הפרעות מוסקולוסקלטליות

האם הפרעות מוסקולוסקלטליות הן סיכון מקצועי של רופאי עיניים?

נמצא כי רופאי עיניים סובלים מיותר כאבי גב, גב תחתון, יד ומפרק כף היד בהשוואה לקבוצת ביקורת של רופאי משפחה

07.02.2012, 09:35

הפרעות מוסקולוסקלטליות (musculoskeletal) הן מההפרעות השכיחות ביותר בתחלואה התעסוקתית. במספר לא מבוטל של מחקרים אפידמיולוגיים נמצא קשר בין גורמי סיכון פיזיקאליים, דוגמת הימצאות בתנוחות לא שגרתיות וביצוע תנועות שחוזרות על עצמן, לבין היארעות של הפרעות מוסקולוסקלטליות באוכלוסיית מטפלים (רופאי שיניים, אחיות, רופאים כלליים ורופאים מנתחים). לדוגמה, באחד המחקרים נמצא כי 73% מהמנתחים בשיטה הלפרוסקופית דיווחו על סימפטומים מוסקולוסקלטלים בלפחות אזור אחד בגוף, שהופיעו במהלך הפרוצדורה או אחריה.

למרות עדויות אלו, רוב הרופאים לא מקבלים השכלה רשמית בנוגע לגורמי סיכון להתפתחות הפרעות אלו. לפיכך, הידע יחסית מצומצם בכל הקשור להפרעות מוסקולוסקלטליות גם אצל רופאי עיניים. לפי אחד המחקרים, היארעות סימפטומים מוסקולוסקלטליים אצל רופאי עיניים עומדת על 52%–94%. המחקר לא היה השוואתי ולא ניתן להסיק ממנו לגבי ההיארעות בהשוואה למקצועות רפואה אחרים.

מטרת מחקר זה הייתה להשוות בין היארעות הסימפטומים המוסקולוסקלטלים בקרב רופאי עיניים ואופטומטריסטים לבין היארעותה בקרב רופאי משפחה (קבוצת ביקורת), ולבחון את הקשר בין מדדי תעסוקה לבין התפתחות הסימפטומים.

רופאי עיניים ואופטומטריסטים מאוניברסיטת Iowa ו-Mayo Clinic ורופאי משפחה מאותם מוסדות (ביקורת) השתתפו במחקר. סקר אלקטרוני נשלח בדואר אלקטרוני לכל הנבדקים במחקר.

94 רופאי עיניים ואופטומטריסטים ו-92 רופאי משפחה מילאו את השאלונים. לא נמצאו הבדלים משמעותיים סטטיסטית בין הקבוצות בהתייחס לגיל, מין, משקל, מספר שנים במקצוע אצל אותו המעביד או ותק במקצוע. רופאי עיניים ואופטומטריסטים דיווחו על יותר כאבי צוואר (46% לעומת 21%, P<0.01), יותר כאבים במפרק כף היד או היד (17%לעומת 7%, P=0.03) ויותר כאבי גב תחתון (26% לעומת 9%, P<0.01). יותר רופאי עיניים ואופטומטריסטים סיווגו את עבודתם כעבודה לחוצה. נמצאו כמה מדדים תעסוקתיים שתרמו להיארעות הגבוהה יותר של הפרעות מוסקולוסקלטליות, וביניהם ביצוע אותן פעולות/תנועות בצורה חוזרת, עבודה בתנוחות משונות, עבודה באותה תנוחה למשך זמן ארוך וכיפוף הגב (P<0.01 עבור כל המדדים).

החוקרים הסיקו כי רופאי עיניים ואופטומטריסטים סבלו מהיארעות גבוהה יותר של כאבי גב, כף יד/יד וגב תחתון בהשוואה לרופאי משפחה. ביצוע פעולות שחוזרות על עצמן והימצאות בתנוחות משונות תרמו לכך. יש מקום לשינויים בסביבת העבודה של רופאי עיניים ואופטומטריסטים לשם הקלה או מניעה של הפרעות מוסקולוסקלטליות.

ערך: ד"ר דידי פביאן

מקור:

A Survey Study of Musculoskeletal Disorders Among Eye Care Physicians Compared with Family Medicine Physicians: Kitzmann. AS et al., Ophthalmol. 2011 Sep 16. [Epub ahead of print].

נושאים קשורים:  הפרעות מוסקולוסקלטליות,  כאבי גב,  כאבי צוואר,  כאבים במפרק כף היד,  אופטומטריסטים,  גב תחתון,  מחקרים,  רפואת עיניים
תגובות