום העיון בנושא "אנדומטריוזיס - דילמות טיפוליות 2012" שיתקיים היום מ-9 בבוקר בתל-השומר ידונו במגוון סוגיות עדכניות בתחומי האבחנה והטיפול באנדומטריוזיס. בין היתר תוצג אפשרות להקפיא ביציות של נשים הסובלות מאנדומטריוזיס, ההיבטים הנפשיים הקשורים במחלה, טיפולים תרופתיים חדשים, בעיות בדרכי השתן, הקשר שבין אנדומטריוזיס לסרטן והגישה הניתוחית באנדומטריוזיס מפושט. בכנס יוצגו מקרים קליניים ויושם דגש על הגישה הרב-צוותית לטיפול במחלה.

נושאים קשורים:  חדשות,  גלולות למניעת הריון,  אמצעי מניעה,  פרופסור דניאל זיידמן,  אנדומטריוזיס,  דוד סוריאנו,  החברה הישראלית לאמצעי מניעה,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
רוני
13.03.2012, 14:10

כתבת יח"צ של חברת התרופות Bayer Schering

תסמינים אופיינים כמו כאבי מחזור קשים.... אז שכחתם מספר תסמינים חמורים נוספים ונזק מטורף לגוף האישה כגון: עצירת שתן עצירת צואה, כאבי בטן , כאבי גב תחתון, התכווציות, הרדמות של הרגל, קושי רב להיות בשירותים, דקירות ברקטום, מפשעות מתנפחות, דימומים מטורפים שצריך להחליף כל שעה תחבושת, אי יכולת לתפקד. פגיעה באיכות החיים והדבר היחיד שמציל זה ניתוח לפרסקופיה להוצאת הדלקת ווהדבקויות והאנדמטריוזיס. ולמי שזכתה גם באדנומיוזיס שתתפלל שהגלולות ברצף יספיקו לעצור.