תאי גזע

תאים המסוגלים ליצור תאי ביצית התגלו בשחלה האנושית

לאור תוצאות קודמות בבעלי חיים, בחנו החוקרים הימצאותם של תאים המסוגלים ליצור תאי ביצית בשחלות אנושיות. תאים כאלה אכן נמצאו, וייתכן שיאפשרו טיפולי פוריות חדשים, והארכת משך פוריות האישה

04.03.2012, 11:15

הטיפול באי-ספיקת שחלות הנגרמת עם הגיל או מפגיעה בשחלות (למשל עקב כימותרפיה) היה מוגבל מאז שהחל בשנות החמישים, בשל הסברה שמספר תאי הביצית הקיימים בשחלות נקבע בלידתה של האישה, ולא ניתן לייצר תאים נוספים. בשנת 2004 הוכיח מחקר ראשון בעכברים כי בשחלה בוגרת יש תאי גזע נדירים, המסוגלים ליצור ביציות (OSC – Oogonial Stem Cells). לאחר כמה שנים הצליחו חוקרים לבודד את התאים הללו, להרבות אותם בתנאי מעבדה, ולהוביל ליצירת תאי ביצית שמהם נוצרו צאצאים חיים. תאי OSC זוהו גם בשחלות אטרופיות של עכברות קשישות. עם זאת, השימוש הקליני במידע זה לא היה ברור עד להשגת ראיות מוצקות לקיומם של תאים אלו בשחלות אנושיות.

במחקר זה השיגו החוקרים את הראיות הללו. ראשית פיתחו החוקרים שיטה רגישה יותר לזיהוי ולאיסוף תאי OSC בעכברים באמצעות מכשיר FACSי(fluorescence Activated Cell Sorting). השיטה כוללת סימון של התאים הרלוונטיים בנוגדן פלורסנטי הנקשר לחלבון המבוטא על פני תאים אלו בלבד (DDX4), ואז הפרדתם מתאים אחרים באמצעות מכשיר ה-FACS.

לאחר שנמצא כי אפשר לבודד תאי OSC בשיטה זו, נעשה ניסיון לבודד תאים אלו מתוך שחלות אנושיות (שנכרתו במסגרת טיפולי sex-reassignment מגופן של נשים בגיל הפוריות). השיטה אכן פעלה, והתאים שהופקו יצרו ביציות בלתי בשלות (כאשר גודלו בתרבית).

השלב הבא היה בחינת תפקודם של תאים אלו בסביבה טבעית יותר. תאי OSC סומנו באמצעות GFPי(Green Flourescence Protein), והוזרקו לתוך פיסות רקמת שחלה אנושית, שהושתלו מתחת לעורם של עכברים. לאחר שבוע או שבועיים הופקו תאים שנראו כתאי ביצית ונשאו את הסמנים הגנטיים של תאי ביצית.

השלב האחרון יהיה בחינת יכולתם של תאי ביצית אלו ליצור עוברים חיים. שלב זה מוגבל עקב העובדה שבארה"ב לא ניתן, על פי חוק, לממן ממקורות ממשלתיים מחקר שיסתיים בהרס עובר אנושי, ולכן על החוקרים למצוא מקורות מימון פרטיים או לקבל אישור לבצע את המחקר בבריטניה.

תאי OSC יוכלו לסייע בטיפולי פוריות, למשל בשחזור תאי ביצית של נשים שטופלו בכימותרפיה, וכן יוכלו לסייע במחקר לגבי דרכים ל"האטת" השעון הביולוגי של נשים.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

White et al.;Oocyte formation by mitotically active germ cells purified from ovaries of reproductive-age women, Nature Medicine, 26 February 2012 (Epub ahead of print).

לכתבה בנושא ב-Nature News

נושאים קשורים:  תאי גזע,  פוריות,  שחלות,  Oogonial Stem Cells,  ביציות,  אי ספיקת שחלות,  מחקרים
תגובות
05.08.2015, 07:43

אם זה באמת נכון זה נס . והייתי רוצה לדעת אלו רופאים שמוכרים למשל מקופ"ח אפילו רופא אחד טוב מתעסק בשיטה החדשה.