חדשות

השבוע בישראל: שבוע המודעות לדליפת שתן ובעיות ברצפת האגן אצל נשים

בבתי החולים השונים יתקיימו כנסים והרצאות-רופאים גם לקהל הרחב ויוצגו חידושים בתחום. הרופאים יקראו לנשים לא להתבייש ולהגיע לטיפול

השבוע מתקיים בבתי החולים בישראל שבוע המודעות לדליפת שתן אצל נשים, או מה שמכונה "ביישנות רפואית נשית". האירועים השונים מתקיימים בחסות האגודה הישראלית לגיל המעבר והחברה הישראלית לאורו-גניקולוגיה ורצפת האגן.

רצפת האגן הנשית (אילוסטרציה)

רצפת האגן הנשית (אילוסטרציה)

לקראת הכנסים, ימי העיון וההרצאות שיתקיימו בבתי החולים בנושאים אלו נמסר כי בתוך ארבע שנים זינק מספר הפעולות הכירורגיות בתחום הגינקולוגיה ושיקום רצפת האגן שנעשו ברמב"ם, למשל, פי שלושה, וב-2011 בוצעו שם 150 פעולות. הרופאים מאמינים שהסיבה למיעוט הפניות בשנים הקודמות היא "מחסום הבושה" בעיקר בקרב נשים צעירות. לאחרונה נשבר מחסום הבושה ומספר הפניות לטיפול גדל.

הפגיעה בתפקוד איברי האגן היא תופעה נפוצה בקרב נשים בשנות ה-50 המוקדמות לחייהן. כמעט כל אישה שלישית סובלת מכך, לעתים עוד בגיל מוקדם יותר. התופעה פוגעת באיכות החיים, בתפקוד המיני ובדימוי העצמי. הבעיה היא שרק מיעוט מאותן נשים פונות לייעוץ רפואי ומנסות לפתור את הבעיה.

הפתרונות המוצעים כיום עבור מכלול הפגיעות בתפקוד באיברי האגן רבים ומגוונים, ושיעורי ההצלחה גבוהים, בין השאר בזכות הפעלת רובוטי ה"דה-וינצ'י" בכמה מהמרכזים הרפואיים בישראל. על פי עבודות מחקר שבוצעו בארה"ב, ההצלחה הכירורגית של ניתוחים רובוטיים לשיקום רצפת האגן היא בשיעור של 95%-90%.

המרכז הרפואי רמב"ם מסר כי טיפול חדשני אחר שהתווסף לסל הטיפולים במחלקת הנשים באחרונה הוא השתלת קוצב לשלפוחית השתן, שנועד לטיפול בתסמינים של שלפוחית רגיזה.

ד"ר ליאור לבנשטיין, גינקולוג בכיר ומומחה לשיקום רצפת האגן ושליטה על הסוגרים במחלקת נשים ברמב"ם, מסר כי הסיבה לעלייה במספר הנשים המטופלות עתה היא תוצאה של שילוב בין היצע הטיפולים לבין העלייה במודעות לבעיה ולפתרונות הקיימים.

ביום ראשון ה-26 בחודש (מ-19:00) יציגו גינקולוגים מהמרכז הרפואי תל-אביב-איכילוב את דרכי הטיפול החדישות לבעיית דליפת שתן בקרב נשים, בכנס בנושא שיעסוק בנושא הזה. בין המרצים: ד"ר דוד גורדון מנהל היחידה לאורו-גינקולוגיה, ד"ר ליאורה אברמוב מנהלת היחידה לטיפול מיני, ד"ר רונן גולד אורו-גינקולוג וד"ר רונית אלמוג רופאת נשים בכירה.

לקראת הכנס מסר ד"ר גורדון כי במחלקתו החלו לאחרונה לטפל בצניחת איברי האגן באמצעות טכנולוגיה זעיר פולשנית - החדרת רשת סינטטית רכה. הרשת מוחדרת דרך הנרתיק לתמיכת באיברי האגן ש"צנחו" ממקומם האנטומי הטבעי. הרשת מחליפה את שרירי האגן הפגועים ואת רקמות החיבור המדולדלות, ומשמשת כערסל תמיכה שהופך לחלק בלתי נפרד מהרקמה הטבעית. הרקמה הטבעית חודרת לתוך נקבוביות הרשת ומתמזגת איתה. הניתוח מתאים לנשים הסובלות מצניחה של איברי האגן - שלפוחית השתן, כיפת הנרתיק, הרקטום, המעי הדק והרחם. היא מהווה חלופה לניתוחי בטן ולדן, ומונעת במקרים שונים את הצורך לכרות את הרחם.

עוד מסר ד"ר גורדון כי כ-30% מכלל הנשים יסבלו במהלך חייהן מדליפת שתן בדרגות חומרה שונות. 5%-2% מהנשים הצעירות שטרם הרו יסבלו מהבעיה, בקרב בנות 59-30 הבעיה נפוצה יותר (25%), ובגיל מבוגר השכיחות נאמדת ב-30%.

נושאים קשורים:  חדשות,  דליפת שתן,  אורו-גינקולוגיה,  בעיות ברצפת האגן,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
ניצה שטייניץ
23.02.2012, 10:15

איך זה שלא מוזכר אפילו במלה אחת הטיפול האורו-גניקולוגי הפיזיותרפי? זהו טיפול שעוזר להרבה נשים ומונע את הצורך בניתוחים,שעם כל החדשנות לא עוזרים לכל אחת, ולחלק אפילו מחמירים בעיות!