חדשות

אחד מכל ארבעה רופאים בארה"ב מתמודד עם תביעת רשלנות רפואית

כך עולה מסקר מקיף שנערך בקרב כירורגים. רוב התביעות אינן מגיעות לבית המשפט, אך גובות מהרופא הנתבע מחיר נפשי כבד

ד"ר פולין צ'ן (Pauline W.Chen) בעלת טור ב"ניו-יורק טיימס" פרסמה בשבוע שעבר מאמר ובו הציגה נתונים מסקר שערך ה-Journal of the American College of Surgeons בקרב 7,164 מתוך 25,073 חברי האיגוד האמריקני. מהסקר עולה כי כמעט 1 מכל ארבעה מהם היו בעת עריכת הסקר בעיצומה של התדיינות משפטית בתביעה נגדם על רשלנות רפואית.

ד"ר צ'ן ציינה כי תביעות על רשלנות רפואית מוכרות בארה"ב למעלה מ-150 שנה, אם כי בימינו רוב הטעויות הרפואיות שבהן רופאים מואשמים לא מגיעות בסופו של דבר לבתי המשפט ולא מסתיימות בתשלום פיצויים לתובעים. ההוצאות הישירות והעקיפות שתביעות כאלו גורמות מגיעות ל-2.4% מכלל הוצאות מערכת הבריאות ומסתכמות ב-55 מיליארד דולר בשנה.

עוד מתברר כי כירורגים רבים מקרב משתתפי הסקר, שהיו מעורבים באחרונה בתביעות משפטיות, נמצאים בסיכון מוגבר לסבול עקב כך מדיכאון ומשחיקה, מתחושות של עייפות נפשית ואפילו מהינתקות, והיו ביניהם גם מי שסבלו ממחשבות אבדניות. "בעיית הרשלנות הרפואית נמצאת בראש הרשימה של עקות-הדחק בקרב רבים מהרופאים", הדגיש ד"ר צ'רלס באלץ', המחבר המוביל של המחקר ופרופסור לכירורגיה במרכז הרפאי של אוניברסיטת דרום-מערב טקסס, בדאלאס.

מחקרים אחרים העריכו, מדגישה ד"ר צ'ן, כי בהתאם להתמחויות שלהם, בין 75% ל-99% מהרופאים יהיו מאוימים במהלך הקריירה שלהם בתביעות משפטיות. רופאים שנתבעו והורשעו מסיימים בעקבות זאת את הקריירה המקצועית שלהם או עוברים ל"פעילות מתגוננת", שבה הם מורים לפציינטים שלהם לעבור הרבה בדיקות שאינן נחוצות, רושמים יותר תרופות, מסרבים לטפל בפציינטים הסובלים ממחלות מורכבות  או עושים את כל אלו גם יחד – וכל זאת על מנת ליצור קו-הגנה והצלה בטוח, מבחינתם, מפני תביעות משפטיות עתידיות. רופאים אלו גם נשחקים מהר יותר, והדבר מוביל לריבוי טעויות, מה שעלול להוביל בסופו של דבר למספר גדול יותר של תביעות.

למאמר המלא ב"ניו-יורק טיימס"

נושאים קשורים:  חדשות,  דיכאון,  כירורגיה,  תביעת רשלנות רפואית,  איגוד הכירורגים האמריקאי,  שחיקה,  מחשבות אובדניות
תגובות