עודף משקל

תכניות מסחריות הן היעילות ביותר בהשגת ירידה במשקל

מחקר שבוצע בבריטניה השווה בין תכניות מסחריות לירידה במשקל לבין תכניות המבוססות על מסגרת רפואית ראשונית, ומצא כי התכניות המסחריות יעילות יותר

11.01.2012, 12:12

ההנחיות הרפואיות בבריטניה ממליצות על איתור השמנה וטיפול בה, אולם האפשרויות לטיפול אינן מוגדרות היטב. אפשרות זמינה מאוד היא תכניות מסחריות לירידה במשקל, ובחלקים מבריטניה תכניות אלו מוצעות כשירות חינם על ידי ה- NHSי(National health services) – האיגוד הרפואי הלאומי, האחראי על שירותי הרפואה. מחקרים אחדים מצאו בעבר כי תכניות מסחריות המספקות תכנית התערבות או אף מזון מיוחד ארוז מראש, הובילו לירידה גדולה יותר במשקל מאשר ייעוץ דיאטני. מחקר זה השווה בין התערבויות שונות במשך 12 שבועות, על מנת לאפיין את דפוסי הירידה במשקל.

במחקר נכללו משתתפים מבוגרים בעלי BMI מעל 30 מאזור בירמינגהם. המשתתפים חולקו ל-8 קבוצות. קבוצה אחת השתתפה בתכנית קבוצתית המנוהלת על-ידי שירותי הבריאות ומועברת על ידי יועצים מתוך הקהילה שהוכשרו על-ידי מחלקת התזונה. שתי קבוצות נוספות הופנו לתכניות שהתבססו על מפגשים אישיים במרפאה (עם אחות) או בבית המרקחת (עם רופא), ובמהלכם הועברו תכנים הקשורים לירידה במשקל ובוצעה התערבות התנהגותית. שלוש קבוצות הופנו לתכניות מסחריות קבוצתיות לירידה במשקל (תכנית "שומרי משקל" - weight watchers, תכנית slimming world ותכנית reosemary conley). לקבוצה נוספת הוצעה אפשרות בחירה בין התכניות השונות. משתתפי קבוצת הביקורת קיבלו 12 שוברי כניסה לחדר כושר מקומי.

740 משתתפים גויסו למחקר. מידע לגבי הירידה במשקל לאחר 12 שבועות של השתתפות באחת התכניות היה זמין לגבי 587 מהם. בכל הקבוצות נראתה ירידה מובהקת מבחינה סטטיסטית במשקל. שיעור הירידה במשקל נע בין 4.4±4.3 ק"ג בתכנית "שומרי משקל" לבין 1.4±4.1 ק"ג בתכנית שהתבססה על מפגשים אישיים במרפאה. שיעור המשתתפים שהשיגו ירידה של 5% במשקלם נע בין 16% בתכנית שהתבססה על מפגשים במרפאה לבין 46% בתכנית "שומרי משקל". רק לגבי התכניות המסחריות נמצאה ירידה גבוהה יותר באופן מובהק מאשר בקבוצת הביקורת. תוצאה זו נמצאה תקפה גם לאחר שהובאו בחשבון משתנים דמוגרפיים כגון גיל, מין ,משקל התחלתי ומוצא אתני.

במעקב נוסף לאחר שנה נבחנו 503 משתתפים. ירידה משמעותית במשקל לאחר שנה נראתה בכל הקבוצות, פרט לאלה שטופלו בתכנית אישית במרפאה או בבית המרקחת. רק המשתתפים בתכנית "שומרי משקל" השיגו ירידה גדולה יותר באופן מובהק ממשתתפי קבוצת הביקורת. בקבוצה שבה המשתתפים בחרו בעצמם את התכנית שבה השתתפו לא נראתה ירידה גדולה יותר במשקל.

שיעור ההשתתפות במפגשים בפועל היה גבוה משמעותית בתכניות המסחריות. עלות התכניות המסחריות הייתה נמוכה יותר באופן משמעותי מעלות התכניות האחרות.

החוקרים מסכמים כי תכניות מסחריות הובילו לירידה משמעותית יותר במשקל לאחר 12 שבועות, וכן במעקב לאחר שנה מתחילת התכנית. יש צורך במחקר נוסף על מנת לבחון את משך ההשתתפות האופטימלי בתכנית כזו.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Jolly et. al., Comparison of range of commercial or primary care led weight reduction programmes with minimal intervention control for weight loss in obesity: Lighten Up randomised controlled trial, BMJ. 2011 Nov 3;343:

נושאים קשורים:  עודף משקל,  השמנת יתר,  ירידה במשקל,  מחקרים
תגובות