חדשות

לנסט: למרות ההנחיות, רופאים רבים אינם מודדים לחץ דם בשתי הזרועות

מחקר שנערך בבריטניה מצביע על החשיבות של מדידת לחץ הדם בשתי הזרועות ובחינת ההבדלים בתוצאות, כיוון שהבדלים אלו עשויים להצביע על קיומה של מחלה נסתרת

"למרות ההנחיות הברורות הקיימות כיום בדבר הצורך לבצע מדידות לחץ דם בשתי הזרועות ולא להסתפק במדידה בזרוע אחת, רופאים רבים אינם מבצעים זאת", כך פורסם השבוע ב-Lancet.

במחקר שהוביל ד"ר כריסטופר קלארק מהקולג' הרפואי באוניברסיטת אקסטר הבריטית (PCMD) נמצא כי הבדלים משמעותיים בלחץ הדם בשתי הזרועות עלולים להצביע על עלייה בסיכון למחלה וסקולארית ואף למוות. מדידות לחץ דם בשתי הזרועות צריכות להיעשות על בסיס קבוע. ההבדלים בין הזרוע הימנית לשמאלית יכולים להצביע על בעיה רפואית נסתרת.

מדידת לחץ דם (אילוסטרציה)

מדידת לחץ דם (אילוסטרציה)

הזרוע שבה מתקבלים מדדים גבוהים יותר במדידת לחץ הדם יכולה להשתנות בין אנשים שונים. מה שחשוב הוא לעמוד על קיומם של הבדלים אלו ועל שיעורם, מציינים מחברי המאמר ב"לנסט".

צוות המחקר סקר 28 מחקרים קודמים. רוב משתתפי המחקר סבלו מסיכון גבוה ליתר לחץ דם. כשליש מהם היו ברמת סיכון נורמלית. כל המחקרים עסקו בהבדלים בלחץ הסיסטולי בין הזרועות. הבדלים של 10 מ"מ Hg או יותר בלחץ הסיסטולי שבין הזרועות, מצביעים על סיכון גבוה למחלה וסקולארית היקפית (PVD) א-סימפטומטית. כאשר ההבדל הוא 15 מ"מ Hg יכול הדבר להצביע על היצרות כלי דם המספקים דם לרגל או לכף הרגל או על סימנים מוקדמים להתפתחותה של מחלת מוח-וסקולארית הקשורה גם בבעיות קוגניטיביות כגון דמנציה, ציינו מחברי המאמר. פירוש הדבר גם עלייה של 60% מעל הנורמה בסיכון למוות מכל סיבה שהיא ועלייה של 70% בסיכון למוות מסיבות קרדיווסקולאריות.

מחברי המאמר הדגישו כי אבחון PVD חשוב משום שחולים אלו יכולים לשפר את מצבם באמצעות הורדת לחץ הדם או טיפול בסטטינים. יש צורך לבדוק לעומק אם הבדלים ניכרים בין שתי הזרועות מצדיקים טיפול אגרסיבי בגורמי הסיכון הקרדיווסקולאריים.

לדיווח המלא ב"לנסט"

נושאים קשורים:  חדשות,  יתר לחץ דם,  מדידת לחץ דם,  מחלה קרדיווסקולרית
תגובות
ד"ר רייספלד אילן
03.02.2012, 15:18

אני מודד לחץ דם , גם ביד השניה , כאשר לחץ הדם אשר נמדד ביד אחד גבוהה מ 140/90 .

ד"ר רייספלד אילן
03.02.2012, 15:20

אני מודד לחץ דם , ביד השניה , כאשר לחץ הדם אשר נמדד ביד אחד הוא 140/90 .