חדשות

נייר עמדה מטעם הלשכה לאתיקה של הר"י: רופא לא ייתן ידו להדרת נשים

עוד נכתב בנייר עמדה מיוחד וחד משמעי זה על תופעת הדרת הנשים כי זהו מעשה פסול הגורם אפליה, השפלה וביזוי לאישה

אין כניסה לנשים

הדרת נשים: תופעה פסולה

הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית פרסמה הבוקר (יום ב') נייר עמדה בנושא הדרת הנשים במערכת הבריאות ובשירותי הרפואה, וקבעה בו נחרצות כי זוהי תופעה פסולה הפוגעת בערכי הדמוקרטיה ובכבוד האדם. "רופא לא ייתן ידו לתופעות של הדרת נשים במערכת הבריאות ובכלל זה כל מעשה הגורם אפליה, השפלה וביזוי אישה – מטופלת או רופאה"

עוד נכתב במסמך:
"באחרונה נודע כי בטקס ציבורי של הענקת פרסים לחיבורים מדעיים בתחום הרפואה וההלכה, שנערך בחסות משרד הבריאות ובנוכחות סגן שר הבריאות, הודרו בצורה משפילה רופאה ואחות מהשתתפות בטקס. בטקס שנערך בבית החולים "שערי צדק" בירושלים, התבקשו השתיים, ממקבלות הפרס, לשבת ביציע ולא בין הגברים מקבלי הפרס, ולא לעלות לבמה לקבלו בשל נוכחותם של רבנים באירוע. הדרישה הובאה לידיעת הרופאה והאחות במקום האירוע ורק דקות ספורות לפני תחילתו, ואף כי השתיים הרגישו שלא בנוח, הן נענו לדרישה זו".

"ארגוני נשים, לשכת האתיקה של האחיות ונשיאת אוניברסיטת בן גוריון הביעו בפני הלשכה לאתיקה של הר"י את מחאתן על מה שהתרחש באותו טקס. נוסף לכך, נודע ללשכה לאתיקה על קיומו של כנס בנושא פוריות ובריאות האישה שהודרו ממנו נשים מרצות, רופאות מומחיות בתחומן, והן אף נתבקשו למצוא מרצים גברים שיופיעו במקומן".

"חברי הלשכה לאתיקה שמעו את הרופאה מקבלת הפרס שלא הורשתה לעלות לבמה בטקס הממלכתי ודנו בתופעה המתפשטת של הדרת נשים על רקע מקרים שונים שהתפרסמו לאחרונה בתקשורת. חברי הלשכה לאתיקה מודעים לכך כי מדובר בתהליך חברתי רחב ועמוק של הקצנה דתית החורג מעבר למסגרת הרפואית. יחד עם זאת, חברי הלשכה חשים כי מחובתם להביע עמדה נחרצת נגד הדרת נשים, ובפרט כשהיא מתרחשת במערכת הבריאות".

בעקבות דיון שקיימה הלשכה היא החליטה על פרסום נייר העמדה המפורט הבא:
"הדרת נשים היא תופעה פסולה העומדת בניגוד לערך השוויון ולערכי הדמוקרטיה ופוגעת לפיכך בכבוד האדם. הדרת נשים במערכת הרפואית יכולה להתבטא בקבלת שירות רפואי, במתן שירות רפואי, בפרסומים רפואיים, בכנסים, בקבלת פרסים על הישג מקצועי, בקבלת תפקיד במערכת הרפואית וכד'".

"רופא לא ייתן ידו לתופעות של הדרת נשים במערכת הרפואית ובכלל זה כל מעשה הגורם אפליה, השפלה או ביזוי של אישה בין שהיא מטופלת ובין שהיא רופאה. רופא, לרבות המנהל הרפואי, יעשה כמיטב יכולתו על מנת לשמש דוגמה, יוביל מהלכים חברתיים התורמים לשוויון בין המינים ויימנע ממתן הכרה או הסכמה, בין במעשה ובין בשתיקה, לצעדים העומדים בניגוד לעקרון הזה. רופא לא ישתתף בכל אירוע רפואי או מדעי שבו מתקיימת הדרת נשים, בין שהן מטופלות ובין שהן רופאות".

נושאים קשורים:  חדשות,  הלשכה לאתיקה,  הדרת נשים,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות
אהרון תומר
10.01.2012, 19:24

ישר כוחם של המוחים על הביזוי, אולם למרבית הצער אין הם תופשים עדיין את המציאות במלואה. אין זה אלא תסמין של תוכנית מחושבת היטב שתכליתה לשעבד העם העובד והמשרת לפרנסה והגנה של הממסד הדתי במדינה. ממסד העומד להוות רוב מוחלט של האוכלוסיה בעוד 12-13 שנים.
דיקטטורה דתית נצלנית זו מתאפשרת על ידי המנהיגות הפוליטית החילונית - שהיא מוכרת למעשה את העם לממסד הדתי בטענות שווא של הסכם קואליציוני – שמהותו שלמונים, כפיה דתית ופגיעה בחופש הפרט- כל זאת על חשבון הציבור הרחב שאינו משתייך למגזר זה. אלה הם מעשים אשר בעליל הינם בלתי מוסריים ובלתי חוקיים (גם אם יורמו 61 ידיים אינטרסנטיות תומכות).
העם המשועבד-שותק רוב הזמן, וכמאמר שקספיר במחזה יוליוס קיסר: באשר אנו איילות הוא אריה.
הפתרון, כמו בכל מדינה מערבית מתוקנת יש להפריד הדת מהמדינה - ולהשאירה לעניין אמוני בלבד למאמינים ולא קרדום לחפור בו זהב כפי המצב היום.
כיום המגזר הדתי מהווה כבר רוב מוחלט בגני הילדים- ר' סטטיסטיקה באתר של משרד החינוך. בתוך 12-13 שנה בוגרים אלה יהוו רוב הבוחרים, והמדינה הציונית תיהפך לדתית פונדמנטלית - בדומה אירן.
זה הזמן לקום ולומר די!
בעוד 10 שנים האומר זאת תישלל ממנו אזרחותו - ויצטרך לעזוב את הארץ.
העם העובד והמשרת - השופך גם דמו להגנת המשתמטים - הוא "חמורו של משיח"-אשר על גבו ישא את מגש הכסף עליו תוגש מדינת ישראל - מתנת חינם למגזר הדתי.
למי שדואב ליבו למתרחש-זה הזמן להתקומם ולומר די!

פרופ' אהרון תומר

Yoram Elitsur
10.01.2012, 20:07

Nonesense. What exactly the HARI is going to do about those doctord/institutions/Hospitals etc who continue to do so? Any punishment? I am not sure that talking alone will have any impact on this discusting behavior. Unless the HARI has specific consequenses for these institutions who participate all this "recommendations" are BS. How about removing those places from hosting medical conferences? How about refusing to provide research grants or support to these institutions/hospitals, etc/ Have some teeth in your recomendations SIncerely, Dr Elitsur.!!!

ד"ר אריאלי יוסף
10.01.2012, 20:52

הדרת נשים בושה לכולנו.
יש לנו ביקורת על מה שעושים לנשים בארצות אחרות.
ומה אתנו ???
מאיפה זה צץ פתאום?
אני גאה להיות יהודי ואוהב את הארץ הזו מאד ואת הדת שלנו, אבל אם המחיר כדי להיות יהודי טוב , זה לפגוע בנשים , זה כואב, זה מגעיל וכאמור אני מתבייש .
כבר לא משנה מה חושב עליונו כל העולם , לעצמנו זה רע ורקוב . צריך להקיא מהר מתוכנו את התופעה , כי זה פוגע רק בנו .
ד"ר אריאלי

אליעזר קיטאי
10.01.2012, 22:18

מתוכן הנייר לא לגמרי ברור האם חברי הלשכה לאתיקה דנו בנושא הדרת נשים במקצועות הרפואה, או בתופעה החברתית של הקצנה דתית (כך נוסח בנייר). איני משוכנע שתפקידה של הלשכה לאתיקה לעסוק בבעיות חברתיות ופוליטיות. הלשכה לאתיקה בהחלט צריכה לדאוג שבמסגרת המקצועית הרפואית לא תהא הדרת נשים, אולם הדרת נשים במקצוע הרפואה אינה קיימת רק בטקסים וכנסים עם רבנים, אלא הרבה יותר שכיחה למשל בהתייחסות של רופאים בעלי תפקיד ניהול כלפי רופאות לעומת רופאים. סוגיה זו לא התבטאה בנייר העמדה וחבל.