חדשות

פרופ' משה בן עמי: לקצר את ההתמחות בגינקולוגיה בשנתיים

פרופ' משה בן עמי, היו"ר הנכנס של האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה בשיחה עם "דוקטורס אונלי"

פרופסור משה בן-עמי, מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית החולים פוריה בטבריה, נבחר ליושב הראש החדש של האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, אחד מאיגודי הרופאים הוותיקים ביותר בישראל, הקיים כ-45 שנה. פרופסור בן-עמי נבחר לתקופה של שלוש שנים והוא מחליף בתפקיד היו"ר את פרופסור אריה הרמן, מנהל מחלקה ב"אסף הרופא". בן עמי גבר על שלושה מועמדים בבחירות שנערכו במהלך הכנס השנתי של האיגוד בשבוע שעבר.

פרופסור משה בן עמי (יח"צ)

פרופסור משה בן עמי (יח"צ)

פרופסור בן-עמי, בן 57, נשוי ואב לשתי בנות ובן, יליד ותושב עפולה, הוא מומחה לרפואת נשים ולידה ונמצא במקצוע כבר כ-30 שנה. הוא בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון בחיפה (בהצטיינות) ועד לפני חצי שנה היה פרופסור חבר באותה פקולטה. הוא התמחה בבית החולים העמק בעפולה והיה שם סגן מנהל מחלקת נשים ויולדות. מאז 1996 הוא מנהל את המחלקה בפוריה. עם פתיחת הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת וסינופו של בית החולים פוריה לאוניברסיטה, החל ללמד בפקולטה החדשה שבה הוא גם משמש סגן דיקן. ב-2002 הוענק לו פרס מנכ"ל משרד הבריאות על פועלו בבית החולים בטבריה.

על האיגוד לשאוף לקיצור משמעותי של ההתמחות במיילדות וגינקולוגיה ולבטל את הרוטציות במהלכה. יש לבנות מסלולים לתת-התמחויות שיימשכו שנתיים

פרופסור בן-עמי מכהן כבר שלוש שנים כיו"ר הוועדה לבחינות ההתמחות במיילדות וגינקולוגיה מטעם המועצה הארצית של הר"י. הוא השתלם בארה"ב באולטרה-סאונד המיילדותי, בסקירת מערכות ובאקו-קרדיוגרפיה עוברית, בטיפולי פוריות ובהפריית מבחנה.

בשיחה עם "דוקטורס אונלי" לרגל בחירתו ליו"ר האיגוד, אמר פרופסור בן-עמי כי בתקופת כהונתו הוא מתכוון להתמקד בכמה נושאים: "לבדוק את מסלול ההתמחות בגינקולוגיה ומיילדות שקיים בישראל ללא שינוי משמעותי כבר 30 שנה. לדעתי חייבים לבצע חשיבה מחדש לגביו כדי לרענן אותו". בכל המקצועות הגדולים ברפואה כמו פנימית, כירורגיה וילדים יש התמחויות-על מוכרות. כיום, ההתמחות במיילדות וגינקולוגיה נמשכת שש שנים. זהו פרק זמן ארוך מהמקובל בעולם. בארה"ב למשל הוא נמשך כיום רק ארבע שנים. "לדעתי על האיגוד לשאוף לקיצור משמעותי של שנתיים ולבטל את הרוטציות במהלך ההתמחות. יש לבנות מסלולים לתת-התמחויות שיימשכו שנתיים".

יש צורך בשיתוף פעולה בין האיגוד לבין משרד הבריאות, משום שלא אחת ההנחיות שהאחרון מעביר לרופאים בתחום, לא מתואמות עם האיגוד

"רופא שיסתפק בהתמחות כללית בגינקולוגיה יוכל לצאת לשוק העבודה כבר לאחר 4 שנים. רופא שירצה להתמקצע, יוכל לעשות זאת בהשקעה של שנתיים נוספות, ברוב המקרים בארץ. על-פי תכנית כזאת בתום שש שנים הרופא יוכל להיות מומחה בהתמחות-על".

"להערכתי", הדגיש פרופסור בן-עמי "תכנית כזאת, השונה מהקיים כיום, תיתן דחיפה לרופאים להתמקצע בתחום מסוים, כי הדבר ייעשה בזמן סביר. תכנית כזו גם תוביל להעלאת רמת השירות הרפואי".

נושא נוסף שאליו התייחס פרופסור בן-עמי: "יש צורך ליישר קו וליצור שיתוף פעולה בין האיגוד לבין משרד הבריאות, משום שלא אחת ההנחיות שהאחרון מעביר לרופאים בתחום, לא מתואמות עם האיגוד שהוא הגוף המקצועי הבכיר ביותר בתחום".

"כן יש צורך להעמיק את נושא פיתוח המיומנויות בעזרת סימולציה, ולהכליל אותה יותר במסלול ההתמחות. בשני מקומות בארץ מבצעים זאת – במ.ס.ר בתל-השומר ובמכון האולטרה-סאונד בבית החולים מאיר בכפר-סבא. לדעתי יש צורך להעביר לשם יותר מתמחים כחלק משיפור דרכי ההוראה".

יש מחסור משמעותי בכוח-אדם מקצועי בתחום הגינקולוגיה. המחסור מורגש בעיקר בפריפריה ובמרפאות הקהילה

נושא נוסף שהעלה פרופסור בן-עמי על סדר היום שלו כיושב-ראש: "אני מתכוון לטפל גם במה שמכונה No-Fault לגבי נזקי היריון ולידה. הטיפול מטעם איגוד הרופאים החל בקדנציה הקודמת וח"כ מאיר שטרית הגיש הצעת חוק בנושא. מדובר בהצעה לתשלום פיצוי לכל יילוד פגוע ללא צורך בהוכחת אשמה. זה נושא טעון ומורכב שיש להמשיך ולקדם, ולא להרפות עד שנצליח, גם אם זה ייקח שנים".

נושאים אחרים שהוא מבקש לקדם בתקופת כהונתו הם יצירת פורומים מקצועיים בכירים, דרישה לתקינה ריאלית בחדרי הלידה שחייבים להיחשב כחדרי טיפול נמרץ, קידום מחקרים רב-מרכזיים וטיפוח קשרים בין-לאומיים.

עוד הדגיש פרופסור בן-עמי כי יש כיום מחסור משמעותי בכוח-אדם מקצועי בתחום הזה. "לפני 26 שנה לדוגמה, כאשר ניסיתי להתקבל להתמחות במקצוע באחד מבתי החולים, אמרו לי 'תבוא בעוד ארבע שנים'. היום כל סטאז'ר שרק 'מצייץ' שהוא מתעניין בגינקולוגיה - מיד חוטפים אותו בשתי הידיים ברוב בתי החולים ובעיקר בפריפריה".

"המחסור מורגש בעיקר בפריפריה וגם בבתי החולים בחיפה המצב דומה. כמו כן חסרים הרבה מאד רופאי נשים וגינקולוגים במרפאות הקהילה. להערכתי מדובר במאות".

נושאים קשורים:  חדשות,  האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולגיה,  הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן,  פרופסור משה בן-עמי,  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות
פרוספר
15.12.2011, 19:25

עלה והצלח והשרה מדמותך ופועלך על חיי הקולגות שלך שמתעסקות ומתעסקים במקצוע היפה שברפואה

ממני ומחברים מרדימים

student
26.12.2011, 12:34

בהצלחה.